Echtscheiding

drs. J. Hoekman / 3 reacties

Vraag

In Markus 10: 9 staat: "'Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet". Vaak wordt deze tekst gebruikt bij de behandeling van het zevende gebod. Ik heb de kanttekeningen nagelezen. Kan een dominee mij vertellen wat dit vers betekent?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als je een vers wilt onderzoeken dan moet je altijd kijken binnen welke (nauwe en wijdere) context dit vers staat en dan zie je dat het staat binnen de context: echtscheiding. Dus lijkt de verwijzing naar het 7de gebod op het eerste gezicht wel geoorloofd. Ook moeten we de historische achtergrond meenemen, dat volgens het joodse uit die tijd alleen de man het huwelijk mocht ontbinden. De vrouw kon wel de rechterlijke macht inschakelen als haar man niet wilde scheiden. De vrouw kreeg dan een scheidingsacte zodat zij opnieuw kon trouwen. Dat was belangrijk omdat de vrouw anders in een financieel moeilijke situatie zou terechtkomen.

"Wat God samenbindt /heeft samenvoegd moet een mens niet scheiden"

Hier ligt de nadruk op “God” en op wat Hij doet of heeft gedaan toen het huwelijk tussen man en vrouw werd gesloten. En contractbreuk tussen God en mens is altijd het gevolg van de zonde van ons mensen. Tegelijk moeten we dit, hoewel met grote voorzichtigheid, relativeren, want hoevele huwelijken zijn er niet ontstaan door de wil van de man of door de wil van de vrouw? Ik denk bijvoorbeeld aan alle huwelijken die zijn ontstaan doordat men al geslachtsgemeenschap had voor het huwelijk, waarbij de vrouw zwanger werd en men om schande te voorkomen, ging trouwen. Is dat ook een huwelijk dat God heeft samengevoegd? Huwelijken kunnen ook enkel gebaseerd zijn op de begeerte van het vlees. Is dat een door God samengevoegd huwelijk? En zijn huwelijken die door geweld of misleiding zijn ontstaan door God samengevoegde huwelijken?

Het woordje “samenbinden” geeft het beeld weer van een span trekdieren dat samen onder hetzelfde juk een taak van de Heere heeft ontvangen en als dit span wordt verbroken, dan is dus ook de opdracht die zij samen van de Heere hadden ontvangen verbroken (zo is naast de belofte van trouw ook bijv. bij kinderen, de gezamenlijke doopbelofte verbroken)! Maar tegelijk hebben alle dingen een bepaalde prijs en zijn ze vanwege, en in ons zondige bestaan, dan ook niet absoluut: "daarom heeft Mozes.".

Bij dit vers komen de wil van de Heere en die van de mens (=man) tegenover elkaar te staan. God maakt scheiding tussen man en vrouw door de dood, maar nu grijpt de man door de zonde in Gods “beslissingsbevoegdheid” in! Paulus zegt ook in 1 Kor. 7:10,11: "Maar de gehuwden beveel ik -niet ik maar de Heere- dat een vrouw niet zal scheiden van haar man of zich met haar man verzoenen - en ook de man mag zijn vrouw niet verlaten". Dat is de grondtoon en al het andere (scheidingsbrieven door onverzoenlijke omstandigheden) is geen regel maar moeten altijd weer een grote uitzondering zijn! Laten we altijd zien op Jezus Christus de Verzoener en in zijn voetsporen met elkaar altijd weer op zoek gaan naar instanties en mogelijkheden om ons met elkaar en dus eigenlijk ook weer met God te verzoenen, want waar verzoening niet meer mogelijk is, daar ligt het gevaar van hardheid en liefdeloosheid op de loer. En daar is de duivel ook als de kippen bij!

Maar er kunnen situaties zijn waar verzoening niet meer mogelijk is, dat dan de liefde heerse in uw harten!

Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

echtscheidingtien geboden
3 reacties
Catherine
Bij sommige huwelijken vraag ik me af, heeft God deze mensen echt bij elkaar gebracht ? En kan ik vraagtekens plaatsen. Heel moeilijk om dan bij een kerkelijke inzegening te zitten.
Thirza
God bestuurt heel ons leven...
Er kan veel gebeuren onder de toelating Gods, maar dat wil niet zeggen dat alles onder Gods goedkeuring/zegen gebeurd!
Alphonsus
Inderdaad hier gaat het om : Heeft God samengevoegd??
Dat is wat jong verliefden zich eveneens moeten afvragen: is ons toekomstig samengaan een uitdrukking van Gods wil. Of....bepalen we het nu maar even zelf of zijn de door ons veroorzaakte omstandigheden de dwingende reden om te huwen.