Weinig predikanten in grote steden

Ds. H. Paul / 17 reacties

Vraag

Hoe komt het dat er geen predikanten van de Ger.Gem. naar de grote steden gaan? Kijk naar Rotterdam; er zijn zoveel studenten die geen eigen predikant hebben. Het lijkt wel of alle predikanten de grote, of aangename plekken opzoeken om daar hun taak te volbrengen. Wanneer komt er nu eens iemand naar Rotterdam? Rotterdam Zuidwijk is zo'n jonge gemeente aan het worden. Studenten blijven vanwege werk meer en meer in de stad wonen. Anderzijds kan ik het steeds beter begrijpen dat mensen vanwege de kerk uit de stad trekken, maar wij hebben in deze stad toch ook een taak?! Kom over en help in de grote steden!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je vraag laat zich niet zo maar beantwoorden. Er zijn meerdere facetten aan deze zaak. Allereerst: weet men zich geroepen door de Heere naar een bepaalde gemeente? Ik heb vier gemeenten mogen dienen. Maar ik heb ze niet zelf gekozen. Maar weet er heen gezonden te zijn. Ook naar Rotterdam Zuidwijk. Nu woon ik in een plattelandsgemeente van ongeveer 1350 leden en doopleden. Maar die is al 8 jaar vakant. Hoewel het er goed wonen is.

Van harte gun ik mijn vorige gemeente opnieuw een predikant. Maar daar is meer voor nodig. Laat het gebed maar vermeerderd worden. De Heere kan op Zijn tijd uitkomst geven.

Met hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

17 reacties
10249
"Nu woon ik in een plattelandsgemeente van ongeveer 1350 leden en doopleden. Maar die is al 8 jaar vakant."
Sinds vandaag niet meer!
Roos18
Om precies te zijn, sinds zaterdagmiddag 5 uur niet meer.. Fijn voor de gemeente van Moerkapelle!
pannenkoek
Dat is iets wat ik ook moeilijk vind.

Hier op het platteland in het noorden van NL zijn we ook al weer 6 jr vacant.
In Rotterdam is een derde dienst nog mogelijk. Wij hebben soms een maand geen ds, en dat is best zwaar voor de ouderlingen. Dan hebben we dus de hele maand leesdiensten. Een derde dienst is wel te doen, maar niet alle predikanten willen er een uur of zo voor rijden.

De tijd van de atesten breekt weer aan. Laten we bidden of er veel aangenomen mogen worden.

"De oogst is groot maar de arbeiders zijn weinig."
Annah
De Heere haalt Zijn kinderen thuis.
1a2b3c
De atesten?? Wat houd dat in als ik vragen mag?
Cloudsadmirer
Annah, wat bedoel je daarmee in verband met deze vraag, als ik vragen mag?
pannenkoek
Als er mannen zijn die de begeerte in hun hart hebben om predikant te worden, moeten ze eerst een attest halen bij hun eigen kerkenraad. Het is een soort 'toestemmingsbriefje' dat ze van hun kerkenraad doormogen naar het curatorium. Een soort curiculum vitae, die je bij een sollicitatie brief voegt.
Alphonsus
Toestemmingsbriefje ? Is dat een bewijs van goed gedrag?
Catherine
@Pannenkoek: welke kerk is dat ? Dus dat gaat dan over mannen die al een baan hebben, en een switch willen maken naar een theologische studie ?
pannenkoek
Ik heb even zitten kijken op internet en die zegt het volgende over een attest:
"Een attest is een schriftelijk bewijs, een (officiële) verklaring die een mondelinge bewering versterkt, ondersteunt, wettigt."

Ik bedoel de Ger. Gem.
Deze mannen hebben idd een gewone baan. Als zij een roeping ervaren om een studie te gaan volgen voor predikant kunnen ze dat aangeven bij hun kerkenraad. Deze geeft wel of geen toestemming om naar het curatorium te gaan. Ze geven dan ook een attest mee.

Meesal worden in mei deze gesprekken gevoerd. En ook hier op refoweb wachten velen in spanning af hoeveel mannen er zijn toegelaten om de 4 jarige studie te gaan volgen.
floddertje
Als je geen attest krijgt van je kerkenraad, wil dat zeggen dat er bezwaren zijn , waarom een kerkeraad het (nog) niet wenselijk acht dat iemand opgaat voor de studie aan de theologische school. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat iemand overspel, incest, o.i.d. gepleegd heeft, of niet zuiver is in handel en wandel. Dit gebeurd in verschillende kerkgenootschappen, voor zover ik dit weet.
1a2b3c
Dus als ik het goed begrijp moeten ze eerst door de attest heen en dan door door het curatorium?
ariane
Waae studeer je dan binnen 4 jaar af voor dominee ? Wie betaald dan wat of moet er dan ook nog bij gewerkt worden?
floddertje
Je gaat eerst je "aanmelden" bij een kerkenraad. Daarna krijg je een attest mee, waarmee je naar het curatorium kunt gaan.

Het klinkt een beetje krom, ik weet anders niet hoe ik het uit moet leggen, maar zie het als volgt. De eerste sollicitatieronde is de kerkenraad. De tweeede is het curatorium, welke echt dieper op alle facetten in gaat.
Wordt je aangenomen, dan volgt de studie aan de theologische school, van betreffende kerkgenootschap.
De studenten krijgen een minimumloon, en worden onderhouden door hun thuisgemeente.
Als ze mogen gaan preken, krijgen ze hiervoor een vergoeding voor onkosten (denk aan de gereden km's, etc.)
Pas als ze afgestudeerd zijn en een beroep aannemen naar een eigen gemeente, krijgen ze een salaris welke hun gemeente met hen overeenkomt.
1a2b3c
OK bedankt, ik was gewoon benieuwd hoe dat het werkte.
floddertje
Bedankt voor je positieve reactie!
Annah
Rinske,
Een beetje onduidelijke reactie van me. Ik bedoel ermee dat er steeds minder predikanten overblijven..
Groetjes, Annah