Christelijke principes in algemeen psychiatrisch ziekenhuis

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik zit opgenomen in een algemeen psychiatrisch ziekenhuis, waar naar mijn principes niet echt geluisterd wordt. Hoe kan ik de behandeling goed ondergaan en toch voor mijn principes uit blijven komen?

Antwoord

Jouw vraag is duidelijk en herkenbaar. De keren dat ik in een psychiatrische kliniek kwam voor mijn werk, viel me op hoe mensen daar een volstrekt ander leven lijden dan in hun thuissituatie. Voor jou een lastige situatie maar wat fijn dat je zo serieus bezig bent met jouw principes.

Uit jouw vraag lijkt het net alsof het om twee verschillende dingen gaat die niet samen kunnen. Ik weet natuurlijk niet wat je bedoelt als je schrijft dat er naar jouw principes niet wordt geluisterd.Ik wil een voorbeeld geven; men heeft de morele verplichting om even stil te zijn als er mensen voor het eten willen bidden. Echt verplichten kun je hen niet. Met jouw behandelend arts kun je bespreken hoe jij hiermee om kunt gaan. Het belemmert jouw genezing mogelijk en daarom raad ik je met klem aan om dit te bespreken.

Een ander punt is of er begrip is voor jouw levenswijze en jouw principes. Men kan het moeilijk vinden om zich in te leven in jouw geloofsovertuiging. Voor mensen die jouw achtergrond niet kennen is het ook echt moeilijk om zich een voorstelling te maken hiervan. Probeer je eens te verplaatsen en vergelijk het maar eens met onze houding ten opzichte van andere culturen en geloofsuitingen. Het kan voor jou een uitdaging zijn om hen te laten zien waarom je zo leeft en wat het betekent. Mogelijk dat zij er respect voor hebben of krijgen.

Het is natuurlijk nodig dat jij op een goede manier de behandeling kunt ondergaan. Wanneer men van jou dingen verwacht die jij niet kunt verantwoorden, zul je in gesprek met je behandelaar op zoek kunnen gaan naar een alternatieve opdracht die wel overeenkomt met jouw principes.

Het belangrijkste is dat jij duidelijk bent in wat je wel wilt en wat niet en ook uitlegt waarom je dat vindt. Wat betreft leefregels in de groep op de afdeling waar je bent opgenomen kun je mogelijk in gesprek met de (hoofd)verpleging, om uit te leggen wat je nodig hebt om je prettig en veilig te voelen. Dat is zeker in het belang van jouw genezing.

Persoonlijk denk ik, en dat is mijn ervaring ook, dat jouw geloof en jouw principes niet een goede behandeling in de weg hoeft te staan.

Rest mij om jou heel veel sterkte en succes te wensen.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige