Gemeente zoals Heart Cry

P.C.H. Kleinbloesem / 48 reacties

Vraag

Ik ben al lange tijd een trouwe bezoeker van jongerenavonden en conferenties van stichting HeartCry. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat heel veel dominees in de reformatorische gezindte een afstandelijke prediking hebben waarin het niet draait om het geloof in Jezus. Ik erger mij iedere zondag aan de prediking van onze dominee en aan het kringwerk in de gemeente. Hoe zou ik een gemeente kunnen vinden die bij HeartCry past, zodat ik op zondag blij kan zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Volgens mij moet je niet op zoek gaan naar een gemeente die past bij HeartCry. HeartCry is geen plaatselijke gemeente, maar een stichting die op gezette tijden conferenties organiseert, bedoeld voor mensen uit het hele land. De mensen die daar komen hebben dikwijls veel met elkaar gemeenschappelijk (niet negatief bedoeld trouwens…). Voorbeeld: een sterke drang naar geestelijke verdieping, evt. omdat daar in de eigen plaatselijke gemeente weinig aandacht voor is. Daartegenover: mensen behorend bij een bepaalde plaatselijke kerkelijke gemeente hebben (dikwijls) veel minder met elkaar gemeen.

We voelen ons dikwijls alleen verbonden met medechristenen die bijna helemaal hetzelfde denken en doen als wij. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd gevaarlijk. Je kunt dan dingen krijgen als: ik geloof wel dat hij kind van God is, maar ik zou niet samen met hem kunnen optrekken, want hij denkt anders over… Ten diepste is dat al sektarisme.

Wij geloven “de gemeenschap der heiligen.” Wat hebben christenen (in een bepaalde christelijke gemeente (en wereldwijd)) met elkaar gemeen? Dit: dat zij ‘eten’ van hetzelfde Offer; dat zij allen het leven buiten zichzelf zoeken, namelijk in Christus. Je bent als christen verbonden met alle andere christenen, waar dan ook ter wereld. Maar je eerste roeping is wel om de bestaande eenheid met je naaste broeders en zusters gestalte te geven.

HeartCry legt nadruk op de noodzaak van heiligmaking. En dat is een heel belangrijk bijbels aspect. De Schrift zegt niet voor niets: “Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is” (Mattheüs 7:21). En natuurlijk beoogt HeartCry dat er ook in het normale kerkelijke leven méér gejaagd wordt naar heiligmaking.

In de wereld zeggen ze: “een beter milieu begint bij jezelf.” Je begrijpt wat ik bedoel. Laat je oog eenvoudig zijn. Dat betekent: stel je één enkel doel voor ogen: de Heere Jezus, het Koninkrijk van God. Begeer door de Heilige Geest geregeerd te worden, opdat Christus in je gestalte mag krijgen. Zodat je ‘iets’ uitstraalt in je omgeving! “Kom, ga met ons, en doe als wij…”

Erger je niet! Je bent geroepen eenheid te beleven met degenen in jouw gemeente die de verschijning van de Heere Jezus hebben liefgehad. Zij hebben jou nodig, maar andersom evengoed! Bedenk verder dat God Zijn gemeente wil regeren door middel van ouderlingen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, maar dat betekent toch ook dat je je plaats moet weten. Beste vraagsteller, zoek het Koninkrijk van God, leef met Christus, jaag naar de heiligmaking, ijver naar de geestelijke gaven en begeer een taak in Zijn dienst te krijgen. Let wel: te krijgen…

’t Kan soms heel ‘lastig’ zijn. Ouderen en jongeren, baby’s in het geloof en volwassenen in het geloof, enz. enz., en dat allemaal bij elkaar in één gemeente! En toch: juist daar moet de eenheid van het ene Lichaam gestalte krijgen! Wij zitten tegenwoordig met een groot probleem:

• Marcus 9:12 zegt: Elías zal wel eerst komen, en alles weder oprichten!

• Dat verwijst naar Maléachi 4: 5, 6: “Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal. En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.”

• Welk probleem? Een kloof tussen oud en jong, dikwijls ook tussen ouderlingen (die in de Bijbel ook wel vaders worden genoemd) en de “schapen” die aan hun zorgen zijn toevertrouwd.

• Dat zie je dan ook in het vervolg van Marcus 9. Vers 14 t/m 29. Een vader en een zoon die niet meer met elkaar kunnen praten! Verdeeldheid, verscheurdheid! De oorzaak? Een stomme en dove geest. Een boze geest!

• En wat zegt de Heere dan tenslotte? “Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.”

