De ware doop

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van een discussie wil ik deze vraag voorleggen: ik ben als kind gedoopt. Nu zijn er personen die beweren dat de kinderdoop niet de ware doop is; je kunt als kind namelijk nog niet beslissen of je God wilt dienen. Hoe moet je dit nu zien, is de kinderdoop nu wel of niet de ware doop, of maakt het niets uit of je als volwassene wordt gedoopt of als kind?

Er wordt ook beweerd: ben je als kind gedoopt, dan zal je toch eerst -wil je de Heilige Geest ontvangen- moeten worden ondergedompeld om al de zonden van je af te wassen. Nu vraag ik mij af wat moet je met zoiets, is dit iets wat een kerk van je vraagt; is het een kerkelijke instelling, of is de volwassendoop toch de ware doop? Gaarne zou ik hier iets meer over willen weten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De doop is een inzetting van Christus. In het Oude Testament had God de besnijdenis ingesteld. Beide hebben dezelfde bedoeling: ze zijn een teken en zegel van Gods verbond. God stelde de besnijdenis in bij Abraham toen die 99 jaar oud was en een ware gelovige was. Zo was de besnijdenis ook een teken van Abraham's geloofsgerechtigheid. Heel vreemd lijkt het nu dat God beval dit teken in het vervolg toe te dienen aan kinderen van acht dagen oud. Waren deze kinderen dan ook al in het verbond? Niet bewust en niet met hun persoonlijke toestemming; maar ze waren wat God betreft wél in het verbond. Was de besnijdenis voor hen ook een teken van de geloofsgerechtigheid? Ze hadden nog geen daadwerkelijk geloof en dus was de geloofsgerechtigheid (van Christus) nog niet hun bewust aanvaard bezit. Toch was er geen verschil tussen de besnijdenis van de 99 jaar oude, gelovige Abraham en de acht dagen oude Izaäk.

Zo is het ook bij de doop. Het volk Israël wist van deze zaken af. En toen de doop werd ingesteld was er niets méér voor de hand liggend dan dat ook de bij het verbond horende kinderen het (Nieuwtestamentische) teken en zegel van dat verbond ontvingen. Had God bedoeld dat vanaf de Nieuwtestamentische tijd de kinderen niet meer erbij mochten, dan had Hij dat zeker uitdrukkelijk gezegd. Maar dat was heel niet Gods bedoeling en daarom zei Hij dat ook niet.

Daarentegen lezen we dat in de tijd van het Nieuwe Testament de kinderen er net zo bij hoorden als in de tijd van het Oude Testament. Daarom dopen wij kinderen. Niet omdat de kerk dat voorschrijft, maar omdat dan recht wordt gedaan aan de eenheid tussen het Oude en het Nieuwe Testament; omdat dan alleen recht wordt gedaan aan Gods bedoeling met het verbond. Het verbond dat Hij in Christus aan Abraham bevestigde en in de Nieuwtestamentische tijd niet afschafte, al werd het wel vernieuwd, verrijkt, verbreed en vervuld.

Omdat de doop van de kinderen der gemeente de doop is zoals deze in het Nieuwe Testament is ingesteld, is het ten ene male onjuist om deze doop ongeldig te verklaren en een geloofsdoop daarvoor in de plaats te verzinnen. Onze zonden worden niet afgewassen door het water van de doop, maar door het bloed en de Geest van Jezus Christus. Van deze afwassing door Christus' bloed en Geest is het doopwater een afbeelding en een bewijs (een teken en een zegel). Dat hoeft dus niet te worden overgedaan.

Hoe kunnen we de gaven van de Heilige Geest ontvangen? Niet door ons te laten dopen en ook niet door ons te laten overdopen. De Heilige Geest ontvangen we door het gelovig horen/gehoorzamen van Gods Woord. Lees maar wat de apostel Paulus schrijft in Galaten 3 vers 2. Hij schrijft: "Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij de Geest (namelijk in Zijn gaven, WP) ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?" Bij "uit de prediking des geloofs" luidt de kanttekening: "Grieks, uit het gehoor des geloofs; dat is, uit de prediking van de leer des Evangelies." Ik denk dat het zeker zo goed kan betekenen: uit het gelovig horen. Dan kunt u als kind gedoopt zijn en bij het opgroeien schenkt God u te geloven in Zijn Woord; en zo verleent Hij u de gaven van de Heilige Geest.

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

kinderdoop