Sinds drie jaar heb ik last van maagklachten. De afgelopen maanden zijn de klach...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Sinds drie jaar heb ik last van maagklachten. De afgelopen maanden zijn de klachten nogal verergerd. Er zijn verschillende onderzoeken geweest maar er kan geen lichamelijke oorzaak gevonden worden. De oorzaak blijft gezocht worden achter psychisch, wat vanaf het begin af aan eigenlijk ook al gezegd werd; het is stress/spanning. Dit merk ik wel duidelijk: als ik me weer wat beter voel, worden de klachten weer wat minder. Het frustreert mij alleen soms gigantisch dat er geen directe oplossing is, en heb soms momenten -wanneer de klachten erg heftig zijn- ik er 'gek' van word en me afvraag wat er toch aan de hand is in m'n lichaam. Slik twee keer per dag 40 mg. nexium en gebruik standaard een aantal keren op een dag gaviscon. Alleen... voor m'n gevoel helpt het allemaal niets. Een jaar geleden zat ik nog op 20 mg. omeprazol. Ik ben de klachten behoorlijk beu, heb veel last van maagzuur, misselijkheid, pijnaanvallen in de maagstreek e.d. Ik loop bij een GGZ-instelling voor hulp. De intakegesprekken lopen. Wat is hieraan te doen? Ik houd dit niet lang vol. Heb nog getwijfeld om weer naar mijn eigen huisarts te gaan, maar hij weet niet meer wat hij ermee aan moet en hoopt dat een behandeling bij de GGZ-instelling mij ervan af helpt. Weet u raad? Alvast bedankt voor het antwoorden! Een 19-jarige meid.

Antwoord

Een heel vervelende situatie voor je. Het is inderdaad zo dat, ongeacht wat de situatie in je maag zelf is, klachten van de maag/slokdarm erger worden met drukte en spanning. Ook trouwens bij gebruik van bepaalde voedingsmiddelen. Last hebben van een maagzweer werd vroeger aangeduid als "managersziekte".

De geneesmiddelen die je noemt grijpen in op het orgaan, niet op de aansturing daarvan. Heb je een maagslijmvliesontsteking, een maagzweer of reflux dan zullen de klachten daarvan ongetwijfeld verdwijnen met de nexium. Als onder die kwalen een spanningselement ligt, dan blijven de klachten echter terugkomen. Naar ik aanneem is er ook in jouw maag gekeken en is de aanwezigheid van de maagbacterie (helicobacter pylori) uitgesloten. Die moet namelijk wel ook behandeld zijn -indien aanwezig- alvorens over te stappen op de achtergrondbehandeling waar je nu mee begint. Want het is wel van belang om bij falen van de medicijn-behandeling alle kanten mee te nemen in de aanpak waaronder ook dieetmaatregelen.

Overigens zou ik, als ik je was, proberen of het minderen van de nexium naar eenmaal 40 of 20mg negatieve effecten laat zien. Het zou best kunnen dat de nexium helemaal niets doet. Om een maag rustig te krijgen is gaviscon of liever ulcogant suspensie vaak effectiever wanneer er geen ontstekingselementen in het slijmvlies meespelen.

Mocht het verder helemaal niet lukken, dan is toch een consult van de maag-darm-lever-arts te overwegen (dan niet, zoals vaak gebeurt, alleen voor een scopie).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch