Getrouwd en pornoblaadjes

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 23 reacties

Vraag

Graag uw advies in deze moeilijke kwestie. Ik ben een man en ben al een heel aantal jaren getrouwd. Ik hou van mijn vrouw, maar kan het toch niet laten om pornoblaadjes te kopen, te surfen op internet en nog veel meer aanstootgevende dingen te proberen. Ik weet dat het fout is. Vorige week ben ik geraakt door een gesprek met een ouderling. Uiteraard weet niemand iets van mijn probleem, maar ik voelde me toch aangesproken. Ik worstel er erg mee hoe ik nu verder moet. Als ik alles beken aan mijn vrouw zal zij mij verlaten, denk ik.

Antwoord

Beste vriend,

Je zit op de verkeerde weg. En dat weet je, je vraagt nu een advies om van deze weg af te komen. Waarschijnlijk heb je dat zelf al tig keer geprobeerd. En het is mislukt, de zonde is te sterk voor je. Langzaamaan zal het besef gegroeid zijn, dit gaat mij alleen niet lukken. En dat klopt, alleen gaat het niet. Gelukkig mag ik je ook doorgeven: alleen hoeft het niet. Ik wijs je op Jezus, die ook jou wil helpen. Uiteindelijk moet je bij Hem terecht komen. Zijn bloed wast en reinigt ons van onze vieze zonden, ook van deze zonden. Belijd Hem je schuld, telkens weer. “Er is kracht in het bloed van het Lam.” Hij kan en wil je vergeven.

Maar daarnaast moet je hier ook met anderen over praten. Je ziet er tegenop het tegen je vrouw te vertellen. Je bent bang dat ze je dan verlaat. Dat laatste hoeft echt niet het geval te zijn. Ze zal er wel van schrikken, als ze al niet iets vermoed, maar denk je eens in wat het voor haar betekent als ze je een keer betrapt. Wees dat voor, biecht alles eerlijk op, vraag haar je te helpen in de strijd tegen de verleiding en: geef haar de tijd om dit zelf te verwerken.

Daarnaast is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen. Dan kan er gekeken worden of er speciale redenen zijn waarom je telkens een seksuele prikkel nodig hebt. Is er iets uit het verleden wat de oorzaak zou kunnen zijn? Er zijn instanties als bijvoorbeeld De Driehoek waar men ervaring heeft met mensen die hier mee worstelen. Deze mensen willen jou en je vrouw liefdevol helpen en ook bij Jezus brengen. Wellicht is het handig eerst deze stap te zetten voor je naar je vrouw gaat, maar dat laat ik graag aan jezelf over.

Misschien is het ook nodig om pastorale hulp in te roepen, je hebt al een lijntje met een ouderling. Ten overvloede: je ouderling, je voorganger heeft ambtsgeheim. Ik hoop dat ik je zo de weg gewezen heb. Ga deze weg(en) en ga niet door op je verkeerde pad.

Tot slot: er zijn, denk ik, twee valkuilen voor je: satan maakt de zonde kleiner voor dat je hem gedaan hebt, het is niet zo erg, zegt hij dan. Nadat je de zonde gedaan hebt vergroot hij hem soms, dan denk je: mijn zonde is te groot om vergeven te worden. Je kent wellicht deze zin uit het doopformulier: Als wij soms uit zwakheid in zonden vallen moeten we niet twijfelen aan Gods genade en ook niet in de zonde blijven liggen, omdat de doop een ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Ik bid dat je Gods vergeving en Gods vernieuwingskracht zult leren zien.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

