Ongesteld aan Avondmaal

Ds. W. Pieters / 5 reacties

Vraag

Mag je aan het Avondmaal als je op die dag ongesteld bent? Ik wil de tafel des Heeren niet ontheiligen!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De ceremoniële wetten uit en voor de tijd van het Oude Verbond zijn in Christus volmaakt vervuld en opgeheven = afgeschaft.

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
5 reacties
Boanerges
Lieve help!
Wat doen wij elkaar toch aan door elkaar zo afschuwelijk de maat te nemen over alle mogelijke regeltjes en wetjes die zo ontzettend onbelangrijk zijn. Ik kan namelijk geen andere reden verzinnen waarom we onszelf dit soort vragen zouden moeten stellen!
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
God wil dat we een rein en zuiver hart hebben. Gelukkig moeten we ons geen zorgen maken of we lichamelijk "vuil" zijn.
Een voorbeeld: de Moslims moeten hun handen en voeten enz. wassen voordat ze mogen bidden. Ze mogen ook niet bidden als ze ongesteld zijn of als ze op de WC zitten.
Maar dat is geen goede weg. Het stoort God niet als we van de buitenkant vies zijn maar Hij wil een schoon hart. Denk er liever over na of je je hart hebt gewassen. Hoe is dat met jouw hart? Is het schoon?
Je krijgt een schoon hart als je werkelijk tegen de zonden vecht en als je toch zondigt, dat je dan oprecht berouw hebt en in Gods vergeving leeft.
Hier nog een paar bijbelteksten:
Hier gaat het over het eten van onreine dingen of het eten met ongewassen handen:
Markus 7: 18 En Hij zei tegen hen: Bent ook u zo onwetend? Ziet u niet in dat alles wat van buitenaf de mens binnengaat, hem niet kan verontreinigen? 19 Want het komt niet in zijn hart maar in zijn buik en gaat in de afzondering naar buiten. Zo wordt al het voedsel gereinigd. 20 En Hij zei: Wat de mens uitkomt, dat verontreinigt de mens. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen, alle overspel, ontucht, moord, 22 diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens.
Je kunt ook nog Lukas 11 vanaf vers 37 lezen.
Dat zijn strenge teksten tegen de Farizeers, maar wij kunnen er ook van leren dat wij een zuiver hart moeten hebben. Vind je het moeilijk om een zuiver hart te hebben? Regeer gerust: emaildfj1@gmail.com
Hermon
@Boanerges, ik vind dat je met jouw beoordelingen en invullingen behoorlijk zelf de maat aan het nemen bent....

Vraagstelster geeft gewoon aan wat de reden is van haar vraag, die lijkt me helder en ook niets mis mee, toch?
John61
Gelukkig maar dat we een Heer hebben die barmhartig en genadig is en die ons niet de maat neemt op basis van tittels en jota's die wij zelf bedacht hebben. Als je de heer wilt leren kennen, kijk dan naar Jezus (Niemand kom tot de Vader dan door Mij).
Mona
Het klinkt misschien (voor een man) wat dom, maar zulke vragen schieten je als vrouw soms zomaar door je hoofd...
Kort en bondig antwoord ook.