Genezen door handopleggingen

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ben gisteravond naar een dienst van een evangelische gemeente geweest (ik ben zelf hervormd PKN) en daar was iemand uitgenodigd die door handopleggingen iemand kon genezen. Hij hield eerst een dienst en na de dienst kon je naar voren komen als je wilde bidden met vrijwilligers van die gemeente. Ik ben ook naar voren gegaan om te bidden en toen viel ik op de grond en ik voelde zo'n innerlijke rust die ik nog nooit gevoeld had. Een rust die alleen van God kan komen. Daarna ben ik naar de voorganger gegaan en heb hem verteld over mijn rugklachten. Hier heb ik namelijk dag in dag uit erg last van en ik geloof dat God mij kan genezen. Toen heeft hij mij de handen had opgelegd, moest ik samen met hem bidden dat de duivel in Gods Naam uit mijn lijf moest. Toen viel ik weer op de grond en toen ik daarna overeind kwam voelde ik de hele avond lang een warm gevoel onderin m’n rug (daar zit er ook iets fout bij m’n wervels) en ik voelde ook een stuk minder pijn. Nu is het niet dat mijn rugklachten ineens over zijn, maar ik voel wel dat God een deel van mijn pijn weggenomen heeft. Verder heb ik die avond ook een vrouw gezien waar een demon werd uitgeworpen. Ze kwam met haar gezin naar voren om te bidden en toen kwam de demon die zij in zich had (waarvan ze niets wist) tot uiting. Ik heb hier vandaag met mijn ouders over gesproken en zij zijn hier erg huiverig voor en ze hadden ook niet van mij verwacht dat ik daaraan mee zou doen. Wat ik me nu heel erg afvraag is of dit nou ook werkelijk verkeerd is. Want ik voel wel degelijk Gods kracht in me werken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is moeilijk om hier in kort bestek iets over te zeggen. Genezen onder handoplegging is iets dat in de Bijbel voorkomt en ook genoemd wordt als een handeling die gelovigen mogen doen (Mark. 16:18). Daarom mag die ook in deze tijd toegepast worden. Er zijn geen bijbelse argumenten om deze handeling te beperken tot de tijd van de apostelen.

Echter, alles wat in de Bijbel staat, kan ook misbruikt worden. Er kunnen ook demonische krachten overgedragen worden via handoplegging. Daarom is het van groot belang om geestelijk onderscheidingsvermogen te hebben. Je noemt geen naam van een voorganger en van de genezer. Dat hoeft ook niet. Maar hoe weet je of deze mensen echt in dienst van God staan? Hoe is hun levenswandel, en hoe hun leer? Hoe weet je dat zij zelf niet geestelijk besmet zijn? Ik ken namelijk voorbeelden van mensen die rijk gezegend zijn door zulke handoplegging, maar ook voorbeelden van mensen die juist daardoor negatief beïnvloed zijn (bijv. een geest van seksuele onreinheid kreeg daarna de overhand).

De rugklachten kunnen allerlei natuurlijke en geestelijke oorzaken hebben. Blijkbaar wist de voorganger/genezer (of nam hij dat aan) dat de satan deze rugklachten veroorzaakt heeft. Goed, dat is mogelijk, maar ik twijfel nogal aan de vanzelfsprekendheid waarmee dit verondersteld wordt.

Bij de vrouw die naar voren kwam, manifesteerde de demon zich blijkbaar. Hoe? Het kan zeker, en ook dat ze zichzelf dat niet bewust was van die boze geest in zich. Maar dan zijn er wel aanwijzingen die herkend kunnen worden. Zeker als de Heilige Geest krachtig werkt, kunnen sluimerende tegenkrachten openbaar worden (net als bij de man in de synagoge, Mark. 1).

Ik vindt het opvallend dat je aan het eind je afvraagt of dit werkelijk verkeerd is, “want ik voel wel degelijk Gods kracht in me werken.” Blijkbaar is het gevoel erg belangrijk, in de laatste zin, maar ook in eerdere zinnen. Wat dat betreft moet ik eerlijk zeggen dat het gevoel ook misleidend kan zijn. Er zijn betere criteria om te toetsen of iets uit God is of niet.

Ik zeg niet dat de avond, de voorganger, enz. verkeerd waren. Het is goed mogelijk dat alles geheel in orde was en dat God er krachtig werkte. Maar dat blijkt dan uit het schriftuurlijke onderwijs, de levenswijze van de voorganger, de zorgvuldigheid waarmee alles uitgelegd wordt en de mogelijkheid van toetsing. Juist die aspecten mis ik teveel in je verhaal.

Het is zo gemakkelijk om ergens een avondje heen te gaan en je mee te laten nemen door de sfeer. Maar omdat er ook veel namaak en misleiding is, raad ik iedereen aan om niet te gauw alleen naar iets dergelijks toe te gaan. Doe het -na gebed en gedegen voorbereiding- met anderen, vooral met ervaren christenen, om met elkaar na te gaan hoe verantwoord de betreffende dienst is.

Het is mijn hoop en gebed dat in de gevestigde kerken, ook in de gereformeerde gezindte, goed bijbels onderwijs hierover gegeven wordt. Nu is de tegenstelling vaak “alles of niets”, maar het gaat juist om het goede evenwicht. Veel kerkmensen hebben dringend behoefte aan dit onderwijs. In jouw geval zou dan ook het gesprek met je ouders inhoudelijk gemakkelijker zijn!

Met vriendelijke groet,
Prof. dr. M. J. Paul