Angstgevoel in huis

P.M.G.P. Bos / 21 reacties

Vraag

Wanneer mijn man 's ochtends vroeg naar zijn werk is en ik terugga naar bed, ben ik enorm angstig. Ik ga soms wel vijftien keer mijn bed uit, omdat ik rare dingen denk te horen. Ik controleer dan alles, lig vijf minuten in bed en dan ga ik weer. Ik ervaar dan ook een heel beklemmend angstgevoel en druk op mijn borst. Verstandelijk weet ik dat er niet zomaar iemand binnen kan komen. Nu wij binnenkort van een flat (waar alles te overzien is) naar een woning verhuizen, ben ik bang dat ik dan helemaal geen rust meer zal hebben wanneer ik alleen ben. Is hier wat aan te doen?

Antwoord

Ja zeker is daar wat aan te doen. U doet er goed aan u professioneel te laten begeleiden en u dus ergens te melden voor hulpverlening. Het is lastig inschatten waar u het beste mee af bent omdat ik het ontstaan van de klachten niet ken. Het lijkt vooralsnog een aanmelding die bij maatschappelijk werk past.

Met vriendelijke groet,

Pieter Bos

Tags in dit artikel:

psychologie
21 reacties
EVA
Beste vragenstelster,

We mogen vrij van angst zijn, angst is van de duivel en ergens is er toegang voor angst in je leven, misschien is het wel over als je verhuisd, waarom, omdat het zo kan zijn dat jullie huis occult belast is, ik wil daar mee zeggen dat de vorige bewoners zich met occulte dingen bezig heeft gehouden, (ik snap dat dit voor weel refo;s klinkt als die is gek) dan kan het zo zijn dat jij daardoor die angst aanvallen hebt.
Als je een kind van God bent geworden en je bent gekocht en betaald met Zijn kostbaar bloed mag je vrij zijn van angst, en mag je ook in Zijn naam je nieuwe huis reinigen, van alles wat er plaats gevonden heeft wat niet van God was/is.
Max lucado heeft een mooi boekje geschreven over vrij van angst. Tuurlijk is er ook een gezonde angst, ik ben heel blij als mijn dochtertje de weg over wil steken dat ze dan even bang(angstig is) maar zoals jij beschrijft hoeven we niet te leven, want God beschermd je.

Gods zegen, mocht je nog wat willen weten hoe dat zit met occult belast, dan mag je me mailen en zal ik proberen met Gods hulp je dit uit te leggen evangelie@live.nl

Blessings,
drernie
Ik vind het nogal vergezocht om een verband te leggen met de angstgevoelens van de vragenstelster met occulte krachten die in de omgeving aanwezig zijn door mogelijke aktiviteiten van vorige bewoners. Ik vraag me af of de vragenstelster hiermee wat op schiet en of de angstgevoelens hierdoor niet onnodig toe zullen nemen.

Het lijkt mij het beste om professionele hulp te zoeken.
Cloudsadmirer
Je zou voor de zekerheid in ieder vertrek een opengeslagen Bijbel neer kunnen leggen, kwaad kan dat nooit.
Maar idd ook professionele hulp zoeken.
ostrogoot
Angst is niet van de duivel zoals Eva zegt maar is cruciaal om te overleven. Angstgevoel is tot op zekere hoogte normaal en niet occult.
Jouw verhaal lijkt op een fobie en daarvoor is professionele hulp de enige aangewezen hulpverlener op korte termijn.
Zoek hulp
zandkasteel
Misschien kijk je ook wel naar Opsproring verzocht of dergelijke programma's. Daar wordt je ook vanzelf een beetje angstig van. Of krantartikellen die over inbraak en overvallen gaan. Misschien heb je zelf een inbraak meegemaakt of in je buurt? Toen bij mijn oma was ingebroken en ik (met haar) thuiskwam, was ik de 1e tijd ook flink van slag en durfde niet alleen thuis te zijn. Dan moet vertrouwen weer groeien. Maar nog steeds slaap ik niet met een raam los (al is het nog zo warm) als ik alleen thuis ben.
Dorah
@Eva