Bidden, dat is belangrijk. Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden! Dat is heengaan in de geest en kracht van Elia!

Ten slotte: Christendom, zegt men wel, is een Persoon! Namelijk: de Heere Jezus. Als het ergens echt niet om Hem en om het geloof in Hem gaat, dan kun je daar uiteraard niet zijn. Gelukkig zijn er nog genoeg gemeenten aan te wijzen waar het wél om Hem gaat!

Hartelijke groet,
Ds. P. C. H. Kleinbloesem

Lees meer artikelen over:

Heart Cry
48 reacties
Catherine
@1a2b3c, maar dan kom je toch in conflict met je eigen kerk ? Ik kan me voorstellen dat je in een bep kerkverband het niet meer kan vinden, dan zijn er tientallen kerken in je omgeving (meestal) waar dat wel lukt. Waarom dan toch weer een organisatie die dan interkerkelijk is ?
Ook de term: je moet geloven, wat is dat precies ?
En zondag hoorde ik het nog, een boom heeft vruchten voor een ander ! De boom heeft er zelf niets aan. Men plukt jouw vruchten, als je jezelf als die boom voorstelt.
1a2b3c
Catherine, waarom zou je in conflict met je eigen kerk moeten komen?
Het is erbij, niet in plaats van.
Je kan ook boeken lezen en lezingen luisteren zonder je eigen kerkverband tekort te doen.
En je moet geloven is geen term maar een opdracht/bevel van God.
Als je erover door wilt praten mag je me wel mailen want dit gaat een beetje uit de hand lopen ;-)
mariannezh@live.nl
dijna61
Geloven wat is dat precies? Dat zeg jij Catherine?????
Wie is Jezus dan voor jou???
Catherine
Omdat ik geloof dat dat relishoppen (zo noem ik het dan maar even, maar is niet denigrerend bedoeld !) niet tot opbouw van eigen gemeente is. Als ik op zaterdag bij heartcry zou zitten en de volgende dag in onze kerk, kun je dus dingen horen die in strijd zijn met elkaar. Raar maar waar, maar dat is nu eenmaal zo. Elke richting heeft toch zn eigen koers.
Lees het antwoord van ds Kleinbloesem nog eens.
Als je mag geloven dat de HEERE je in een bepaalde gemeente plaatst. Ik mag hopen dat ieder daar biddend mee bezig is ?
En als je je dan niet onttrekt aan andere activiteiten, zoals vereniging, studiegroep, schoonmaak, catech, zondagss, weet ik wat nog meer, heb je toch je handen vol ? Elke stroming heeft ook nog reg contactdagen, zendingsdagen, dus als je wilt kom je zowat tijd tekort !
1a2b3c
Als je dingen hoort die met elkaar in strijd zijn is er op zijn minst één van twee niet waar. En als je nou in je eigen kerk maar een halve waarheid (is een hele leugen) hoort mag je blij zijn dat je tenminste ergens anders nog de hele waarheid kan horen!!
Het is precies wat je zegt, elke richting heeft zijn eigen koers, da's nou juist het probleem. Als de koers in de kerk verkeerd is dan zal dat bij de andere activiteiten niet anders zijn.
Ik voor mij heb zat tijd over voor dingen buiten mijn eigen kerkverband zonder dat ik die te kort doe.
Als je het zo gaat stellen zou je ook niet naar een concert kunnen of op vakantie gaan want als je er dan het weekeinde niet bent moet je ergens anders kerken.
Trouwens, die jongerenavonden die ze organiseren zijn op zaterdagavond.
De meeste jongeren gaan dan uit, ik ben dus blij dat er ook een verantwoorde tijdsbesteding is waar gelukkig goed gebruik van wordt gemaakt.
Ik zou ervoor tekenen als mijn kinderen naar zo'n heartcry avond gingen.
Catherine
Hier nog even nagevraagd bij de pubers en hun vrienden, maar niemand kende Heartcry, ook niet de jongeren die uitstapjes maken naar EO dagen en evangelische kerken. Ik vind dit toch wel opmerkelijk !
1a2b3c
Heartcry heeft ook een heel ander (Bijbels) accent dan de e.o.
Het is ook niet echt goed met elkaar te vergelijken anders hadden ze zich net zo goed bij de e.o. kunnen aansluiten.
De e.o. is eenzijdig in de leer en heartcry niet!!
Catherine
Ik vergelijk ze toch niet, vermeldde bewust erbij dat het vrienden waren uit verschillende kerken. Thats all.