Zoon met PDDNOS

Ds. A.K. Wallet / 6 reacties

Vraag

Aan een predikant. Onze zoon heeft de laatste tijd extreem veel last van zijn beperking PDDNOS. De arts adviseert ons om hem op te laten nemen in het Dr. Leo Kannerhuis. Dat is een onchristelijke instelling. Onze zoon heeft maar heel weinig met het geloof. Is het bijbels om hem over te geven aan zo'n instituut?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Met betrekking tot de beperking die uw zoon heeft, staat het Leo Kannerhuis bekend als zeer kundig op dit gebied. Maar zoals ook blijkt uit uw vraag, is dat maar de helft van de zaak. Uw zoon is vatbaar voor invloeden van buitenaf, zoals ik begrijp. Dan kan het inderdaad zo zijn dat het goed gaat met iemands lichaam en gezondheid, maar slecht gaat met iemands ziel en zaligheid.

Wat is er te doen voor u? In de eerste plaats zou u een gesprek met de leidinggevende van het Kannerhuis kunnen hebben. Vragen als: zijn er nog meer bewoners die christen zijn; zijn er mogelijkheden om er als christen te leven; wordt uw zoon er ook op gewezen (ik weet niet hoe hij is: ik denk een jaar of 13?) dat hij de normen en waarden van thuis naleeft?; is er de mogelijkheid om naar kerk en vereniging en catechisatie te gaan?; hoe staat het met de discipline in het huis, bv. als het gaat om tv-gebruik, komt alles er op of is er een strenge selectie?; hoe kijkt men aan tegen sexualiteit buiten het huwelijk?

Op dit ogenblijk zijn er verder maar weinig mogelijkheden voor de behandeling van uw zoon. Wel zou u eens bij Eleos en Siloah kunnen informeren hoever zij zijn met een behandeling van deze stoornis. Ik meen te weten dat men er mee bezig is.

Heel veel wijsheid en geloof toegewenst.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

opvoeding
6 reacties
leen
Beste vraagsteller,
Een moeilijke situatie! Ik ben het helemaal eens met wat de dominee in zijn antwoord zegt. Ik weet dat Eleos inderdaad ook steeds meer deskundigheid opbouwt mbt stoornissen in het autistisch spectrum. De dominee noemde ook Siloah. Ik weet niet of uw zoon ook een verstandelijke beperking heeft? Is dat het geval, dan zou u inderdaad bij Siloah kunnen informeren, of ook bij Adullam en De Schutse.
Veel sterkte!

Groeten, Leen
zandkasteel
Breng je nood in het gebed. Tien jaar geleden moest onze zoon met PDD NOS ook naar een behandelplek. Wij konden hier niet in meegaan en hebben stad en land afgebeld voor hulp. Ook christelijke instellingen gebeld en de nood neergelegd. Wij zaten erg met de zondagsbesteding (naar film en mc donalds etc) en vroegen of wij hem dan zaterdagavond op mochten halen, maar dat kon niet ivm structuur. In onze nood hebben wij een gebedswonder mogen ervaren. Er kwam een crisisplek met goede opvang in een christelijk gezin en zij gaven na korte tijd aan dat ze definitief pleeggezin wilden worden zolang als nodig was. Dit was een erg moeilijke periode van 3 jaar, waarbij hij alleen 1 weekend per 2 weken thuis was, maar was wel broodnodig, zowel voor hem als voor ons. Jammer dat er nog zo weinig mogelijkheden zijn binnen onze gezindte, de nood is erg groot. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst! Onze zoon zit al vanaf zijn kinderjaren (2 jaar) op openbaar (med. dagverbl en school) onderwijs, maar is altijd met respect behandeld en heeft een werkstuk over de schepping gemaakt met behulp van juf ipv evolutie wat de rest van de klas deed. Hij mag hier zelf zijn keuze in maken en dat is echt fijn. Toch blijf je tegen moeilijke dingen aanlopen (oa filmkeuze etc), maar onze zoon leeft gelukkig heel dicht bij de Heere en daarin is hij ons vaak tot een voorbeeld. God kan echt wonderen doen op het gebed!
leen
Nog een aanvulling... de SGJ heeft ook opvangplekken en pleeggezinnen. Misschien is dit voor uw zoon ook een goede oplossing.
zandkasteel
Nog even een aanvulling. Zoek proffesionele hulp! Zelf veel gehad aan auti team van Riagg! Nu is het Dimence. Heel veel mensen om mij heen zien aanmodderen bij Eleos, omdat die niet die specifieke kennis hebben en toch hulp blijven verlenen. Daardoor ook veel verkeerde diagnoses gegeven, waardoor gezinnen soms (bijna) kapot gingen.
Ook reformatorische scholen voor speciaal onderwijs verwezen (heel eerlijk) terug naar het openbaar onderwijs (bij ons Ambelt in Zwolle) omdat die veel meer kennis hebben op dit gebied en zij (ref. school) deze kinderen niet goed kunnen begeleiden.
zandkasteel
@ Leen,

Deze problematiek is te zwaar voor pleeggezinnen van SGJ.
heb zelf ook een zoon met ADHD die van zo'n gezin af en toe gebruik maakt, dat gaat nog wel. Maar een ernstige vorm van PDD NOs is te zwaar en niet de doelgroep.
refoweb
Mocht de vraagsteller behoefte hebben om te mailen met iemand die bij het Leo Kannerhuis heeft gewerkt dan kunnen we jullie met elkaar in contact brengen. Mail naar info@refoweb.nl.