Meerdere mensen hebben er al iets over gezegd. Ik kan het niet laten om ook even hierop te reageren.
In je antwoord snijd je iets aan waarvan ik denk: wees daar wat voorzichtiger mee!
In de eerste plaats staat er een tegenstelling in je antwoord. Eerst beweer je dat angst van de duivel komt, vervolgens schrijf je dat er 'tuurlijk ook een gezonde angst is.' Sinds wanneer komt er iets goeds van de duivel?
Daarbij weet ik van het bestaan van occulte machten. Alleen om dat nu hier even te ventileren lijkt mij allerminst verstandig. Als de vragenstelster hier niets van weet, zou dat haar angst kunnen vergroten. Voorzichtigheid is geboden. Je weet niets van de vragenstelster, hoe kun je dan in je reactie zover gaan? Daarbij denk ik dat angst niet per definitie zal kunnen worden 'weggestuurd'. Er is ook nog iets als psychische belasting. Verlatingsangst is genoemd. Onderscheiden wat er aan de hand is, lijkt mij erg belangrijk. Niet alles kan worden weggestuurd, omdat niet alles te linken is aan demonische belasting. Als laatste wil ik nog kwijt dat we niet in het paradijs leven hier op aarde!
1a2b3c
Een opengeslagen Bijbel neerleggen???
De Bijbel is geen toverboek.
Al (?) zou er sprake zijn van duivels kan je beter in Jezus Naam bidden: verlos ons van de boze.
Verder sluit ik me helemaal aan bij Dorah.
EVA
Wat was het eerste na de zondeval wat er was, ANGST,SCHULD,SCHAAMTE, God heeft ons zonder angst geschapen, wat de vragensteller aangeeft is geen normale angst, ze voelt zich veilig bij haar man, als hij weg is slaat de angst toe, niet normaal, ik zeg niet dat het occcult is het KAN ZO ZIJN!!!!!
Sorry maar raak beetje geiriteerd over elke keer dat aanvallen van jullie mail me dan dan kan ik me verweren dat kan hier niet omdat dit geen discussie forum is.
Bij ons op de kring was er een gezin alle kids hadden ;s nachtst angsten (nee dat is niet normaal voor kleine kinderen) echt tot nachtmerrie;s toe en wanneer ze dan wakker waren keken ze naar 1 punt, door gebed hebben mensen het huis gereinigd van alles wat er gebeurt was door de vorige bewoners.......je raad het al het was over en uit met de angst!!!!
Een ander vb een vrouw had ;s nachts altijd nachtmerrie;s er kwam daar in voor een man met een houten been...... voor haar woonde er een man met een houten been die zelfmoord had gepleegd!!!!!
Dus er kan wel degelijk wat achter zitten, en die opengeslagen bijbel vind ik nog niet eens zo gek idee.
Wij christenen zijn vaak onwetende van zulk soort dingen omdat we niet geloven dat het zo werkt, maar de duivel gaat wel degelijk zo tekeer om te kijken wie hij nog kan verslinden, kan overmannen door angst!!!!!!
Ook verlatings angst kan te maken hebben met vloeken ed maar goed laat maar want dat wordt hier veel te lang en daar gaat de vraag niet over.
En ik heb geen dikke duim als jullie dat soms denken......
Pompelmoen
@Eva
Misschien kun jij jouw antwoorden zelf ook beter bewaren voor het discussieforum, want zo langzamerhand blijkt dat jouw antwoorden nogal wat reactie oproepen.

Daarnaast: als jij het niet fijn vindt om aangesproken te worden op de antwoorden die jij geeft, moet je je misschien eens openstellen voor de weerwoorden. Daarmee bedoel ik dat je je inhoudelijk verdiept in de reacties van die andere lezers. Wie weet kun je daar je voordeel weer mee doen! En zelf ook groeien!
Cloudsadmirer
1a2b3c: een beetje menselijkheid in je reacties zou niet misstaan, ik vind je nogal zakelijk overkomen over het algemeen en dat ergert me weleens.

Ik vind het eerlijk gezegt zelf ook vergezocht om aan occulte krachten te denken maar ik ken een man die wel in zo'n huis woonde en in ieder vertrek een opengeslagen Bijbel had gelegt en dat hielp bij die man dus vandaar dat ik het even vertelde. Het fijne ervan weet ik ook niet.

Verder is een Bijbel idd geen toverboek maar wel een wonderboek!

Ik geef Eva gelijk in de zin dat inderdaad veel mensen uit 'onze kringen' weinig kennis hebben van deze zaken wat m.i. niet altijd goed is.
EVA
@Pompelmoen.
Ik sta open voor andere reactie;s graag zelfs... maar het is de toon die de muziek maakt.
Roos18
Ik sluit me aan wat een andere al hier heeft gezegd, kijk geen films/enge programma's of krantenartikelen. Ga naar 'wat' voor jou veilig voelt. Controleer de deur of hij op slot zit en zet daarna bewust je gedachten op iets anders.

