Gemeente zoals Heart Cry

P.C.H. Kleinbloesem / 48 reacties

Vraag

Ik ben al lange tijd een trouwe bezoeker van jongerenavonden en conferenties van stichting HeartCry. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat heel veel dominees in de reformatorische gezindte een afstandelijke prediking hebben waarin het niet draait om het geloof in Jezus. Ik erger mij iedere zondag aan de prediking van onze dominee en aan het kringwerk in de gemeente. Hoe zou ik een gemeente kunnen vinden die bij HeartCry past, zodat ik op zondag blij kan zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Volgens mij moet je niet op zoek gaan naar een gemeente die past bij HeartCry. HeartCry is geen plaatselijke gemeente, maar een stichting die op gezette tijden conferenties organiseert, bedoeld voor mensen uit het hele land. De mensen die daar komen hebben dikwijls veel met elkaar gemeenschappelijk (niet negatief bedoeld trouwens…). Voorbeeld: een sterke drang naar geestelijke verdieping, evt. omdat daar in de eigen plaatselijke gemeente weinig aandacht voor is. Daartegenover: mensen behorend bij een bepaalde plaatselijke kerkelijke gemeente hebben (dikwijls) veel minder met elkaar gemeen.

We voelen ons dikwijls alleen verbonden met medechristenen die bijna helemaal hetzelfde denken en doen als wij. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd gevaarlijk. Je kunt dan dingen krijgen als: ik geloof wel dat hij kind van God is, maar ik zou niet samen met hem kunnen optrekken, want hij denkt anders over… Ten diepste is dat al sektarisme.

Wij geloven “de gemeenschap der heiligen.” Wat hebben christenen (in een bepaalde christelijke gemeente (en wereldwijd)) met elkaar gemeen? Dit: dat zij ‘eten’ van hetzelfde Offer; dat zij allen het leven buiten zichzelf zoeken, namelijk in Christus. Je bent als christen verbonden met alle andere christenen, waar dan ook ter wereld. Maar je eerste roeping is wel om de bestaande eenheid met je naaste broeders en zusters gestalte te geven.

HeartCry legt nadruk op de noodzaak van heiligmaking. En dat is een heel belangrijk bijbels aspect. De Schrift zegt niet voor niets: “Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is” (Mattheüs 7:21). En natuurlijk beoogt HeartCry dat er ook in het normale kerkelijke leven méér gejaagd wordt naar heiligmaking.

In de wereld zeggen ze: “een beter milieu begint bij jezelf.” Je begrijpt wat ik bedoel. Laat je oog eenvoudig zijn. Dat betekent: stel je één enkel doel voor ogen: de Heere Jezus, het Koninkrijk van God. Begeer door de Heilige Geest geregeerd te worden, opdat Christus in je gestalte mag krijgen. Zodat je ‘iets’ uitstraalt in je omgeving! “Kom, ga met ons, en doe als wij…”

Erger je niet! Je bent geroepen eenheid te beleven met degenen in jouw gemeente die de verschijning van de Heere Jezus hebben liefgehad. Zij hebben jou nodig, maar andersom evengoed! Bedenk verder dat God Zijn gemeente wil regeren door middel van ouderlingen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, maar dat betekent toch ook dat je je plaats moet weten. Beste vraagsteller, zoek het Koninkrijk van God, leef met Christus, jaag naar de heiligmaking, ijver naar de geestelijke gaven en begeer een taak in Zijn dienst te krijgen. Let wel: te krijgen…

’t Kan soms heel ‘lastig’ zijn. Ouderen en jongeren, baby’s in het geloof en volwassenen in het geloof, enz. enz., en dat allemaal bij elkaar in één gemeente! En toch: juist daar moet de eenheid van het ene Lichaam gestalte krijgen! Wij zitten tegenwoordig met een groot probleem:

• Marcus 9:12 zegt: Elías zal wel eerst komen, en alles weder oprichten!

