Transpireren in de winter

dr. Nomen Nescio / 5 reacties

Vraag

Veel mensen transpireren als ze het warm hebben, als het zomer is. Ik lijk vooral nu, in de winter, veel te transpireren. Hoe komt dat? Het is puur onder mijn oksels, verder niet. Ik heb het op die momenten niet warm, eerder koud of gewoon normaal. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen want ik vind het heel vervelend (het stinkt, en kleding na een a twee dagen in de was). Een meisje van 20.

Antwoord

Beste vragensteller,

Transpireren heeft voornamelijk als functie om overtollige lichaamswarmte, zoals bij koorts, inspanning, teveel warme kleding, etc, af te voeren doordat het zweet aan het lichaamsoppervlak verdampt. Wanneer er echter geen sprake is van een verhoogde lichaamstemperatuur en er toch sprake is van excessief zweten (zoals je dat omschrijft), kan er mogelijk sprake zijn van hyperhidrose. Dit betekent dat er sprake is van overmatig zweten onder oksels of in handpalmen. Vaak komt dit binnen families voor (oftwel indien een ouder of broer/zus het heeft heb je een verhoogde kans hierop).

Wat je hieraan kunt doen is een deodorant gebruiken die veel metaalzouten (meestal aluminium) bevat. Dit zorgt voor opstopping van de opening van de zweetklieren. Wanneer dit niet werkt kun je het beste naar de huisarts gaan. Deze kan aluminiumhoudende creme's voorschrijven (waarin een hogere dosis zit dan in de deodoranten). In het uiterste geval kan je doorverwezen worden naar een dermatoloog.

Een behandeling die dan vaak wordt toegepast is het geven van Botox injecties. Deze injecties zorgen ervoor dat signalen van de zenuwen die zweetklieren aanzetten tot zweetproductie gestopt worden. Dit effect is echter tijdelijk.

Concluderend kan ik dus zeggen dat je het beste op zoek kunt gaan naar een deodorant die veel aluminium bevat (navragen bij de drogist). Mocht dit niet helpen zou ik aanraden om contact op te nemen met je huisarts.

Tags in dit artikel:

zweten
5 reacties
Lise
Odorex Depper: extra dry. Ik had hetzelfde probleem. Het is nu nagenoeg over.
Cloudsadmirer
Aluminiumhoudende deororants en botox-injecties sluiten je zweetklieren af terwijl zweet wel afvalverwerking is van het lichaam, het vuil kan er dus niet (goed) uit.

Tegen de stank kan je crystal fresh gebruiken, heel simpel deodorant, het is gewoon crystalwater! Na het wassen opspuiten en je bent 24 uur zweetluchtvrij terwijl je wel zweet, want het verstopt geen zweetklieren. Waarschijnlijk gewoon bij de drogist te koop (bij ons in ieder geval wel).

http://www.manivivendi.nl/crystalfresh/crystal.html

Tip: http://www.manivivendi.nl/crystalfresh/visiealuminium.pdf
muurbloempje
Ik gebruik: SyNeo5. Werkt supergoed! En is gewoon bij de drogist te krijgen.
Odorex, extra dry, werkte bij mij niet echt.
flowergirl
beste vragenstelster,

ik ken je probleem, en weet hoe vervelend het is, en hoeveel onzekerheid het kan geven.
Nadat ik echt alles geprobeerd heb lijk ik nu te hebben gevonden waar ik naar op zoek was.

Een aloevera stick, gelijk bij het eerste gebruik merkte ik het effect, gewoon echt 24 uur lang nergens last van, helemaal nergens, geen vlekken onder je oksels, geen nare luchtjes! Helemaal weg..

Echt een aanrader ook gewoon omdat het (volgens mij) niet schadelijk is. Het is ook helemaal niet duur in verhouding met alle andere dure middeltjes bij de drogist. Je betaalt 8,75 maar je kan er in verhouding wel een paar keer zo lang mee!

Je kan hem bestellen via web-winkels op het internet. (het is een stick)
Succes,
Noa
Syneo5, helemaal met muurbloempje eens, werkt super! Ik wist een aantal jaren geleden niet wat ik meemaakte, helemaal droge oksels! Wilde de hele dag wel met m'n armen in de lucht lopen :).

Hoop dat jij er ook wat voor vind! Succes!