Medicijnenstop tast geloofsleven aan

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik heb ADHD. Sinds twee jaar heb ik medicijnen en merk ik dat er een enorme rust in mijn hoofd en ons gezin gekomen is. Door mijn zwangerschap kan ik ze nu niet innemen. Ik merk dat mijn geloofsleven een enorme duik heeft gemaakt. Ik ben nooit een ‘doorgewinterde’ gelovige geweest, maar sinds de stop van mijn medicijnen heb ik nog minder rust om de Bijbel te lezen (en er over na te denken) en lijkt er niks meer van mijn geloof over te zijn.

Kan dit te maken hebben met het stoppen van de medicijnen die me veel rust gaven? Ik wil niet de tabletten de schuld geven, want ik ben duidelijk een zondig mens, met en zonder tabletten. Maar het lijkt alsof er een verband tussen is. Ik hoop dat iemand me daar een antwoord op kan geven. En me tips kan geven hoe ik er nu mee om moet gaan. Ik weet dat ik na de borstvoeding mijn medicijnen weer in mag gaan nemen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je psychische gesteldheid hangt zeker samen met je geloofsbeleving. Maar een veranderde psychische gesteldheid zal het ware geloof nooit kunnen wegnemen.

Uiteraard kan methylfenidaat helpen bij het concentreren op Bijbellezen en gebed.  In het goed omgaan met ADHD spelen voeding en beweging ook een rol. Ik weet niet in hoeverre je hiernaar gekeken hebt?

Sterkte met alles!

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

ADHD
1 reactie
boulanger
Het kan zeker komen door het stoppen met de medicijnen. Mijn man heeft jarenlang medicijnen gebruikt voor adhd, maar bij hem was het juist andersom. Door het gebruik van de medicijnen vlakte hij enorm af, qua emoties maar ook qua geloofsbeleving. Hij werd een soort robot. Toen hij is gestopt met de medicijnen werd hij weer een echt mens zeg maar, met gevoel, emotie en doorleefd geloof om het zo even te noemen.
Veel sterkte in alles, hopelijk voel jij je weer jezelf als je weer mag beginnen met de medicijnen. Als het echt te zwaar voor je word kun je ook overwegen op flesvoeding te gaan zodat je eerder kan beginnen met je medicijnen. Maar dat is best een ingrijpende beslissingen, dus ik kan me voorstellen dat je dat ook niet zomaar doet!