Timotheüs besneden en niet gedoopt

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die gaat over de inhoud van Gods Woord. Waarom werd Timotheüs besneden en niet gedoopt?

Antwoord

Wanneer Paulus de noodzaak inziet om Timotheüs te laten besnijden is dat niet vanwege zijn geloof, maar vanwege zijn functie. Als gelovige was hij gedoopt. Hij hoefde daarvoor niet besneden te worden. Dat heeft Paulus op heel wat plaatsen in zijn brieven duidelijk gemaakt. Een hele duidelijke tekst daarin is: 1 Korinthe 7:18. Maar wanneer Timotheüs nu samen met Paulus vooral onder de Joden het Evangelie gaat verkondigen is het wel noodzakelijk dat er getoond wordt dat er bij hen beiden een grote achting is voor het onderhouden van de wet. Paulus kon als Jood en als Romeins burger heel dichtbij beide bevolkingsgroepen staan. Nu, dat moest nu ook voor zijn directe medewerker gelden. Vandaar dat Timotheüs besneden wordt om een goede ingang te hebben bij de Joden. Vanwege zijn Griekse vader had hij dat al bij de heidenen, maar vanwege zijn Joodse moeder moest hij nu ook een goede ingang hebben bij de Joden door zich ook te laten besnijden. Waarschijnlijk had zijn Griekse vader dat altijd tegengehouden. Deze besnijdenis had dus niets te maken met een voorwaarde voor het geloof, maar alleen maar om een betere ingang te hebben bij de Joden.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg