Geloofsdoop niet erkend

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ben opgegroeid in een evangelische gemeente, hier heb ik mij ook laten dopen. Na lang zoeken naar de waarheid heb ik mij nu aangesloten bij een reformatorische kerk. Ik wil hier graag belijdenis doen, zodat ik echt een volwaardig lid ben en natuurlijk ook aan het avondmaal mag. De kerkenraad heeft laten weten dat ze mij wel willen toelaten voor belijdeniscatechisatie, maar dat ik alleen belijdenis kan doen wanneer ik mij eerst laat dopen op grond van het verbond, omdat ik deze doop niet ontvangen heb. Dit gebeurt dan in dezelfde dienst. Is dat Bijbels?

Ik ben als tiener gedoopt, in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De kerkenraad stelt dat deze doop op grond van eigen keuze niet geldig is, omdat deze de grond van het verbond niet erkent. Is mijn doop onwettig, of valt de vraag van de kerkenraad onder overdopen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Hier schrik ik van, eerlijk gezegd. De reactie van de kerkenraad is volstrekt onjuist. Zij dienen jouw doop te erkennen als wettig. In de Dordtse Kerkorde die wij als CGK volgen staat te lezen onder artikel 60:

“De doop van genootschappen of verenigingen, die formeel met het trinitarisch geloof gebroken hebben, kan niet erkend worden. Overigens worden, met handhaving van de bepalingen van de synode van Groningen, 1872, artikel 17, en in aansluiting aan de beginselen van Calvijn, aan de belijdenisgeschriften van de Gereformeerde kerk en in overeenstemming met de besluiten van de synoden van 1571 tot 1618-’19, personen, die hetzij als kinderen, hetzij als volwassenen, de doop ontvangen hebben buiten de Christelijke Gereformeerde Kerken, zo zij tot haar overkomen, als gedoopten beschouwd, in geval zij gedoopt zijn in of vanwege een vergadering van christenen, door een, door zulk een vergadering geroepen en erkend dienaar des Woords, met water, en in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. (1882) Bij twijfel omtrent de geldigheid van een eerder ontvangen doop zal bij de bevoegde kerkelijke organen een ernstig onderzoek worden ingesteld naar de wijze waarop deze heeft plaatsgehad (1965/6).”

De voorwaarden voor erkenning van de doop die plaatsvond buiten de kerk waarbij je je wilt aansluiten, betreffen dus drie zaken: De doop moet hebben plaatsgevonden:

1. Door een in die kring wettig erkende voorganger;
2. Met water;
3. In de naam van drie-enige God.

Het argument dat je de doop niet hebt ontvangen op grond van het verbond is niet ter zake, omdat jij ook op grond van het geloof in het verbond van Gods genade bent opgenomen en jouw doop daarvan een teken en zegel was. De volgorde was bij jou destijds geloof-doop. In de kerken van gereformeerd belijden die óók kinderen dopen (NB: wij dopen immers ook volwassenen als ze nog niet eerder gedoopt waren…) is de volgorde als regel: doop-geloof. Maar die volgorde is niet beslissend voor de waarde van de doop en nog minder voor de rechtmatigheid van de doop.

Kortom, ik ben van mening dat de kerkenraad een ernstige vergissing maakt en zij ten onrechte jou opnieuw willen laten dopen. Dit is niet anders dan een vorm van overdopen en strijdig met wat de Bijbel en de belijdenis , zoals Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 34 hierover zegt: “Hierom geloven wij dat wie in het eeuwige leven wil komen, slechts eenmaal gedoopt moet worden met de enige doop, zonder die ooit te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Maar deze doop is ons niet alleen van nut zolang het water op ons is en wij het ontvangen, maar gedurende ons gehele leven.”

Er zou misschien nog wel meer over te zeggen zijn, maar ik hoop je hiermee voldoende op je vraag te hebben geantwoord en ik hoop dat je dit met de kerkenraad kunt bespreken zodat zij hun standpunt herzien.

Met vriendelijke groet en Gods zegen gewenst,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

volwassendoop