Volmaakte (pen)vriend

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar kan je de Heere Jezus wat vergelijken met een penvriend? Maar dan wel de Volmaakte natuurlijk omdat je ook tot Hem bidt en Hij in de hart woont? Maar ik bedoel vooral in de zin van: Je ziet Hem niet letterlijk maar ervaart wel een band als het goed is. Dat laatste vind ik vaak moeilijk te begrijpen.

Straks geloof ik wel in Zijn vergeving van mijn zonden maar gaat Hij als Bruidegom misschien tóch zeggen: Ik heb je nooit gekend (zoals bij de dwaze maagden, die wel betrokken waren maar er blijkbaar toch iets ontbrak). In een gewone vriendschap heb ik het namelijk ook wel eens gehad dat ik het een vriendschap vond, maar na de verhuizing bleek het toch een tijdelijk contact, alsof we enkel kennissen waren en het contact zodoende verwaterde.

Hopelijk begrijpt iemand mijn verhaal en vergelijking en kan me verder helpen in het krijgen van een innige band met Jezus in plaats van enkel een (verstandelijk) stellig weten/vertrouwen op Zijn Woord.

Antwoord

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Je wilt iets ervaren van hoe bijzonder de Heere Jezus is. Dan komt de gedachte bij je boven: Hij is een vriend, een heel bijzondere vriend. Dat gebeurt wel vaker. Er is zelfs een lied dat zo over de Heere Jezus spreekt: “Welk een vriend is onze Jezus, Die in onze plaats wil staan.”

Toch vinden we nergens in de Bijbel dat Jezus in positieve zin door anderen als vriend wordt aangesproken. Het blijkt dat Jezus veel meer is. Hij is Zaligmaker (Heiland), Hij is Heere. Wel noemt Jezus zijn discipelen vrienden. Hij  noemt zelfs Judas vriend als hij bezig is om Jezus te verraden.

Verder valt op in de Bijbel dat Johannes heel nauw verbonden was met Jezus én Jezus aan deze discipelen.  Lees Johannes 15: 13-15 maar. Toen de Heere Jezus Zich echter op Patmos aan Johannes in Zijn majesteit liet zien, viel Johannes als dood aan Zijn voeten. Als je zo Zijn majesteit en macht ervaart, noem je Hem niet een vriend. Hij is zoveel meer, zowel in macht als in liefde.

Het beste is om in de namen of aanduidingen voor Jezus uit te gaan van de Bijbel en hoe Hij Zichzelf laat kennen. Dan gaan we de veiligste weg. Hij wordt Jezus genoemd, Zaligmaker, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Lees ook: 'En men noemde Zijn naam...'  (overzicht van alle namen en titels van de Heere Jezus)

Een aardse vriend kan teleurstellen, deze kan het contact verbreken en beloften niet waarmaken. Op Jezus kun je echter altijd aan. Hij is te vertrouwen. Als Hij zegt “wie tot Mij komt zal niet beschaamd uitkomen”, dan is dat waar en dan mag je daar op pleiten. Heere U hebt het zelf gezegd en ik vertrouw op Uw Woord.

Hartelijke  groet,
Ds. W. G. Hulsman