Ordening in de schepping

Ds. A. Huijgen / 1 reactie

Vraag

Bij ons op catechisatie behandelen we de schepping. De ouderling zegt dat de aarde in zes dagen geschapen is, alles werd in één keer geschapen en daarna geordend. Hij verwijst hierbij naar oudvaders, als Comrie. Graag zou ik op grond van de Bijbel uitgelegd krijgen of dit juist is. In de Bijbel wordt de schepping toch heel duidelijk per dag besproken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eerlijk gezegd begin ik te vermoeden dat er van een misverstand sprake is. Zou het misschien zo kunnen zijn dat er gezegd is dat hoe verder je komt in de scheppingsdagen van Genesis 1, er steeds meer orde in de schepping komt? God schept namelijk door middel van het scheiden van hemel en aarde, licht en duisternis. Al dat scheiden werkt ordenend. Ik zou niet durven zeggen dat Comrie het ook zo zegt (ik vraag me dat sterk af).

Er zijn wel theorieën dat er eerst een soort ongevormde materie geschapen zou zijn, waaruit God dan uiteindelijk ordenend alles zou hebben opgebouwd. Daarmee onderscheid je de schepping eigenlijk in twee momenten: een eerste moment van schepping uit niets, en een volgend moment van een schepping uit de geschapen ongevormde materie. De bedoeling van deze onderscheiding is het wonderlijke van de schepping uit niets te benadrukken - dat lijkt me duidelijk. Toch lijkt het mij wat al te speculatief gedacht, en wat te veel inlezend in de tekst van Genesis. Maar, nogmaals, ik weet niet of de ouderling dit standpunt bedoelde.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

1 reactie
Alphonsus
Hou er rekening mee dat er in het heelal een nog onvoorstelbare hoeveelheid antimaterie voorhanden is.
Het tot werkelijkheid geroepen zijn van de huidige aanwezige materie staat in géén verhouding tot wat er nog geschapen kan worden uit deze antimaterie. Je zou kunnen zeggen dat God zich nog "ingehouden" heeft bij Zijn scheppingswerk. Er is nog onmetelijk veel meer mogelijk gezien de potentie die er in het nog niet geschapene ligt.

O.a. de nieuw hemel en de nieuwe aarde zullen hieruit geformeerd gaan worden.
Wanneer dat gebeurt is Satan verslagen is het geschapene van God uit deze antimaterie werkelijk vrij en rein. Tot heerlijkheid van Zijn naam.