Kan ik wel een kind opvoeden?

E. (Betsy) Westeneng / 16 reacties

Vraag

Ik ben twee jaar getrouwd. Een half jaar geleden is er ADHD bij mij vastgesteld. Ik had last van veel psychische problemen, waaronder stemmingswisselingen, impulsiviteit en ongeremd reageren. Omdat ik medicijnen slik, mag ik niet zwanger worden en gebruik ik dus de pil. Ik vind dat ik daar een keer mee moet stoppen, maar de gedachte daaraan maakt me heel bang. Dan ben ik iedere maand onzeker of ik zwanger ben of niet. En de toekomst is dan ook zo onzeker. Hoe moet het allemaal? Kan ik wel een kind opvoeden? Ben ik niet te labiel? Een kind heeft toch recht op een stabiele moeder? Ik weet niet of ik wel een kind wil en verwijt mezelf dat ik er niet naar verlang. Wat moet ik met deze gedachten en gevoelens?

Antwoord

Om te beginnen wil ik m’n waardering uitspreken voor het feit, dat je zo conscentieus nadenkt over de consequenties van moederschap! Door hier zo mee bezig te zijn neem je nú al verantwoordelijkheid voor je beslissingen in de toekomst! Want het zijn allemaal terechte vragen, die je stelt. En ik vind het ook heel eerlijk van je, dat je hardop durft te zeggen, dat je niet weet of je wel een kind wil (overigens ben jij niet de enige, die helemaal niet naar een kind verlangt). Zo neem je ook je eigen gevoelens serieus! Tegelijkertijd wil je je verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan!

Ik ken je niet en kan je daarom geen gericht advies geven. Ik adviseer je om het -samen met je man- te bespreken met je behandelend arts. Deze kan vanuit de medische kant zijn/haar mening geven over de haalbaarheid van een evt. zwangerschap, gelet op jouw mentale draagkracht. Daarnaast kan het je/jullie misschien helpen om met iemand van het pastoraat (die je vertrouwt!) hierover door te praten.

Ik adviseer je om de pil te blijven slikken zolang je niet duidelijk hebt of het medisch verantwoord is om zwanger te raken. Het stoppen van de pil geeft -naast een fysieke verandering- namelijk ook een emotionele reactie, die kan leiden tot ongewenste instabiliteit!

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
16 reacties
Max
Misschien is het het overwegen waard om, onder begeleiding, over te stappen op natuurlijke middelen? Via school heb ik te maken met een kind dat ADHD en ODD heeft en door middel van een dieet heeft dit kind geen medicijnen nodig.
Cloudsadmirer
Vraagstelster: een kind heeft recht op een stabiele moeder? Waar staat dat in de Bijbel? Een kind heeft recht op een LIEFHEBBENDE moeder, en een GODVREZENDE moeder!
Honderden moeders met ADHD zijn je al voorgegaan in het opvoeden van kinderen! Wat geeft het als je een 'iets' (want je bent niet psychisch ziek o.i.d.) instabiele moeder hebt? Juist die moeders kunnen heel inpusief (een lastige maar óók een leuke eigenschap!) en spontaan hun moederliefde tonen aan hun kinderen!
shaila
MAX, weet u waar ik dat dieet vandaan kan halen?
En vragenstelster, wij als ouders zijn ook allebei druk (geen ADHD). Hebben kinderen waar één daarvan ADHD heeft. Het is bij ons juist vaak een gezellig boel en ja dan is het druk... en vaak veel lawaai. Maar goed dat zijn de kinderen gewend en de omgeving ook. Ik weet van een moeder die ADHD en drie kinderen heeft, vroeg in de morgen als haar man nog thuis is, eerst een paar kilometer gaat skeeleren. Is ze al vast wat energie kwijt. Ik denk dat je best een leuke goede moeder kan zijn met ADHD!
Catherine
Helemaal mee eens. Er is geen 1 moeder volmaakt. Bovendien kun je vragen om hulp. In elke gemeente worden tegenwoordig cursussen aangeboden, ook kun je op het consultatiebureau je vragen stellen.
J.A
@Catherine: het consultatiebureau denk ik niet dat je veel hulp van kan verwachten, bij ons tenminste niet!

Ik ga er alleen nog heen om te meten en wegen, en voor de rest zoek ik het zelf wel uit!

