De Heere te weinig gezocht

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Ik heb het erg druk met mijn studie. Elke avond heb ik weer het gevoel dat ik gefaald heb, omdat ik de Heere te weinig heb gezocht en er weer een dag genadetijd voorbij is. Ik weet dat het zoeken van God veel belangrijker is dan een studie, maar school moet ook gebeuren. Nu houd ik vaak nog stille tijd als ik alles voor school gedaan heb, maar dat is dan vaak niet meer zo lang. Ik voel me hier schuldig over, maar ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Moet ik eerst God zoeken voordat ik aan de slag ga voor school, of..?

Antwoord

Beste vragensteller,

Mag ik een paar dingen opmerken. Ten eerste: fijn dat je hier een punt van zorg ontdekt in je leven! Veel mensen rennen juist hieraan voorbij, en het is een wonder als je je zorgen maakt over je dagelijks leven en je “relatie met God”.

Ten tweede: er is geen mens -ook niet na ontvangen genade- die voluit kan zeggen dat hij of zij de volmaakte balans heeft gevonden in de druk van het dagelijkse leven en de roeping en het verlangen om te leven voor en met God. Dat blijft hier een worsteling, omdat alles hier ten dele is.

Ten derde, er valt weldegelijk nog iets belangrijks te maken. Dat je druk bent met je studie is niet erg - al moet het geen obsessie worden natuurlijk. Maar, hoe beleef je die drukte, voor God? Ik heb het idee dat jij, als het gaat om studie en gebed, het beleeft als twee kamers aan een gang. Je gaat eerst bidden in de eerste 'kamer' en dan ga je door de gang naar een andere kamer, namelijk van je studie. Zo zijn die twee gescheiden van elkaar - en dan gaat het steeds meer wrikken en schuren. Dan komen ze haast tegenover elkaar te staan. Maar, nu moet je gaan leren om het tussenschot tussen je studie en het gebed weg te halen.

Hoe? Houd inderdaad 's morgens stille tijd met God, en leg alles van de komende dag voor Hem neer. Zeker, stille tijd gaat vooral over geloof en bekering, maar het gaat ook over dat huiswerk, dat tentamen, dat werkstuk. Zo mag je de drukte van je studie in je gebedsleven leggen, plaats geven voor God - die in alles gebeden wil zijn. Dat leert je twee dingen: het gewicht van de studie relativeren voor God, tegelijk ook God betrekken in de drukte van je werk. En als je dan naar school gaat, huiswerk maakt, studeert in de boeken, werkt aan een scriptie, overleg hebt met leraren - dan is dat niet iets wat staat buiten je gebedskaders, maar daar binnenin. Dat verdwijnt het tussenschot, en dan wordt je studie je “goddelijk beroep” en worden de dagelijkse dingen van het leven ingekaderd in een gebed wat aanhoudend doorgaat.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

stille tijd
1 reactie
Alphonsus
Soms zijn er zaken in het leven die relatief makkelijk op te lossen zijn.
Je voelt je schuldig omdat je (te) weinig de Heere zoekt terwijl niemand je dat belet.
Aldus: meer tijd nemen om de Heere te zoeken en als je schuldgevoel daarvan afhankelijk is zal deze rap verdwijnen.
Tijd nemen en tijd vinden is prioriteit en is altijd te realiseren.
Als je het echt wilt dan kan je die tijd gedurende de hele dag in overvloed vinden.