Was Johannes de Doper al wedergeboren voor zijn geboorte?

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Was Johannes de Doper al wedergeboren voor zijn geboorte en zo ja, kan dat nu ook nog?

Antwoord

Ook Johannes de Doper was een kind in zonde ontvangen en geboren. Gekend was hij van eeuwigheid -evenals al Gods kinderen- in verkiezende liefde van God. En juist daarom moest ook hij in de tijd wederom geboren worden, hoezeer er ook reeds voor zijn geboorte iets was van een delen in de gemeenschap der heiligen. Als teken van God; buiten het bewustzijn van Johannes om. Zie Lukas 1:44. Een bijzonder en uniek getuigenis. (Bewust delen in de gemeenschap der heiligen is er alleen in de weg der wedergeboorte in de tijd.)

Voor ieder van ons geldt: Gijlieden moet wederom geboren worden tot een levende hoop in Christus.

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

Johannes de Doper