Helaas is het bij ons niet meer...
Max
@Shaila: De informatie die ik bedoel ligt op school, momenteel is het hier nog vakantie, dus kan ik er niet bij. Als je googled kom je sowieso heel wat tegen, het instituut dat de betreffende leerling behandelt zit in Rotterdam.
Wat ik momenteel zelf gebruik voor mijn drukke en impulsieve zoon is visolie (omga 3 vetzuren). Dit haalt de pieken van zijn drukke gedrag eraf.
Als je de info van het betreffende instituut wilt moet je dit even aangeven. Na de vakantie wil ik je dit wel mailen.
Catherine
@J.A. tis van mij al wat langer geleden, maar ik had een heeeele goeie c.b. arts. Het was toen om en om, ene keer meten en wegen bij verpleegk, de andere keer kwam je bij de arts. Ik heb zorgenkinderen, kwam vaak bij kinderarts, maar hield het c.b. aan voor net die andere probleempjes.
Hoe het nu gaat, weet ik niet, maar het is toch HET startpunt ?
Cloudsadmirer
Het startpunt is de kraamzorg als het goed is. Zij draagt de zorg over aan het CB.
Catherine
@Rinske: hier in deze omgeving mag je blij zijn als je uberhaupt EEN PAAR UURTJES hulp krijgt ! Ik hoor steeds vaker dat de nieuwbakken oma maar moet inspringen. Maar eigenlijk nog eerder is de verloskundige. Daarna de kraamhulp, maar die is na een paar dgn foetsie. DAN begint het pas.
pannenkoek
Hier ook een moeder met ADHD en onze 3e vd 4 heeft ws ook ADHD. ( onderzoeken zijn nog bezig)
Een kind heeft recht op een stabiele moeder zegt vragensteller, maar dat je ADHD hebt is nu eenmaal zo, dus jou kind heeft dan een minder stabiele moeder.

IK begrijp uit je verhaal dat je nog geen kinderen hebt.

26 jr geleden toen ik 10 was is het bij mij al vast gesteld. Onze 4 kinderen hebben dus een moeder met ADHD. Ik slik er geen medicijnen voor, hoewel de dingen die je noemt, stemmingswisselingen, impulsiviteit en ongeremd reageren ik ook zie bij mijzelf.
Ik ben wel goed in organiseren, regelen en ben creatief. Deze gaven kan ik goed kwijt in ons gezin. De dingen die ik minder goed kan, daarbij vult mijn man mij aan.

Veel sterkte er mee!
Catherine
@Pannenkoek, het is al heel goed dat je het HERkent en ERkent ! In mijn familie zitten mensen die het wel hebben, maar van zichzelf vinden dat het wel meevalt. Met alle gevolgen van dien.
Mensen die hun eigen zwakheden en gebreken zien, zijn de slechtsten niet ! Vraagstelster is er iig heel bewust mee bezig. Compliment !
noeska
J.A

Je hebt helemaal gelijk. Wij hebben ook hele negatieve ervaringen met cb en wij zijn niet alleen hierin!
Catherine
Noeska: volgens mij zit je in de verkeerde vraag !
Cloudsadmirer
Catherine, ik zeg ook: als het goed is. Niet zo uitgaan van JOU situatie's aub.
ariane
Inderdaad elke situatie is anders en deze klinkt nog erg instabiel !
Veel is nog onzeker en waar staat de echtgenoot in deze vraag?
Het klinkt of de vragenstelster de hele wereld op haar rug draagt en zo zal ze het wrs ook voelen .Daarom is te hopen dat ze wat doet met het goede antwoord van mevr Westeneng.

Sterkte vragenstelster!
bakvis
@shaila; voor één van onze kinderen met ADHD moesten steeds de medicijnen worden opgehoogd, dit stond me steeds meer tegen. Als je een dieëtist in de buurt hebt kun je daar gewoon heen met een briefje van de huisarts en zij kunnen je uitleggen hoe en wat en helpen met het dieët. Wij zijn er nu ook mee bezig.
Maar ga niet op eigen houtje een dieët proberen of een dieët van een ander overnemen! Het kan dat je dan dingen die jouw kind juist nodig heeft weg laat, of misschien reageert jou kind weer op andere dingen(kleurstoffen, hulpstoffen, E-nummers...etc.) Door bijna alle zorgverzekeraars worden 8 consulten bij een dietist per jaar vergoed, dus dat hoeft het probleem niet te zijn!
Zeker aan te bevelen!