• Dat verwijst naar Maléachi 4: 5, 6: “Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal. En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.”

• Welk probleem? Een kloof tussen oud en jong, dikwijls ook tussen ouderlingen (die in de Bijbel ook wel vaders worden genoemd) en de “schapen” die aan hun zorgen zijn toevertrouwd.

• Dat zie je dan ook in het vervolg van Marcus 9. Vers 14 t/m 29. Een vader en een zoon die niet meer met elkaar kunnen praten! Verdeeldheid, verscheurdheid! De oorzaak? Een stomme en dove geest. Een boze geest!

• En wat zegt de Heere dan tenslotte? “Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.”

Bidden, dat is belangrijk. Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden! Dat is heengaan in de geest en kracht van Elia!

Ten slotte: Christendom, zegt men wel, is een Persoon! Namelijk: de Heere Jezus. Als het ergens echt niet om Hem en om het geloof in Hem gaat, dan kun je daar uiteraard niet zijn. Gelukkig zijn er nog genoeg gemeenten aan te wijzen waar het wél om Hem gaat!

Hartelijke groet,
Ds. P. C. H. Kleinbloesem

Lees meer artikelen over:

Heart Cry
48 reacties
dijna61
Sorry, maar "Terdege" lees ik niet. Ik ken het blad overigens wel, maar dat is hier nergens te verkrijgen.
Hanna
@dijna61: Terdege is volgens mij ook niet los te kopen in winkels ofzo,
maar via een abonnement...!
Diny
@dijna

Mail me je adres, dan stuur ik een kopie van het interview.
diny@kliksafe.nl
Catherine
@Rinske: ik velde geen oordeel, ik vroeg me iets af !
@Ariane: gunnend wil eigenlijk zeggen, (het is eigenlijk gevoelsmatig) dat de predikant ZO preekt, dat je het als het ware aangereikt krijgt. Dus het tegenovergestelde van afstandelijk. Ik vind het heel moeilijk uit te leggen. ik kreeg laatst een boekje van wijlen ds Venema in handen, toen ik dat las, dacht ik: die man preekte gunnend. Maar ja, dat is mijn mening.
Diny
Dominees kunnen inderdaad heel gunnend preken. Ze gunnen jou echt de zaligheid wel! Fijn, mooi. Maar als ze jou er niet bij vertellen dat je tot Christus mag komen zoals je bent, heb je niets aan dat gunnend. Dan is dat alleen maar aangenaam om te horen. Je kunt er verder niks mee. God moet het doen. Klopt! Maar de opdracht om tot Jezus te komen (Matth.11:28), om Hem te zoeken (Jesaja 55:6), om op Hem te zien (Hebr.12:2), om je te bekeren tot Hem en in Hem te geloven (Markus 1:15), Hem aan te nemen (Johannes 1:12), enz. mag in geen enkele (gunnende) preek ontbreken.
Diny
In het boek "De prediking van het Evangelie" van ds. C. Harinck lees ik het zo:

WET EN EVANGELIE
Tot de rechte prediking van de Wet behoort de prediking van de Goddelijke eis van geloof en bekering.
Tot de rechte prediking van het Evangelie behoort de welmenende nodiging om tot Christus te komen.
De kerk heeft een herleving nodig van de juiste prediking van Wet en Evangelie.
Het is aan die prediking dat God alle eeuwen door Zijn zegen heeft verbonden.
De boodschap van de Wet met zijn eis en het Evangelie met zijn belofte (Mattheus 11:28) kan alleen leven wekken in de dorre doodsbeenderen van de kerk.
Rianne1357
Terdege is wel los te koop in chr of evangelische boekwinkels.
1a2b3c
10249,

Je zegt, denk maar niet dat het ergens anders veel beter is.
Als er ergens anders wel veel mensen tot bekering komen o.a. bij heartcry, hoe wil jij dat dan noemen?