23 reacties
niemand
Ik raad je de cursus Puur Leven van Setting Captives Free aan! www.settingcaptivesfree.com en dan bij online courses kies je voor sexual purity. Wanneer je daar op Way of Purity klikt zie je daar een link staan naar de nederlandse versie. Ik zelf heb veel aan deze cursus gehad en ben nu van mn pornoverslaving af!
Alphonsus
Probeer een vertrouweling (dit hoeft geen professional te zijn) te vinden met wie je dit kunt bespreken en er samen voor kunt gaan bidden. Telkens weer.
Neem je voor om je vertrouweling alles wat met je probleem te maken heeft te vertellen en niets achter te houden als jullie b.v. eens per week of per twee weken samen komen. En dit telkens weer en weer en weer.
Het kan zijn dat deze vertrouweling een hulp gaat worden om jou bij deze afgrond vandaan te houden. Het kan zijn dat je zo van je eigen gedrag gaat walgen dat er alleen nog maar een roep is tot Hem: Here genees mij en bevrijdt mij.
Je vrouw zal je niet verlaten. In goede en slechte tijden zijn echtelieden er voor elkaar om elkaar tot een hulp te zijn.
Catherine
Ik probeer oprecht te begrijpen wat sommige mannen nu zo leuk vinden aan die smerige blaadjes. Ook bepaalde (bewegende) beelden. Ik snap het niet, misschien omdat ik vrouw ben ? Ik heb het aan mannen in mijn omgeving gevraagd, maar geen van allen vond het opwindend. Ik heb 2 zoons, die het ook niet begrijpen. Hun commentaar was: domme wijven. Tja, jongemannentaal. Maar duidelijk.
1a2b3c
Alplonsus, ik ben het met je eens maar je moet alleen niet stellen: je vrouw zal je niet verlaten want dat weet je nl. niet.
Ze horen er idd in goede en slechte tijden er voor elkaar te zijn maar niet alles gaat nu eenmaal zoals het hoort anders was deze man ook niet met zijn porno blaadjes getrouwd.
nostyle
Catherine,

Je zoons zullen zeker het gepast antwoord geven. Maar wat doet het er toe dat jij dat niet begrijpt het blijkt een veel voorkomend iets te zijn dat mannen pornografie bekijken. Aan de vragensteller ik adviseer je het om je vrouw het allemaal eerlijk te vertellen hoe moeilijk het ook is maar dit is gewoon het beste. En zoek daarna naar profesionele hulp hiervoor zijn diverse instanties die je kunnen helpen zoals bijvoorbeeld Eleos.
Catherine
@nostyle: een veel voorkomend iets ?? Hoe weet je dat ? Als ik op refoweb de vragen bekijk die soms voorbij komen, lijkt het me idd een hot issue. En nee, mijn zoons gaven geen "gepast" antwoord, het was een open vraag met een open antwoord. Wij kunnen op de comp zien wat de geschiedenis is, dus het zou direct uitkomen. Wij praten in het gezin open over seksualiteit. Eentje zat laatst op refoweb en zag de vraag voorbijkomen of het geoorloofd was dat..... Tja, toen kwam het gesprek ook op gang ! Ik moest wel. Je zult maar filternet hebben en denken dat je kind veilig zit op refoweb.
EVA
http://www.mijngetuigenis.nl/tag/bevrijding/

Lees het getuigenis is, een bemoediging voor je strijd, en vecht samen met HEM en je zal overwinnen
Catherine
@Molly Malone, Ik bedoelde de vraag: wat wel mag en wat niet, waarbij details genoemd werden, Sorry, maar op deze wijze gesteld vind ik het geen vraag voor refoweb. Ik heb het dus NIET over bovenstaande vraag. Ik vraag mij af hoeveel taboe's er hier dan nog moeten worden verbroken, er zijn er nogal wat op te noemen.
Cloudsadmirer
Catherine, er zijn al meerdere discussies gevoerd over dit onderwerp op refoweb.
Als je in het archief kijkt kom je er achter dat het (heel) veel voorkomt.
Omega
...en dat de redactie ook niet zomaar alles plaatst.
Catherine
@Rinske en Omega: ja, dat het veel voorkomt, weet ik ook. Maar betekent dat dan ook dat ik overal begrip voor moet opbrengen ?
Cloudsadmirer
Dat maak je er zelf van........dat heb ik nog niemand 'horen' zeggen hier.
dijna61
Als ik mijn menig mag zeggen over porno. Ik heb me er bewust wel eens in verdiept. Het is goed om te weten wat er in de wereld te koop is, daar hebben we soms geen notie van.
Het is gewoon walchelijk, mensonwaardig nog erger dan de redeloze dieren!
Het verziekt en vergiftigd de mens in zijn totaliteit.
Je ziet het in de maatschappij welke gevolgen dit heeft.
Catherine
@Dijna61: helemaal mee eens ! Vrouwen worden lustobject. En... soms worden kinderen EN dieren ook nog het slachtoffer van die smerigheid.
Annet76
@ Chatherine,
Ik lees je reacties en vind dat je wel erg kort door de bocht gaat in je bevindingen. Jij begrijpt niet wat mannen er zo leuk aan vinden, inderdaad, dat zal ieder mens die zich van dergelijke praktijken afzijdig houdt ook zeggen.

