Niet willen samenwonen

Ds. N. den Ouden / 26 reacties

Vraag

Geachte heer, mevrouw. Mijn vriendin en ik worstelen met een vraag over samenwonen. Laat ik voorop stellen dat wij dat níét willen. Dat klinkt vreemd, maar ik zal het proberen uit te leggen. Enkele jaren geleden ben ik gescheiden. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat mijn ex-vrouw vreemdging en later bij mij is weggegaan. Later kreeg ik contact met mijn huidige vriendin. Het was een strijd, omdat we beiden dachten dat het beter was om niet verder te gaan. Dit is door wederzijdse gevoelens totaal niet gelukt. We houden oprecht van elkaar. Omdat mijn woning verkocht moest worden, ben ik op zoek gegaan naar een huurwoning. Probleem was dat ik niet veel kon doen wat betreft contracten tekenen, omdat de kopende partij moeite had de financiën rond te krijgen. Na de ontbindende voorwaarden was het hem nog steeds niet gelukt. Hij nam hiermee een risico en zette mij in een lastige positie. Een dag voor de overdracht bleek het geld er nog niet te zijn van de bank. Uiteindelijk is mijn huis verkocht en had ik weinig tijd om op korte termijn een huurhuis te bemachtigen. De woningen die ik op het oog had, waren inmiddels verhuurd. Ik kon feitelijk nergens terrecht. Door alle stress en financiële problemen (veel schulden) zag ik geen andere, voorlopige oplossing dan tijdelijk bij mijn vriendin in te trekken. Is dit samenwonen, of ligt het anders? Onze intentie is en blijft dat ik zo spoedig mogelijk een eigen woning zal betrekken. Mede omdat we in een klein, christelijk dorp wonen, waar alles en iedereen in de gaten wordt gehouden en er veel gepraat wordt, met alle gevolgen van dien. Ik heb een aantal functies binnen de kerk en daar beginnen de problemen nu ook al. Ik hoop dat u een antwoord heeft. Niet om ons paadje schoon te vegen, maar om te begrijpen wat de Bijbel hiervan zegt.

Antwoord

Strikt genomen versta ik onder samenwonen het samenleven (ook lichamelijk) als man en vrouw onder één dak, zonder getrouwd te zijn. U schrijft niet of u in uw huidige situatie de reinheid bewaart of niet. Het kwam vroeger vaak voor dat een vrijgezel ‘samen woonde’ met een huishoudster. Er was dan geen sprake van een relatie. Ik weet niet hoe dat bij jullie is. In ieder geval is er bij jullie wel sprake van een relatie. Als ik lees van sterke wederzijdse gevoelens enz. lijkt het me sowieso wel erg riskant om zo samen te leven.

Als het al zo is, dat jullie zuiver leven, dan nog heb je te maken met de buitenwacht. Het is niet om het even hoe wat onze levenswandel naar buiten uitstraalt. Jullie situatie is niet eenvoudig geweest, en maakt inzichtelijk hoe jullie tot deze stap gekomen zijn. Bij dit alles blijft staan dat het Woord van God de enige maatstaf is. We moeten onze beslissingen niet door omstandigheden laten bepalen, maar door Gods gebod. Ik besef dat dat makkelijk geschreven is, maar ik blijf er bij dat het naar mijn inzicht toch echt niet goed is, zoals jullie het nu doen. Als het dan nog een situatie is voor paar dagen, zou er begrip voor op te brengen zijn, maar zeker als het een definitiever karakter draagt kan ik me voorstellen dat mensen uit de kerk hier vraagtekens bij zetten. We geloven toch in een God die leidt en helpt? Hebben jullie niet veel te snel zelf een eigen oplossing gezocht, zonder in geloof van Hem uitkomst te verwachten?

Ik zou zeker alsnog, en zo spoedig mogelijk naar een andere oplossing zoeken, hoe lastig het ook zijn kan, en zo snel mogelijk trouwen (als daar enigszins de mogelijkheid toe is). Heel veel sterkte in alles.

Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

samenwonen
26 reacties
Catherine
@Annet76: mag ik vragen wat jouw keuze is om niet te trouwen ? Het wordt steeds meer gedaan, ook in kerkelijke kringen. Ik vind het oprekken van de grenzen. Als je gaat samenwonen, beloof je elkaar eigenlijk niks. Je gaat niet het huwelijksformulier langs om op diezelfde vragen antwoord te geven. Als je een koophuis hebt of een samenlevingscontract, kun je niet 1 2 3 opstappen, maar een huwelijk ontbinden lijkt mij toch ingewikkelder dan een samenl ontbinden. Het gekke is, soms wonen mensen 8 of 12 jaar samen, gaan trouwen en dan gaat het ineens mis ! Hoe komt dat ? Het trouwen is uitgevonden voor iedereen, NIET uitsluitend voor chr. mensen. In de bijbel komt het al voor, zoals benoemd, de bruiloft te Kanaa. Het Hooglied bezingt de bruid. Als je niet trouwt, ben je geen bruid, toch ?
Cloudsadmirer
Tja, de leugen vlucht altijd voor de waarheid.....
Annet76
@ Catherine,

Ja, dat mag je vragen. Beantwoorden zal ik het niet, enkel en alleen om de reden dat het een persoonlijke aangelegenheid is en ik er niet voor voel die op een (openbaar) forum prijs te geven!
Laat maar een bericht achter in het profielengedeelte, dan is er meer mogelijk;)

@ Rinske

Wat bedoe je daar mee?
Cloudsadmirer
Ik kom met de Bijbel in mijn reactie en dan reageer je niet terug. Tegen Gods woord is namelijk niks in te brengen.
Annet76
Prima, in mijn beleving heb ik wél gereageerd, maar dan nog: leg me eens uit wat ‘niet reageren’ te maken heeft met liegen?
Cloudsadmirer
Je lijkt me intelligent genoeg om te snappen wat ik bedoel, een halve waarheid is ook een leugen, Annet76. En jouw 'waarheid' is niet Bijbels te onderbouwen.