Verschillend evangelie

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

In hoeverre hebben Petrus en Paulus een verschillend evangelie gepreekt? Petrus voor de joden en Paulus voor de heidenen? Waarbij Petrus voornamelijk sprak over de komende oordeelsdag, de komst van Jezus en het Koninkrijk der hemelen en Paulus veel meer over de verzoening en de vergeving van zonde. Er wordt door sommigen (ik kwam dit tegen op www.bijbel.nl, Don Avnon) gesuggereerd dat dit is wat Petrus "zwaar vond om te verstaan" van Paulus, namelijk de openbaring die Paulus van Christus ontving, het evangelie voor de heidenen. Terwijl dit voor Petrus en de andere apostelen minder bekend zou zijn. Dit gaf ook allerlei problemen in het boek Handelingen. Waarbij in Handelingen ook veel minder over verzoening gesproken wordt en zeker niet door de apostelen. Wat te denken van een verschil in de prediking van het evangelie tussen Petrus en Paulus?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een feit dat de apostelen duidelijk verschillende accenten hebben gelegd in hun prediking. Vergelijk Handelingen met de brieven, of vergelijk de verschillende preken binnen het boek Handelingen met elklaar. Zelfs de brieven van de ene apostel Paulus hebben soms een heel verschillende insteek. En ook tussen 1 en 2 Petrus zijn forse verschillen in inhoud en stijl aan te wijzen. Dat hoeft ons niet te verbazen. En we hoeven al helemaal niet Petrus en Paulus tegen elkaar uit te spelen, of van 'afwijkende' brieven zeggen dat ze door een ander onder de naam van Paulus of Petrus zijn geschreven. Het is nergens voor nodig met zulke theorieën te komen. Het is juist heel natuurlijk dat accenten sterk wisselen. Het maakt nogal uit de boodschap voor bijbelvaste Joden of voor onwetende heidenen bestemd is; voor een gemeente waar ruzies zijn of voor een groep enthousiaste pas bekeerde christenen. Ook iemand persoonlijke stijl en inhoud is afhankelijk van publiek, omstandigheden (prive en in gemeente). Schrijfstijl en accenten veranderen ook met het ouder worden en als er nieuwe levensomstandigheden komen. Het zou raar, zelfs verdacht zijn als iedere preek in het NT hetzelfde zou verlopen.

Dan nog over de uitdrukking in 2 Petrus 3:16 dat “sommige dingen” in de brieven van Paulus “zwaar zijn om te verstaan.” Vond Petrus de verzoeningsleer van Paulus erg moeilijk? Dat staat niet in deze tekst. Petrus zegt dat sommige dingen in Paulus brieven moeilijk zijn, maar laat in het midden wat dat is. Hij zegt al helemaal niet dat hij het zelf niet kan begrijpen. Het zijn kwaadwillende mensen die Paulus' woorden verdraaien. Dat doen ze ook met andere 'Schriften'. Het probleem ligt dus niet bij Paulus, maar bij degenen die zijn woorden verdraaien.

Petrus is in deze passage heel positief over Paulus. Hij noemt hem “onze geliefde broeder”, verwijst met instemming naar Paulus brieven en die zelfs op één lijn met de bijbelse 'Schriften'. Petrus zag dus geen tegenstelling, maar een hartelijke overeenkomst met de boodschap van Paulus!

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth, Nederlangbroek