Toch, het is een probleem voor veel mensen, zo blijkt uit deze vraag des te meer. Dan kunnen we niet volstaan door te zeggen: “wat is er nou aan, ik begrijp er niks van.” Als iemand alcoholverslaafd is zeggen we datzelfde ook niet. Nee, dan blijkt toch ook dat serieuze hulpverlening geboden moet worden? Dat geldt ook in het geval van deze vragensteller.

Nu zou ik het niet in mijn hoofd halen om mannen in mijn omgeving de vraag voor te leggen of zij zich hier ook schuldig aan maken, maar jij schroomt daar duidelijk niet voor. Goed, natuurlijk krijg je dan sociaal wenselijke antwoorden, want ik denk niet dat je tegen je buurvrouw gaat zeggen hoe het werkelijk zit toch? Ik zou me al het apezuur schrikken als iemand mij deze vraag serieus zou stellen, kom zeg, wat is dat nou voor een vraag?

Jouw zonen worden “gevrijwaard” omdat ze zeggen het niet gepast te vinden en je een “open vraag” hebt gesteld. Welnu, mensen stellen mij ook wel eens “open vragen”, maar dat is zeker geen garantie voor een “open antwoord”. Zeker wanneer het dergelijke onderwerpen betreft ligt dat zeer gevoelig en hoef je niet te verwachten dat alles zomaar boven tafel komt. Lees nou deze vraag nog eens en oordeel zelf, de nood blijkt hoog!
Bovendien geeft “de geschiedenis” van je computer geen garantie voor alle bezochte sites. Kom zeg, we leven in 2010, waarin ieder kind van 4 al in staat is om “een geschiedenis” definitief te wissen van de pc, dus daar zou ik geen bevindingen aan ophangen. En ga me niet vertellen dat je kunt zien dat de geschiedenis is gewist, want dan loop je erg achter in onze huidige computermaatschappij.

Met andere woorden: ik denk dat het gepast is om wat voorzichtiger te zijn in de uitspraken die je doet. Hoe smerig jij het ook allemaal vindt, dat is me onderhand duidelijk, moeten we deze problemen niet zomaar uitvlakken.
Voor deze vragensteller is de nood hoog en dan is het beter een serieus antwoord daarop te geven waarmee hij vooruit kan, dan ons ongenoegen over de perversiteit ervan nog eens extra te benadrukken. Dat zal deze vragensteller echt niet verder helpen.
Catherine
@Annet, jij schijnt me goed te kennen ;-)
myrthe
@annet, mee eens! Ik zou alleen misschien een andere 'toon' gebruiken...

vragensteller, zoek hulp als je er zelf niet uit komt. Eerlijk vertellen zal heel moeilijk zijn voor je vrouw maar zij kan je misschien wel helpen...En als we allemaal heel eerlijk kijken naar ons eigen hart....
En het gebed is een machtig wapen! We moeten ten alle tijde strijden tegen de zonde...

Nb; zouden alleen mannen last hebben van deze zonde en strijd? Of zijn er ook vrouwen die zich hierin in meerdere/mindere mate herkennen?
Cloudsadmirer
Ik denk sowiezo vrijwillige prostituees en vrijwillige pornoactrices zelf dat zij ook wel zeer verslaaft te noemen zijn.....
1a2b3c
Als je de onderzoeken moet geloven zijn er ook aardig wat vrouwen zijn die er last van hebben.
Maar ik denk niet dat prostituees en pornoactrices automatisch verslaaft zijn, al kunnen ze natuurlijk wel verslaaft zijn. Maar volgens mij maken die alleen maar gebruik van de verslaving van de mannen en is het hun om het geld te doen.
Catherine
Prostituees zijn niet allen verslaafd, maar ze MOETEN soms wel. Soms worden ze gedwongen door mannen met macht (!) Uit een ver buitenland gelokt, met mooie praatjes. Ik had grote bewondering voor wijlen majoor Bosschard, zij zocht ze op. Omdat er zoveel "vieze" mannen zijn, zijn er dus hoeren. Of is het andersom ?