2 leuke vrouwen, een christelijk, ander niet

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik doen als ik voor twee meisjes/vrouwen iets (misschien wel echte liefde) voel? De ene is onchristelijk, maar respecteert mijn geloof wel. De ander is wel christelijk. Makkelijke keuze, zult u wel denken, maar ik wil die onchristelijke vriendin niet kwijt. Ik heb wel de wetenschap dat ze nooit christelijk zal worden. Kunt u me zeggen wat ik moet doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een paar dingen komen in mijn gedachten als ik je vraag overdenk. Ik schrijf ze maar gewoon neer, zonder al te vast verband:

Voor twee meisjes/vrouwen wat voelen. Man, jij hebt het er goed voor staan! Maar ja, het is natuurlijk ook de vraag of zij ook wat voor jou voelen. Stel, dat dat zo is, ga je dan wel voorzichtig met hun gevoelens om? Hoe interessant en mooi het ook kan zijn om verliefd te worden, je moet wel voorkomen dat je anderen onnodig pijn doet of beschadigt. Laat het niet zo zijn dat één van beiden vanwege jou het vertrouwen in jongens/mannen verlopig verliest! En verder: twee meisjes/vrouwen; bedenk wel dat je jezelf zo snel mogelijk uit die knoop moet bevrijden. Ook nu al is het goed om te beseffen dat God jou maar aan één levensgezellin wil verbinden. En als je straks hopelijk getrouwd mag zijn, is het de bedoeling dat je een leven lang aan die ene vrouw trouw blijft.

Omdat je in het huwelijk een leven lang aan elkaar gegeven bent, moet je ook wel goed weten met wie je trouwt. Stel jezelf dan ook de eerlijke vraag: voel ik wel echt genoeg voor één van deze beide meisjes? Wil ik het wel echt dat zij mijn halve (eigenlijk moet je zeggen: hele) leven gaat bepalen en mede inhoud geven? Ik ben blij dat je jezelf vragen stelt bij je verliefdheid. En ik hoop dat je dat goed doet. Het kan er dan zelfs wel bij uitkomen dat het uiteindelijk met geen van deze beide meisjes wat wordt. Wie weet.

Je vraag is vooral wat je moet doen aangaande je vriendin die, zoals je zelf aangeeft, niet christelijk is. Ik kom, eerlijk gezegd, niet op een ander antwoord uit dan jij zelf. Je moet met haar geen verdere relatie aanknopen. Je zegt zelf dat ze nooit christelijk zal worden. Dan moet je haar en jezelf het ook niet moeilijk gaan maken. Jullie passen, wat betreft je overtuiging, niet bij elkaar. Het Bijbelwoord zegt ons geen ander juk met de ongelovigen aan te trekken (2 Kor. 6:14) en dat staat er niet voor niets!

Ik denk dat de vraag aan jouzelf wel is met dit alles: wil je echt de wil van de Heere doen? Je bent verliefd op meisjes, maar heb je de Heere ook lief? Zoek je echt met Hem en vanuit Hem te leven? Ik proef een beetje dat je dat toch wel graag wilt en dat je daarom niet zomaar je gang gaat. Maar nu heb je wel met een verzoeking te maken. En de vraag is aan jou hoe je hiermee omgaat. Als je voor de verzoeking valt, raak je waarschijnlijk verder bij de Heere vandaan. Als je aan God om kracht vraagt, om tegen je eigen verliefde gevoelens in te besluiten en als je hierin een goede keuze mag maken, zal Hij je helpen en sterken.

Hoe dan ook, ik hoop dat je een man van God wordt. En dat je een goede vrouw krijgt, waarvoor jij een goede man zult zijn.

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

verliefdheid