Avondmaal en handicap

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we ermee omgaan als gehandicapten met een lichte verstandelijke handicap deel willen nemen aan het Heilig Avondmaal in de Ger.Gem. en Ger.Gem.in Ned.?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gaat in het openstellen van het Avondmaal in de reformatorische traditie om de vraag of men zich van tevoren kan beproeven. Naar het woord van Paulus moet niemand zonder zelfbeproeving het avondmaal des Heeren gebruiken. Op grond daarvan is er geen avondmaal voor kinderen, maar alleen voor hen die in de leer zijn onderwezen en weten waar het in het Avondmaal des Heeren om gaat.

De vraag is: Kan een verstandelijk gehandicapte zich beproeven en weet hij of zij genoeg van de leer om te weten waar het om gaat in het Avondmaal. De ene geestelijk gehandicapte is de andere niet. Dat zal men dus met zo iemand moeten bespreken. Pastorale uitleg is hier van belang.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

handicapHeilig Avondmaal