Verder: blijf dus aub bij je gemeente. Dat is een Bijbelse opdracht.
Waar staat dat in de Bijbel???
Catherine
Stel je voor als iedereen maar gaat relishoppen. Dat wordt toch chaos ? 10249 vindt dat mensen bij hun gemeente moeten blijven, tenzij er onwaarheden worden verteld. Ik geloof ook dat dat bijbels is. Je kunt altijd wel een reden bedenken om over te stappen.
En hoeveel bekeringen zijn er ECHT bij heartcry ? Het gaat niet om het aantal.
Bij de EO zien we ook wel eens van die wonderlijke dingen, wat blijft er van over ?
Zie Arie B, zie Gert en Hermien. Bekende Nederlanders op zoek naar God.....De ouderen zeiden vroeger: laat het eens bezomeren en bewinteren !
1a2b3c
Catherine, En hoeveel bekeringen zijn er echt bij heartcry? Het gaat niet om het aantal:

Aan de vruchten kent men de boom maar dat is niet alleen bij heartcry zo maar bij iedereen. Dat bezomeren en bewinteren kom ik in de Bijbel niet tegen, integendeel. Als iemand tot geloof kwam werd er gelijk gedoopt, niets geen eerst maar eens afwachten of het echt is!!
Heartcry staat iig niet bekend om 'onechte' bekeringen.
In je eerste reactie zeg je dat je nog nooit van heartcry hebt gehoord en nu denk je te weten dat heartcry vergelijkbaar is met de e.o.???
Kijk eerst eens goed op de site voor je er een oordeel over velt.
Wat betreft het aantal, ik heb liever dat er duizend tot bekering komen dan honderd. Het komt op mij over dat jij denkt dat als er veel mensen tot bekering komen het dan niet echt kan zijn.
Je bent pinksteren toch niet vergeten hoop ik?
Onze God is nog steeds dezelfde en Hij wordt niet veranderd, gelukkig niet.
Laten we op Hem hopen dan weten we dat er ook vandaag nog wonderen kunnen gebeuren.
Catherine
@1a2b3c: ik lees Openbaringen. Ik denk nl dat er veel afval is en valse profeten. Het zal er op LIJKEN maar het niet ZIJN.
Catherine
Heb net even op de website gekeken, echt valsheid kan ik idd niet ontdekken, maar begrijp wel beter nu het antwoord van ds. Kleinbloesem.
henkie
"De ouderen zeiden vroeger: laat het eens bezomeren en bewinteren"

Ik vraag me sterk af of dat bijbels te onderbouwen is. Misschien kun je eens een tekst opnoemen...
1a2b3c
Catherine, lees Romeinen 11 dan ook eens.
Wat een rijke beloften liggen er nog!!!
We moeten idd allert zijn op valse profeten maar houd er de Bijbel dan bij en als het niet naar het Woord is verwerp het dan maar als je niets onbijbels kan vinden moet je er geen oordeel over vellen.
De termen die jij aanhaald kom ik in de Bijbel niet tegen.
Catherine
@1a2b3c: 2 Petr 2: En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen BEDEKTELIJK invoeren zullen, OOK den HEERE, Die hen gekocht heeft, verloochenende.....
1 Joh 4: Gijlieden, gelooft niet een iegenlijke geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn, want vele valse profeten uitgegaan in de wereld.
Na bezoek van website H. Cry, is dat daar niet over te zeggen, daar lijkt het niet op igg. Maar ik ben voorzichtig.
En Rom 11 gaat over de toekomst van Israel.
1a2b3c
Het is natuurlijk altijd goed om voorzichtig te zijn OOK in de eigen gemeente.
Je kan bang zijn voor gevaar van buitenaf en vergeten dat het ook van binnenuit kan komen!!
In Rom 11 gaat het niet alleen om de toekomst van Israël.

12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid.

