Jezus niet gestorven voor de engelen?

Ds. A. Jonker / 1 reactie

Vraag

Waarom is Jezus niet gestorven voor de engelen? Waren engelen het minder waard dan mensen, omdat zij niet de kroon op de schepping waren en mensen wel? En wat is eigenlijk het grote verschil tussen engelen en mensen?

Zijn engelen ook geschapen naar het beeld van God, in die zin dat ze ook verantwoordelijkheid dragen voor Gods schepping, of zijn ze enkel geschapen naar Gods beeld wat betreft Zijn liefde? Zijn engelen alleen dienstknechten van God, of zijn het ook kinderen van God?

En waarom staat er in de Bijbel dat de mens niet weinig minder is gemaakt dan de engelen en Hij hem met eer en heerlijkheid heeft bekleed? Heeft God het hier over de gevallen mens, of gaat het om Adam in het paradijs? En betekent dit dat engelen meer eer en heerlijkheid hebben dan mensen? Maar als dit zo is, hoe kun je dit rijmen met het feit dat de mensen de kroon op de schepping zijn en (als dit zo is) de engelen niet?

Antwoord

Engelen zijn geschapen geesten. Adam is uit het stof van de aarde geformeerd en God heeft Zijn adem in de neusgaten geblazen. God maakte Eva uit een rib van Adam. Adam en Eva zijn geschapen naar het beeld van God. Zij kenden God en leefde in het Paradijs met God. Als Gods schepselen op aarde mogen zij heerschappij hebben over de geschapen wereld. Zij mogen iets weerspiegelen van de heerlijkheid van God.

Engelen zijn bij God in de hemel en dienen God dag en nacht. Daarin zijn zij nu meer dan de mensen op aarde. God zendt engelen uit om die mensen van dienst te zijn die zalig zullen worden. Zo gebruikt de Heere engelen om Zijn kinderen te beschermen. Voor engelen die niet gezondigd hebben, behoefde Jezus niet te sterven.

De engelen die met de Satan (= tegenstander) tegen God in opstand gekomen zijn, zijn tot gevallen engelen/duivelen geworden (Judas vs 6). Nergens lezen we in de Bijbel dat er voor hen redding mogelijk is. Jezus is dus voor gevallen engelen niet gestorven.

Wonderlijk is dat God de mens op aarde zo met eer en heerlijkheid had versierd, dat hij Gods kroon en pronkjuweel van de schepping mocht zijn. Wat is de zondeval dan ontzettend erg, onbegrijpelijk, een flagrante slag in Gods heilig aangezicht. Zo wordt het wonder dat de Heere Jezus voor zondige mensen naar deze aarde wilde komen, des te groter. Hij wilde ons menselijk vlees en bloed aannemen, de schuld overnemen, de zonde verzoenen en de toorn van God dragen. De Heilige Geest wil door het gepreekte Woord van God, mensen tot het geloof in Jezus Christus brengen.

Wie in Hem gelooft zal zalig worden, eeuwig bij de Heere zijn en Hem dienen, zoals nu de engelen doen. Maar in dit dienen mogen zij ook God danken voor het grote verlossingswerk dat Hij gedaan heeft.

Wil je in de Bijbel lezen over de engelen, dan zou je bijvoorbeeld kunnen zoeken op Herzienestatenvertaling.nl en het woord “engel/engelen”.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

engelen
1 reactie
Alphonsus
Maak vooral deze zin van Ds. Jonker je eigen:

"God zendt engelen uit om die mensen van dienst te zijn die zalig zullen worden. Zo gebruikt de Heere engelen om Zijn kinderen te beschermen."