Paniekaanvallen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Ik zou een gezonde en vlotte meid moeten zijn en plezier in het leven moeten hebben, maar helaas is dat niet zo. Ik hoop over een paar weken te trouwen, maar zie alles even niet meer zitten. Er heerst zo'n warboel in mijn hoofd dat ik niet weet hoe ik alles op een rij moet krijgen. Ik heb vaak paniekaanvallen, ben vreselijk duizelig (het lijkt net of alles om me heen beweegt), denk vaak dat ik een erge ziekte heb (voel in mijn hals opgezette klieren die er al jaren zitten), ben heel moe, slaap enorm slecht en het lijkt of alles tegen zit. Ik heb een relatie gehad met een getrouwde man, waar ik veel mensen verdriet mee heb gedaan. Ik ben snel verliefd op mannen. Nu weet ik niet meer hoe het verder moet! Wie wil mij zo spoedig mogelijk helpen?!

Antwoord

Het is moeilijk om uit de klachten die je allemaal noemt een conclusie te trekken en te zeggen wat er aan de hand is. Je noemt klachten op verschillende gebieden, lichamelijke klachten, angstklachten, klachten die betrekking hebben op relaties met anderen. Het is mogelijk dat de klachten elkaar in stand houden: je hebt het gevoel dat alles tegenzit, daarvan kun je angstig worden en slecht slapen, wat weer kan lijden tot vermoeidheid en daardoor het niet meer zien zitten.

Het wordt me uit je mail niet duidelijk of deze klachten sinds kort bestaan (je noemt dat je alles even niet meer ziet zitten) en bijvoorbeeld als oorzaak hebben stress rond de trouwerij. Uiteindelijk is trouwen een gebeurtenis in je leven, die voor grote veranderingen zorgt. In dat geval is het belangrijk eens rustig na te denken en te kijken of je een oorzaak kunt vinden en wat je daar aan kunt doen, waarbij het goed is om één en ander eens te bespreken met bijvoorbeeld goede vrienden.

Maar als deze klachten al langere tijd bestaan (meer dan een half jaar), is het verstandig dit aan je huisarts voor te leggen. Hij kan kijken of er een lichamelijke oorzaak voor je klachten is. Als dat niet de voornaamste reden is van je klachten, kan hij je eventueel door te verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog, die samen met jou kan onderzoeken wat de oorzaak is dat je je zo voelt en wat een mogelijke oplossing kan zijn.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
Catherine
Deze paniekaanvallen komen vaak als hart en hoofd niet met elkaar in balans zijn. Ik heb het gevoel dat je bent vastgelopen en niet weet hoe je verder moet. Dan uit het zich in dit soort dingen. Volgens mij is de enige manier om hieruit te komen, een gesprek met een deskundige. Daar open en eerlijk je angsten (wat dat zijn het toch ?0 op tafel te leggen en onder een vergrootglas te houden. Misschien moet er "troep" opgeruimd worden in je leven ? Ik denk dat het beter is al het oude op te ruimen en pas dan aan iets nieuws te beginnen.