Eva, ik erger me soms naar aan jou antwoorden. Dit bedoel ik niet vervelend maar je weet overal een reactie op en je vergeestelijkt echt alles. Kom op, dit is geen evangelisch formum ofzo, maar het heet reformatorisch. En dat je overal de zegen van de Heere achterzet, daar moet je ook goed over nadenken, daar kan je niet mee rond gaan strooien.
Hanna
Iedereen mag zijn/haar mening geven, en doet dat zoals hij/zij goed acht!

Val dan iemand die spontaan reactie geeft, niet af!

Vooral mensen die problemen hebben, hebben juist zo de zegen van de Heere nodig! Wees blij dat die nog toegewenst wordt!

en wees wat hartelijker voor elkaar!
Pompelmoen
@Eva
Probeer dan eens om je niet te laten afleiden door de toon, maar stel je open voor de tekst! Ik denk dat je daarmee een stuk verder kunt komen...
1a2b3c
Rinske de Bijbel is een wonderboek vanwege de inhoud en om het dan als een soort toverkracht te gebruiken lijkt me niet oké.
1a2b3c
Nog even: ik moet in dit verband ook denken aan de geschiedenis van Hofni en Phinehas die de ark meenamen en dachten dat ze de Filistijnen wel zouden verslaan vanwege de ark.

Verder, ik probeer altijd zo kort en duidelijk mogelijk te zijn.
Dat dat zakelijk overkomt dat kan, heb ik nooit over nagedacht maar om dat nou onmenselijk te noemen vind ik echt een tikkie overdreven hoor.
Ik heb echt wel gevoel.
EVA
Roos18

Waarom mag ik als kind van God niet iemand anders Gods zegen toewensen?(Rom.12)
Mijn reactie;s hebben niks met evangelisch te maken dit is realiteit maar helaas zien te weinig christenen hoe de geestelijke strijd in elkaar zit, we hebben een strijd te strijden en God heeft daar ons voor toegerust met Zijn woord.(efz 6) Maar helaas al te veel christenen leven zoals Gideon en het volk Israël die het elke keer maar toelieten dat hun oogst gestolen werd, en zo laten veel christenen het maar toe, angst, schuld en schaamte dit hoort er bij, Nee Jezus heeft onze schuld en onze schaamte en onze angst gedragen daar op Golgotha, en als alle christenen zouden weten wie ze mogen zijn in Christus, en wat voor kracht zij in zich hebben doordat zij kind van God zijn, en daar ook uit zouden gaan leven,dan zou NL nooit meer hetzelfde zijn.
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/11sj/gstrijd_oorlog.htm
Dorah
@ Eva

Je haalt steeds geestelijke strijd aan. Je hebt een goed punt. Daar is niets evangelisch aan, wij reformatorischen hebben dit punt laten liggen. Gelukkig komt daar geleidelijk verandering in.
Ik denk dat we hierover zouden kunnen 'doorpraten' op het forum? Wat vind je van dat idee? De reacties hebben namelijk niet veel meer te maken met de vragenstelster.
Orchidee
Beste vragenstelster,

Ik herken me helemaal in hoe je, je vraag beschrijft.
Zo heb ik jaren geleefd, angstig met soms paniekaanvallen.
Door therapie ben ik er van af gekomen, maar ook door een meditatie over engelen.
De ds. haalde in zijn meditatie aan dat je ook mocht bidden of de Heere een wacht van engelen rondom je huis zal plaatsen zodat je beschermt bent.
Ik wens je toe dat je een fijne therapeut(e) mag vinden en God ook om jouw huisje een wacht wil plaatsen.

http://www.jijdaar.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=200&Itemid=160
(dit is een link naar die meditatie van ds. Vlastuin op een jongerenavond in Doorn)

Gods zegen toegewenst!
Cloudsadmirer
1a2b3c, Je duidelijkheid en kort-en-bondigheid vind ik over het algemeen erg prettig te lezen, je draait er i.i.g. niet 100x omheen.

Bij deze weet je dat er echter één nadeel aan zit en dat is dat het weleens erg zakelijk kan overkomen. Misschien dat het goed is je gevoel iets meer in je reacties te leggen? Is maar een optie.