Lutherse refo

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik zit zelf in een Pinkstergemeente waar overwegend opwekking wordt gedraaid en gezongen. Op zich niets mis mee, maar mij een teveel wees-blij-makkers-gehalte. Echter, van de hele-noten-orgelmuziek word ik nog minder gesterkt. Ik draai thuis vaak Maranatha-nummers en veelal katholieke nummers van b.v. Taize. Ook mag ik graag mooie bewerkingen luisteren van de psalmen en Joh. de Heer, waar fluit en piano en koren etc. aan mee doen: heel mooi en heel opbouwend. Alleen deze stijl die een beetje gematigd evangelisch is, heb ik nog nergens gezien. Men zegt van mij: "Jij lijkt wel een Lutherse refo. Zijn er geen gemeenten waar ze 'Refogelisch' zijn?

Overigens is de zondag voor mij niet heilig, aangezien Paulus zegt dat dit vrij is om naar te handelen. Bovendien is de sabbath een zaterdag. En ik verkies de gekozen doop, maar stel daarbij geen minimumleeftijd. Daarnaast ben ik van mening dat een christen niet behoort te roken. Ik steun ook een wijze van groeien naar het voorgangerschap, zoals bij de katholieken: eerst koorknaap, dan misdienaar, etc.. Wel vind ik dat een voorganger getrouwd moet zijn, want zoals hij naar zijn gezin is, zo zal hij naar de gemeente zijn. Voor ouderling en voorganger moet iemand ten minste 30 jaar zijn en een onbesproken reputatie hebben. Vrouw en man staan in de ambtsbediening m.i. gelijk, zeg maar een tweeledige bediening zoals een echtpaar. Het priesterschap van de man is wat mij betreft enkel binnen zijn eigen gezin. Zijn er gemeenten die er ook zo over denken en waar ik me bij kan aansluiten?

Antwoord

Of er ook zulke gemeenten zijn die denken en leven, zoals jij denkt? Ik ken er geen.

Wat ik je eigenlijk wil meegeven om over na te denken is de vraag: waar gaat het eigenlijk werkelijk om in de gemeente/kerk? Ik dacht om het volgende: dat God aan het Woord komt en dat we Hem dienen naar Zijn Woord. Het belangrijkste in de samenkomst van de gemeente vind ik dat er een duidelijke uitleg van de Bijbel plaatsvindt en dat de boodschap van de Bijbel praktisch wordt vertaald voor de gemeente. Als het Woord niet echt tot zijn recht komt in een dienst, kan de verdere entourage ervan je nooit blijvend boeien. Of ze opwekking zingen met heeeeele goede muziek erbij, of dat ze psalmen op hele noten zingen met de beste organist achter het grootste pijporgel, maakt dan niet uit.

Eén ding hoop ik, dat je niet van plan bent je eigen opvattingen verder uit te werken, om dan op den duur zelf zo'n gemeente van start te laten gaan. Wie weet, zal zich wel een aantal mensen bij jouw smaak aansluiten. Maar we hebben niet meer kerken nodig. We hebben nodig, dat we met elkaar eens echt bezig zijn met wat de Heere Jezus zegt: "Een iegelijk dan die deze Mijn Woorden hoort en ze DOET..." Je kent wellicht het gezegde, dat ongeveer als volgt gaat: Eén Nederlander is een Nederlander. Twee Nederlanders is een kerk. Vier Nederlanders is twee kerken. De Amerikanen doen het overigens niet beter.

Verder geloof ik ook dat er in Nederland een redelijk groot aantal Bijbelgetrouwe kerken is te vinden. Maar als je er zou gaan kerken, waarschuw ik je alvast: er mankeert aan al die kerken wel wat. Net als aan de kerk waar je nu bent. Maar als we maar ingezien hebben dat er aan onszelf ook wel wat mankeert en krijgen we in ieder geval een grotere honger naar Gods Woord.