Pijnlijke cyclus

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Aangezien ik me tijdens mijn menstruatie altijd ontzettend beroerd voelde (buikkrampen, flauwvallen, overgeven), ben ik ongeveer tien maanden geleden bij een gynaecoloog geweest. De periode daarvoor slikte ik de pil, maar tijdens de stopweken kwamen mijn klachten altijd in alle hevigheid terug. De gynaecoloog heeft mij destijds Provera voorgeschreven. Ik moest gedurende een half jaar drie keer per dag een tablet van 10 mg innemen. Na die zes maanden was het de bedoeling dat ik de tabletten zou gaan afbouwen. Afijn, meteen tijdens mijn eerste ontrekkingsbloeding waren de klachten terug. Het grootste nadeel is dat de klachten zich nu ook voordoen in het midden van mijn cyclus, dus zonder dat ik ongesteld ben. Mijn gynaecoloog zegt dat hij dit laatste vrij onwaarschijnlijk vindt en dat hij hiervoor ook geen verklaring heeft. Nu vroeg ik me af of dat inderdaad zo is en of het reeël is om naar een second opinion te vragen. Normaliter heb ik een heel hoge pijngrens, maar tijdens de menstruaties/ontrekkingsbloedingen lig ik een week hondsberoerd op de bank. Dit past toch niet bij de algemene ongemakken van een menstruatie? Bij voorbaat dank!

Antwoord

Het is duidelijk dat jouw klachten cyclus-gerelateerd zijn. In de cyclus zijn er dan twee momenten dat klachten kunnen optreden: in de menstruatie-week en halverwege tijdens de ovulatie. Als de specialist aangeeft dat hij/zij dat onwaarschijnlijk vindt, dan zou dat zijn reden moeten vinden in een duidelijke diagnose voor de klachten tijdens de menstruatie, anders dan alleen mensturatiepijn. Maar die is jou, aan de vraagstelling te zien, in ieder geval niet bekend en je geeft ook aan dat jouw specialist het niet zegt te weten.

De heftigheid van jouw klachten en de invloed die de klachten hebben op jouw dagelijks leven rechtvaardigen in mijn ogen zeker een tweede blik. In mijn eigen praktijk is het zo dat ik mijn kennis van de specialisten meeneem in de keuze waar en bij wie (een tweede blik heeft geen zin als je een specialist treft die alleen maar beaamt wat de eerste heeft gezegd/geschreven) en met een specifieke vraagstelling. Wellicht is het daarom verstandig het te overleggen met jouw huisarts.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medischmenstruatie
2 reacties
Cloudsadmirer
Ik vind dit toch wel een bizar verhaal. Nu is het zo dat de darmen in zekere zin geprikkeld kunnen worden als je menstrueerd of ovuleerd. Ook omdat je erbij overgeeft.... en je bent ook duizelig, ik ben geen arts natuurlijk, maar zou het kunnen dat je niet een ernstige vorm van Prikkelbare Darm Syndroom hebt?
Catherine
Je hebt toch ook endometriose (endometrose) zoiets, dat het slijmvlies door de gehele buik kan zitten en zo meedoet tijdens de cyclus ?