Ik heb mijn man betrapt op zelfbevrediging voor de computer met een halfnaakte v...

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik heb mijn man betrapt op zelfbevrediging voor de computer met een halfnaakte vrouw. Ik vind dit overspel. Na een paar avonden praten heeft hij me verteld dat hij seksverslaafd is. Voor we verkering hadden belde hij met sekslijnen. In onze verkeringstijd en huwelijk heeft hij erg geworsteld hiertegen, tot voor kort het niet meer ging. Hij schaamt zich erg en durfde er niet over te praten. Ik wil nu dat hij hulp zoekt. Wij wonen in het Oosten van het land. Is hier in de buurt een chr. hulpverlening? En hoe moeten we nu als man en vrouw verder? Ik ben vies van hem, maar voel me ook schuldig dat hij dit nooit aan mij heeft durven zeggen. Nu hij wel eerlijk is geweest durf ik denk ik wel met hem verder, maar hoe?

Antwoord

Lieve mevrouw,

Wat moet het een ontzettende moment in uw leven geweest zijn, toen u uw man betrapte met zelfbevrediging voor de computer met een halfnaakte vrouw. Op dat moment verging uw wereld.... Het is ook overspel, zonde tegen over onze Schepper en tegen over u, zijn vrouw.  Maar wat een wonder dat hij u alles verteld heeft... dat hij zijn hart blootgelegd heeft over zijn seksverslaafdheid, zijn worsteling daar tegen, tot het niet meer ging en hij het opgaf er tegen te strijden... toegaf aan zijn zondige verslaafdheid. Dat was tevens ook de eerste stap terug naar herstel. God dank dat u het ontdekte!! De Heere liet hem niet doorgaan. Wat een wonder. God Zelf  riep hem een halt toe.

Hij schaamt zich erg schrijft u, durfde er niet over te praten. Helaas leven veel echtparen met elkaar zonder te weten wat er in het leven van de ander rond woelt. We zijn zo druk met ons  zelf en hebben niet in de gaten waar de ander mee bezig is. Vele keren heb ik vrouwen gehoord die niet wisten waar hun man naar toe ging toen hij stierf... ze hadden nooit over geestelijke zaken met elkaar gesproken. Wisten niet wat er in het hart van hun man leefde. Wat hij las, deed, enz. Hoe triest.

Dat u vies van hem bent, begrijp ik ook, de teleurstelling in uw man, het je schuldig voelen, tekort geschoten te zijn... ik begrijp het, de machteloosheid, het verpletterd zijn. Wat zien we de macht van satan in mensenlevens, zijn alles verwoestende kracht in mensen en huwelijken. Speciaal in de levens van christenen en de huwelijken van christenen!! Let er op, waakt en bidt, zegt Jezus. Dat is niet voor niets! We moeten alert zijn in ons huwelijk, strijden om onze verhouding naar elkaar eerlijk, open en goed te houden. Strijden tegen de zonden die in ons hele bestaan rond woelen. Maar we zijn zo vaak slordig in deze zo belangrijke dingen.

Ik weet niet of u samen met uw man op de knieën gaat voor het slapen gaan, samen bidt, alles aan God voor legt? Wat ik u vragen wil, als u het niet doet, beging er mee, nu!! Het is zo brandend nodig. Voor veel echtparen is het moeilijk, ze zijn het niet geleerd, niet gewend, maar de Heere zegent het, echt waar, en alles kan een mens leren! En in alles wil de  Heere helpen. Vertrouw op Hem.

U schrijft, nu hij eerlijk is geweest durf ik denk ik wel met hem verder, maar hoe? Vergeef uw man, dat is in de eerste plaats nu nodig. Zie zijn nood. Probeer elkaars hart weer te vinden. Als de Heere ons, u en mij, aanziet, hoe ziet Hij ons dan? Zondeloos? Hij kent ons hart, onze gedachten, onze zonden. “Heere, hoe zal ik tegen over U bestaan..., maar bij U is vergeving.” En dat ook voor uw man. Het bloed van Jezus Christus reinigt van ALLE zonden! Echt waar. De Heere kan deze zondige verslaafdheid vergeven en totaal wegnemen!! Geloof dat in de eerste plaats! Bij de Heere zijn alle dingen mogelijk.

Veel christenen, ja helaas ook christenen, zeggen: Eenmaal een dief, altijd een dief. Eenmaal seksverslaafd, altijd seksverslaafd. Het is een leugen. Als de Heere vergeeft en ons reinigt zijn we vrij! Waakt en bidt, blijft staan! De duivel gaat rond als een briesende leeuw. Blijf open naar uw man, luister en wees er voor hem als hij het moeilijk heeft. Wees eerlijk naar elkaar en zoek elkaars hart, juist nu, nu er zulke diepe wonden in geslagen zijn.

U wilt dat uw man hulp zoekt. Dat kan.. Het is mogelijk om anoniem via het chatprogramma van Refoweb met Eleos  gesprekken te hebben en hulp te ontvangen.

De Heere zij u en uw man nabij. Ik bid u liefde en bewogenheid toe in deze weg, mevrouw. Verwacht het van de Heere, Hij is nabij de ziel die tot Hem vlucht. En zal dan ook in deze weg uw eigen ziel troosten.

Hartelijke groeten,
Mevrouw N. J van Dooijeweert-van der Slikke,
Waddinxveen/Peru