God werkt alles ten goede

Ds. J. Bos / 1 reactie

19-03-2010, 15:30

Vraag

Er zijn een paar lastige dingen in mijn leven die ik moeilijk kan accepteren. Ik wil graag denken: God werkt alles ten goede. Maar in de Bijbel staat dat dit geldt voor de Zijnen. Ik kan niet zeggen dat ik een van de Zijnen ben. Zou God dan wel alles bij mij ten goede doen uitwerken? En stel je voor dat iets wat ik lastig vind en vind tegenvallen nu net een straf is van God; dan kan dat wel iets goeds uitwerken, maar is dat in eerste instantie toch een straf. Dus ik kan -als ik geen kind van God ben- toch niet zomaar zeggen dat alles bij mij ten goede wordt uitgewerkt?


Antwoord

Beste vrager,
 
Het is goed om de teksten niet half of gedeeltelijk, maar geheel te lezen. En ook niet onze theologie er eerst in te lezen. Het vers dat u citeert spreekt hier niet van "de Zijnen", maar van "degenen die God liefhebben, die naar Zijn voornemen geroepen zijn." De "roeping" gaat voor de "rechtvaardiging" ( Rom. 8:28, 30).  Dat is ook naar wat de DLR belijden. Die beginnen niet met de verkiezing, maar met de prediking van Gods beloften. DLR. hoofdstuk I.

Breng deze zaken biddend tot de HEERE. ALs u echt tobt met deze belangrijke zaken, dan zal de HEERE ook antwoorden op het gebed. Hij maakt ruimte, waar het van nature niet is. DLR. 3/4, 11. In de Bijbel lezen we ook niet dat iemand belijdt een kind van God te zijn. Wel: "Ik geloof, dat Jezus de Zoon van God is". "Ik geloof, dat Gij zijt de Christus, de Zoon van de Levende God" (De Moorman; Petrus en de discipelen). De HEERE werke, door genade, deze belijdenis in uw en mijn hart.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
    24-06-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief
89 artikelen
Ds. J. Bos

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Catherine
23-03-2010 / 11:16
Ja, daar worstel ik ook mee ! Er gebeuren veel dingen in mijn leven. Gelukkig ben ik nimmer opstandig geweest tegen de HEERE. Ik bid daar ook voor. Het lijkt me zo erg, als je naast het verdriet ook nog die boosheid moet doormaken. In het diepste van de put kon ik gelukkig nog een heel klein lichtje zien, boven me. Ik zat in die put, maar de HEERE wist er van. Mensen konden me niet of nauwelijks bereiken, ik had ook niets aan hun wijsheden. Nu er veel achter me ligt en ik sta nog op mijn beentjes (geen eigen verdienste !) kan ik zeggen dat de HEERE mij heeft doorgeholpen. Maar het is echt van kracht tot kracht, elke dag opnieuw manna.

Terug in de tijd

1) Is homeopathie van de duivel, ook in hoe het ontstaan is en wordt ontwikkeld?2) Gisteravond was ik op een verjaardag met allemaal reformatorische jongeren, alleen er stond popmuziek op. Er was een ...
10 reacties
19-03-2012
Al weken loop ik met hoofdpijn rond, maar ik ben bang om te gaan zeuren. Daarbij wil ik mijn vrouw niet ongerust maken. Zij heeft veel met zichzelf te stellen op dit moment. Voordat ik haar kende heb ...
Geen reacties
19-03-2020
Waarom staat in Jesaja 45:22 het woordje U met een hoofdletter? Een vraag hieraan verwant is: Kun je in de grondtaal zien of met een bepaald woord God wordt bedoeld en dat dat dus met een hoofdletter ...
Geen reacties
19-03-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering