Tempeesten

Ds. W. Arkeraats / 21 reacties

Vraag

Wat betekent het woord “tempeesten” in onderstaande psalm 42 vers 4 naar de berijming van Datheen? "Ik ben uwes zeer gedachtig, ook aan des Jordanen kant. En Uwer goedheid zeer krachtig, in Hermon, dat koude land. En aan Misar den berg bloot, daar d' een diepte d' ander groot, toeschreit en daar de tempeesten, over mij gaan minst en meesten."

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik neem eerst even de tekst van de onberijmde Psalm over, dan kunnen we die met de woorden van Datheen vergelijken. Het gaat om Psalm 42 vers 7 en 8: “O mijn God! mijn ziel buigt zich neder in mij, daarom gedenk ik Uwer uit het land van de Jordaan en Hermon, uit het klein gebergte. De afgrond roept tot de afgrond, bij het gedruis Uwer watergoten; al Uw baren en Uw golven zijn over mij heengegaan.”

Datheen noemt in zijn berijming de “tempeesten”. Dit is afkomstig van een oud Frans woord, dat op zijn beurt weer uit het Latijn is overgenomen. Het oorspronkelijke Franse woord is: “tempête”. Dit woord betekent: “storm, orkaan”. Dat is de letterlijke betekenis en symbolisch kan het dan ook worden weergegeven als: “rampen, onheilen, die je overkomen.” Dit woord wordt in de berijming gebruikt als weergave van de golven en de baren; in de onberijmde tekst. Daarmee wordt de bedoeling van die woorden goed weergegeven.

Ik neem meteen nog een woord mee: “Misar, den berg”. “Misar” is het woord, dat in de Hebreeuwse tekst staat en onvertaald is gelaten. Het is altijd wel aardig, als een Hebreeuws woord rechtstreeks in een Psalm wordt opgenomen. Overigens is de berijming van Datheen best wel mooi. Natuurlijk zijn de woorden al heel oud, maar ze klinken heel welluidend. Misschien zing jij deze Psalmen ook?

Een hartelijke groet,
Ds W.Arkeraats

21 reacties
271136
@ Alphonsus,

Fijn om uw/jouw positieve reactie te horen op de dienst. Het is inderdaad jammer dat er bijna altijd leesdienst is op zondag (al is de inhoud van de preken er niet minder om, enkel soms wat gedateerd). Dat is helaas een gevolg van een groot tekort aan predikanten in dit kerkverband. Om deze reden zijn er daarom ook regelmatig diensten doordeweeks, waar wel een predikant voorgaat.
Gelukkig weerhoud het de kerkgangers er niet van om naar deze kerk te blijven gaan!