Weerzien in de hemel

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Op een gegeven moment zat ik bij een groep mensen en daar zat een persoon te vertellen dat hij met zekerheid een ander, die reeds gestorven was, zou weerzien in de hemel en dat ze weer met elkaar kunnen praten en elkaar lichamelijk ook herkennen zullen. Die ander die hij bedoelde, was een broer van mij. Nu mijn vraag: kan iemand dit met zekerheid (des geloofs) zeggen?

Antwoord

Ten eerste. Iemand kan heel veel met zekerheid zeggen, maar of het een gegronde of ingebeelde zekerheid is, is nog maar de vraag. Wij mensen, kinderen van God ook, zijn vanuit onszelf geneigd tot vergissingen en misslagen. We kunnen iets aanzien voor Goddelijk, wat uiteindelijk menselijk is. Zo kan het zijn dat de desbetreffende persoon (voor mij verder onbekend) zich iets heeft ingebeeld. Het kan ook zijn dat hij goede gronden heeft voor zijn opmerking. Het kan namelijk zijn dat hij met de gestorvene iets heeft mogen beleven van de gemeenschap der heiligen.

Door het ware geloof zijn Gods kinderen aan elkaar verbonden en soms bemerken ze er ook iets van: niet altijd en niet met betrekking tot allen. Maar het kan zijn dat het op aarde zo duidelijk is gebleken dat de gestorvene een kind van God was, dat er geen twijfel aan is of de persoon is nu in de hemel. Als je dat zeker meent te weten, mag je dat ook zeggen. Maar we moeten uiteindelijk altijd voorzichtig zijn, omdat wij geen hartenkenner zijn. Alleen God is dat.

Ten tweede. Zullen we elkaar dan herkennen? Zullen we met elkaar praten? Zal er ook een lichamelijke herkenning zijn? Dat Gods kinderen elkaar zullen herkennen in het hiernamaals, is wel zeker. Maar hoe het met het praten zal zijn, is niet zo duidelijk en het lichamelijk herkennen, is -denk ik- nog minder duidelijk.

Ik vind het ook niet zo belangrijk. Dat wat God in Zijn Woord aan ons heeft bekend gemaakt, is wel belangrijk. Dat wat Hij ons niet, of niet zo duidelijk, heeft willen bekend maken, laten we eerbiedig (niet ongelovig!) voor Hem. En we verwachten met een groot verlangen die dag van de volle openbaring. Het zal beter zijn, rijker en heerlijker, dan nu iemand maar kan denken of vermoeden.

Bent u er ook bij?

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

herkenning in hemel