Leuke maar verschillende jongedame

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik vind een jongedame heel erg leuk, maar we zijn heel verschillend. Zij is heel praktisch en liefdevol ingesteld, maar heeft wel behoorlijke leerproblemen gehad en dus heeft zij niet zo'n hoog intelligentieniveau. Dat blijkt ook uit haar opleidingen en het werk wat ze doet. Ik heb wel een bovengemiddelde intelligentie en een ander werkniveau. Zou dit problemen kunnen geven voor een relatie? Aan de ene kant vind ik het belangrijk wie ik ben voor haar en zou ik mijn kennis en geduld kunnen gebruiken om haar te helpen bij alle moeilijkheden met het opnemen van informatie (zoals Bijbellezen/leren/spelletjes begrijpen, etc.). Het lijkt misschien voor u als vragenbeantwoorder dat ik mijzelf beter/meer vind als haar, maar zij is in 75 procent van de situaties een voorbeeld voor mij (in liefde omgaan met anderen, bemoedigen, wijzen op onchristelijke houding jegens anderen, etc). Ik hou echt enorm veel van hoe zij is en functioneert. Maar bij discussies en interpretatie van situaties loop het gewoon vast. Zij leeft vooral met haar gevoel en neemt alles zonder onderzoek voor waar aan, vindt alles mooi etc. Ik ben een enorme doordenker en zet alle achtergronden, interpretaties, situaties naast elkaar en vorm dan een mening, en dat kan wel eens vervelend verschillend uitwerken tussen ons. Is dit nog op te lossen? Want zij is echt een schat. Of is een mogelijke relatie onverstandig? Ik weet het niet. Ik kom er niet uit, zo'n pure, eerlijke, lieve oprechte meid, maar toch wil ik dat zij gelukkig is met mijn houding, liefde en karakter en ik ook met haar.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lief en puur en oprecht, maar geen denker... Tja, het is maar wat jíj het belangrijkste vindt! Jij wilt dat zij gelukkig wordt met jouw houding, schrijf je. Moet ik dat lezen als: jij corrigeert haar of je wilt haar iets leren? Houdt dan maar op, want als jij in jouw reacties op haar functioneren steeds met verbeteringen, of aanvullingen, of oordelen aan komt zal zij vroeg of laat afhaken. Je maakt haar onzeker en ze zal het gevoel krijgen dat ze niet goed genoeg voor jou is. Niet doen dus als je verder wilt met deze lieve meid, waar je van zegt te houden. Liefde is méér dan intelligent zijn of elkaar ‘de maat nemen’. Liefde is een speciaal gevoel dat je voor iemand hebt zodat je je hele verdere leven samen wilt beleven. Je maakt haar gelukkig met wie je bént, niet met wat je dóét.

Natuurlijk kan zij ‘bij’ leren op verschillende levensterreinen, maar als ik je brief goed lees moet jij ook nog het nodige leren... en wel: haar accepteren zoals ze is!

Je zult in de loop van je leven nog wel veranderen. Zij ook. Hopelijk groei je daarbij naar elkaar toe. Met tact en wijsheid, maar vooral ook met heel veel liefde, kun je manieren vinden om van elkáár te leren.

Als zij jou vrágen stelt over een of ander onderwerp kun je jouw kennis overbrengen. Dan geef je haar gelegenheid om van jouw intelligentie gebruik te maken. Geef jij óngevraagd advies, dan stel jij je op alsof je je inderdaad ‘meer/beter’ voelt. Lees eens een boek over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Juist ook in de manier van communiceren met elkaar!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

1 reactie
AHHK76
Als je graag gesprekken op niveau wilt voeren, dan is het handig als je iemand met ongeveer hetzelfde IQ als partner kiest! Als je dat niet zo belangrijk vindt, dan kun je een relatie met haar aangaan. Laat waarin je haar respecteert en liefhebt dan bovenaan staan en niet wat zij mist of kan leren...!