Bestaat God wel?

B. Noteboom / 9 reacties

Vraag

Ik loop al een tijdje met een aantal vragen en weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik vind het hele geloof van ons maar onduidelijk. Ik vraag me af of God wel bestaat. Waarom merk ik dat anders nooit? Waarom is dan al deze ellende in de wereld? Waarom gaan mensen van wie ik houd (veel te vroeg) dood? Bovendien vind ik het verschil tussen christenen en niet-christenen moeilijk te accepteren. Ik zit op een onchristelijke school. Mijn klasgenoten gaan in het weekend op stap, gieten zich vol met drank, hangen de beest uit en praten over vrouwen alsof ze speelgoed zijn. Waarom?! Ik vind het erg moeilijk te begrijpen dat ze anders denken. Ze zien daar helemaal geen kwaad in. Soms geef ik wel eens mijn mening over bepaalde dingen. Daar kijken ze dan raar van op ze vragen zich af hoe ik kan leven. Voor hun gevoel mag ik bijna niks. Toch houd ik me meestal stil. Ik heb ondanks alles een goede band met mijn klasgenoten en dat wil ik graag zo houden!

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is soms best lastig om met niet-christenen de dagen door te moeten brengen. Aan de andere kant kan dit je vormen en kan jij hun tot voorbeeld zijn!

Wat maken wij als mensen er een bende van in deze wereld. Eerst proberen we in het paradijs God van Zijn troon te stoten. Vervolgens geeft Gods ons Zijn geboden (dat zijn richtlijnen voor een gelukkig leven), maar die lappen wij aan onze laars... Sterker nog, we gaan alles doen wat God ons verboden heeft. Dat is deze wereld ten voeten uit. Mensen die elkaar ellende op ellende bezorgen. Wij als mensen die vervolgens de natuur 'verkrachten'. Het gevolg is dat er rampen op rampen gebeuren. Klasgenoten die zich als beesten gedragen en waar geen enkele waardigheid in te ontdekken valt. Jongeren die zuipend en lallend door het leven gaan en denken zonder God op eigen benen te kunnen staan. Mannen die over vrouwen spreken als een soort veekeuring (dus niet als 'n kostbaar geschenk, zoals de Bijbel ons opdraagt).

Kortom, de mensen waar jij mee omgaat en de wereld waar jij (misschien enigszins jaloers) naar kijkt is god'loos. Vandaar dus je vraag óf Hij wel bestaat. Eigenlijk is deze vraag best vreemd. Ik vraag mij ook niet af of jij wel bestaat?
Ik zie je niet, ik heb alleen een vraag van je. God openbaart Zich elke dag weer. Dat jij er misschien 'blind' voor bent is iets anders.

Waarom merk je niet dat God bestaat? Wandel jij met Hem? Lees je dagelijks in Zijn Woord om zo te ervaren dat Hij, de Levende tot jou spreekt? Spreek jij met Hem? Betrek je God bij alle dingen die je onderneemt, door met Hem te spreken in het gebed? Werk jij met Hem? Zet je jouw tijd, energie en gaven al in voor de opbouw van Zijn Koninkrijk? Ik geloof dat je al rondkijkend de realiteit dan onder ogen ziet: Niets bestaat er zonder God.

Voor hun idee leef jij niet en mag je niks. De Bijbel spreekt daar wel anders over. De Bijbel roept op om te genieten van alles wat God geeft (en reken maar dat Hij ons veel geeft). Het leven met God is juist heerlijk, bevrijdend, zalig!

Heb jij al een relatie met de Heere God? Zijn de vragen die ik zojuist stelde al jouw levensstijl geworden? Zo niet, wat zoek jij de levende God door naar alles wat dood is te kijken? Jezus leeft en is opgestaan. Zoek Hem en leef! Wie zoekt zal vinden! Dan zul je ook zien dat HIJ er was, is en zijn zal!

Gods zegen in jouw leven toegewenst.