15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?
1a2b3c
Catherine, weet je wat ik verderfelijke ketterijen BEDEKTELIJK invoeren noem?
Neem bijv. de uitverkiezing, is die waar? JA.
Maar zet de uitverkiezing op de verkeerde plek, voor het geloof dan zet je met de waarheid een misleidende leugen neer.
Gebeurd ook met de term 'het moet je gegeven worden'.
Tuurlijk is dat waar maar het is nooit bedoeld om de oproep tot geloof en bekering te ontkrachten en dat gebeurd wel vaak.
Op zijn best wordt je opgeroepen om er maar veel om te bidden.
Een stichting als heartcry heeft daar oog voor (uiteraard niet alleen heartcry) en
natuurlijk vind de duivel het niet leuk dat zijn truckjes aan het licht gebracht worden. Hij zal het dan ook wel prachtig vinden om heartcry in een verkeerd daglicht te plaatsen en te zeggen, pas op laat je niet misleiden, terwijl de mensen niet eens in de gaten hebben dat ze al lang misleid zijn.
Ik weet genoeg mensen die heartcry al veroordeeld hebben zonder ooit zelf te hebben onderzocht en op de site gekeken (ook niet erg Bijbels trouwens, onderzoek alle dingen en behoud het goede).
Ik weet helemaal niet uit wat voor kerk jij komt dus vat het niet persoonlijk op.
Maar ik krijg wel de indruk dat je erg wantrouwend tegenover heartcry staat terwijl je pas kort van het bestaan van heartcry weet!!!!
Ik zou zeggen, typ op de zoekfunctie eens namen van schrijvers in die je wel vetrouwd, grote kans dat je ze tegenkomt want ze verkondigen echt geen nieuwe leer hoor.
1a2b3c
Sorry, moet natuurlijk trucjes zijn (ergens in het midden van mijn reactie)
Catherine
@1a2b3c: ik ben GEZOND wantrouwend. Maar ik was er al op teruggekomen, nadat ik de website had gelezen. Maar ik vraag me altijd af bij dit soort initiatieven, is het nodig/nuttig/noodzakelijk ? Hebben wij niet genoeg aan onze kerk met de daarbij behorende activiteiten ? Kennelijk is er een behoefte, maar waar komt die vandaan ? En leidt het ergens naar toe ?
1a2b3c
Waar die behoefte vandaan komt is niet zo moeilijk te onderkennen.
Er zijn helaas bepaalde kerkverbanden waar vanuit de uitverkiezing en/of eenzijdig/voorwaardelijk/schematisch/systeematisch wordt gepreekt.
Daardoor durven mensen niet te geloven want ze denken dat er eerst 'iets' moet gebeuren voor ze tot Jezus mogen komen en daar bidden/wachten ze dan hun hele leven op i.p.v. Zijn belofte te geloven dat wie tot Hem komt Hij geenzinds zal uitwerpen, dus dat je komen mag zoals je bent.
Heartcry legt er de naduk op dat het evangelie onvoorwaardelijk is.
Maar dan wordt er meteen geroepen, bij heartcry is het zo makkelijk, je hoeft 'slechts' te geloven (is trouwens precies wat de Bijbel ook zegt).
Anderzijds is de levensheiliging ook een speerpunt van heartcry, maar ook dan is het weer niet goed, want dan wordt heartcry activisme verweten.
Maar toch is ook dat heel Bijbels want zonder de werken is het geloof dood staat er in Jacobus. En, uit de vruchten kent men de boom.
Dus ik kan me goed voorstellen dat je niet genoeg aan je eigen kerk hebt als die een hierboven genoemde leer hebben want dat houdt je alleen maar bij Jezus vandaan. Dan is een stichting als heartcry (en soortgelijke instellingen) geen overbodige luxe. Niet om een eigen kerk te gaan beginnen, daar is het helemaal niet om te doen. Het enige wat ze willen is dat mensen tot Jezus komen en vervolgens gaan groeien in geloof om zo in eigen kerk en leven verder te mogen gaan, biddend om een opwekking.
Wie kan daar nou wat op tegen hebben???