Kind verplicht dopen

Ds. A. van Vuuren / 4 reacties

Vraag

Ben ik verplicht als belijdend lid van een hervormde gemeente (PKN) en Avondmaalsganger om mijn kinderen te laten dopen? Of laten kerkenraadsleden en predikanten het als een keuze aan de ouders over?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag is duidelijk, maar niet de achtergrond van je vraag. Moet ik daaruit afleiden dat je het nut van de kinderdoop niet ziet? Of stel je de vraag met het oog op andere gemeenteleden?

Ik ga er nu even vanuit dat je kerkenraad denkt in de lijn van het klassieke Doopformulier, beter gezegd; het bijbelse verbondsdenken aanhangt. Toch zal denk ik de kerkenraad, als die merkt dat het bij jou geen kwestie is van verwaarlozing van de doop, de doop van je kinderen niet als voorwaarde stellen voor de avondmaalsgang of lidmaatschap. Wel zullen ze bezwaar maken tegen het “drijven”van een andere doopopvatting. Dus in geval je je mening zou propageren en anderen in de gemeente zou aanzetten om de kinderdoop af te wijzen.

Zelfs indien je dat niet doet zullen predikant en kerkenraad de keuze niet zonder meer aan jullie als ouders laten. Ze zullen weliswaar niet dwingen, maar er wel  op pastorale en voorzichtige wijze op aandringen om je kinderen te laten dopen. Dat lijkt me ook logisch als een gemeente leeft bij haar gereformeerde leer. Dan sta je daar voor als gemeente, dat stempelt het gemeente-zijn.

Trouwens toen je belijdenis deed beaamde je toch ook het geloof van de kerk verwoord in haar Geref. Belijdenis? “De kleine kinderen van de gemeente behoren gedoopt te worden.”

Je onthoudt je kinderen nogal al wat als je ze niet laat dopen. We mogen niet alle voorstanders van de geloofsdoop over een kam scheren. Onder hen zijn veel oprechte kinderen van God. Ze zijn ons lief. Maar heel wat voorstanders van de volwassendoop hebben een andere gemeenteopvatting, andere sacramentsopvatting, andere genadeleer, ander manier van bijbellezen (men ziet Oude en Nieuwe testament teveel als een tegenstelling).

Kortom, bijbels gezien ben je het verplicht om je kinderen te laten dopen. Maar ik hoop wel dat je inziet waarom. En vooral dat je gaat zien hoe heilzaam dat is voor je kinderen, namelijk dat de trouwe God van het verbond een relatie met hen aangaat en zijn beloften aan hen bezegelt en bekrachtigt in de Heilige Doop.

Daarover valt veel meer te zeggen. Maar nogmaals ik weet niet of dat de achtergrond is van je vraag. Worstel je met deze dingen lees er dan eens een eenvoudig boekje over. Wil je wat dieper spitten, dan kan ik je het pas verschenen boek van Dr. J. Hoek en Dr. W. Verboom zeer aanbevelen. De titel luidt: “Eeuwige vriendschap.”

Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

kinderdoop
4 reacties
Antoinette
Wil je wat spitten?
Lees gewoon de bijbel mijns inziens, die is er duidelijk genoeg over.
Vraag Gods geest om je de "waarheid" te laten zien, geloof niet in wat mensen zeggen!
Onderzoek zelf! Gods woord is duidelijk genoeg!
Waarom moeten er zoveel uitleggen van mensen bijkomen?
Antoinette
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies over (kinder)doop is er het forum.</i>
Rianne1357
Ja ik vind het ook wat vreemd als mensen wel belijdenis gedaan hebben en aan het avondmaal gaan en hun kinderen niet durven laten dopen, omdat ze dat een te zware verantwoordelijkheid vinden. zo is het althans bij een gezin bij ons in de kerk.
dijna61
De doop is een teken van GODS verbond en beloften en NIET van ons geloof, daarom moeten wij onze kinderen dopen!
De doop ligt helemaal in de lijn van de besnijdenis, het verbond met Abraham. God riep Hem en maakte een verbond met hem en zo met alle geslachten van de aarde. Dit gaat dus van God uit en niet van de mens. Het teken van het oude verbond was de besnijdenis.
We lezen ergens dat de Heer Mozes zocht te doden, omdat hij zijn zonen niet besneden had.