Kreunende geluiden in slaap

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb een beetje een rare vraag misschien, maar ik stel hem toch. Ik maak in mijn slaap kreunende geluiden. En niet zo'n klein beetje ook, mijn man kan er vaak niet van slapen. Nu ik zwanger ben, lijkt het nog erger te worden. Als ik licht slaap, hoor ik mezelf soms. Hoe ik het voor elkaar krijg en waarom ik het doe, is me onduidelijk. Het heeft volgens mij niets met dromen te maken, want als ik mezelf hoor, droom ik niet. Kan ik ervoor zorgen dat het overgaat? Het is op zich niet zo'n probleem, maar voor mijn man is het erg vervelend.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst vind ik het geen rare vraag, hoor! Er zijn meer mensen die deze klacht hebben. Zijn er ook adempauze's in de nacht, schrik je wakker, klinkt het als snurken of zijn het echt kreunende geluiden? Ben je erg vermoeid overdag? Dat zijn  voorbeelden van vragen die bij mij opkomen als ik jouw verhaal lees. Ik vind het overigens opmerkelijk dat als je licht slaapt jij jezelf hoort: slaap je dan wel? Als het erg storend is voor je man zou je een bezoek aan de huisarts kunnen overwegen.

Wellicht kan hij door middel van een gesprek met jou erachter komen of een slaaponderzoek zinvol is. Over het algemeen zijn dit lastige problemen om te verhelpen en zullen jullie er waarschijnlijk mee moeten leren leven.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medischslapen
2 reacties
Alphonsus
Wanneer slaapapneu (na een slaaponderzoek) zou worden geconstateerd zijn er technische mogelijkheden om dit definitief te verhelpen (masker welke lucht onder lichte druk inbrengt in de neus/keelholte)
Catherine
Ik heb mensen met astma in mijn omgeving, die hebben daar ook last van. Zeker in de 2e helft van de nacht.