Bert Noteboom

9 reacties
Dorah
AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alphonsus
De goddelozen zullen nog meer goddelozer worden en de rechtvaardigen nog rechtvaardiger.
Wees mee met het werk van God in jouw leven. Mogelijk eerst nog blindelings, later vol verwondering en met een hart dat Hem heeft leren kennen.
Catherine
Als christen kun je je idd heel alleen voelen in een wereld vol goddelozen. Maar net wat Alphonsus zegt, het zal nog erger worden. Je bent nog jong, alleen op een school tussen andersdenkenden. Maar weet dan, dat je apart bent gezet. Er kunnen tijden voorbijgaan (misschien wel jaren) dat je denkt: is God er wel ? En dan plotseling mag je merken, ja, hij weet van mij. Dan wordt het Wonder groot ! En ik hoop dat er bewogenheid in je hart ontstaat over al die leerlingen die Hem niet kennen. En als ze je kleineren of bespotten ? Dan bespotten ze God ! Dat is veel erger dan dat ze jou treffen. Ik kan begrijpen dat je je stil houdt. Dat is iig beter dan je stoerder voordoen dan je bent. Denk maar aan Petrus: ik ken Hem niet ! DAT nooit doen. Laat door je manier van leven zien dat je anders bent.
Cloudsadmirer
Zo alleen als je je kan voelen tussen onchristenen, zo geestelijk verbonden kan je je voelen met Christenen! Zoek daarom de plaatsen waar God is, waar hij groot gemaakt word! Bezoek eens een jongerenavond, dan ontmoet je ook leuke leeftijdsgenoten die zich in je zullen herkennen.

Verder vind ik werkelijk elke zin van Bert Noteboom even waardevol!
lindine
In de Bijbel staat ook een psalm van iemand die met deze vragen zat. Maar hij mocht er ook óverheen zien. Lees psalm 73 van Asaf maar eens. Als je altijd omgaat met mensen die niet in God geloven kan ik me voorstellen dat dat heel moeilijk is. Maar w.s. ben jij gedoopt. En dat is een voorrecht. Want het betekent dat voordat jij aan God kon denken, Hij al aan jou dacht. Dat maakt je niet automatisch zalig, maar in je gebed mag je dit wel aan de Heere voorleggen en vragen of hij door wil gaan met Zijn werk en ook jou zalig wil maken.
Soms lijkt het wel of je niets van God merkt, maar Hij is er echt! Dat merk ik wel heel duidelijk in mijn leven. Hij zorgt voor mij en mijn zoon. Tien jaar geleden overleed mijn man. Ik was toen bijna midden twintig. In de Bijbel staat dat de Heere een bijzondere zorg heeft voor weduwen en wezen. En dat is echt zo! Dat neemt niet alle vragen en verdriet weg en veel van Gods weg begrijp ik niet. Maar toch weet ik dat ik alles aan Hem over mag laten (dat is niet altijd makkelijk hoor) en altijd kan ik met mijn zorgen en vragen bij Hem terecht. En dat mag jij ook doen. De Heere hoort!
Catherine
@lindine: dat is heel heftig ! Ontroerend om te lezen dat jij je zorgen in Zijn Hand kunt leggen. Ik kan het niet altijd, ben geneigd om de zorgen weer op te pakken soms.
lindine
@Catherine: maar die neiging heb ik ook hoor!
floddertje
Lindine, ik ben erg geroerd door je antwoord! Soms mag ik ook ervaren dat de Heere van mijn zorgen afweet, maar ik ben zo geneigd om alle zorgen zelf te dragen. Onze trouwtekst was "Werp al uw bekommernis op HEM, want Hij zorgt voor u. Ik ben zo geneigd om te selecteren waar ik zorgen om heb, maar nu te leren om alles in Zijn hand over te mogen geven, op Hem te werpen. Daar is genade voor nodig, dat kan ik niet uit eigen kracht. Ik wil je heel veel sterkte toewensen op je levensweg, maar bovenal dat je in alles de nabijheid van de Heere mag ervaren!

Beste vragensteller, de Heere hoort elke zucht, elke vraag, ziet elke zorg in ons hart. Val Hem maar veel lastig met alles wat er in je hart leeft! Ik hoop dat je mag ervaren dat de Heere voor je zorgt, van je afweet, dat is veel meer waard dan alle schatten op de hele wereld!
Catherine
@Floddertje: dat was ook de trouwtekst van mijn ouders, hing boven hun bed.
@Lindine: dat is dus ook geschreven voor jou !