Al gemeenschap gehad

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik vind een meisje van mijn leeftijd erg leuk. Maar zij heeft in haar vorige relatie al diverse keren gemeenschap gehad. Dat vind ik wel moeilijk. Mag je dan nog verkering nemen met zo'n meisje? Ook ben ik bang dat voor haar de drempel om met elkaar naar bed te gaan erg laag is. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.

Antwoord

Een paar dingen wil ik onder je aandacht brengen.

1. Het meisje dat je leuk vindt, heeft in haar vorige relatie al diverse keren gemeenschap gehad. Dat vind je moeilijk. En dat is het ook. Het verlangen om voor elkaar de enige te zijn op seksueel gebied is een goed verlangen. Het is zelfs een bijbelse opdracht! Seksuele kuisheid, maagd blijven (als jongen en als meisje) is een door God gegeven regel. Bijbels gezien ‘trouw je’ met elkaar als je seksuele gemeenschap hebt. Je wordt één. En de bedoeling is dat je één blijft. Nu haar relatie ‘uit’ is, is er veel meer aan de hand dan dat er een verkering uit is. Van God uit gezien is er een ‘huwelijk’ uit. Iedereen die nog aan een relatie moet beginnen, of nog verkering heeft en dit leest, mag dit ter harte nemen. Seksualiteit is geen spelletje.

2. Jij weet dat zij in haar vorige relatie diverse keren gemeenschap heeft gehad. Het zou winst betekenen als ze je dat zelf verteld heeft. Dan proef ik iets van eerlijkheid bij haar. Ze wil zichzelf door je laten kennen zoals ze is. En ik proef ook iets van het verlangen om een nieuw begin te maken. Weet je het niet van haarzelf, maar van een ander, dan is die winst er niet. Eerder het tegendeel. Dan zou ze bekend staan als iemand bij wie ‘de drempel om met elkaar naar bed te gaan erg laag is’ (je eigen woorden!) Dat is nu juist wat jou afremt in het zoeken van een relatie met haar.

3. Je weet van haar dat ze niet zonder zonde is. Dat hoeft vanuit het evangelie gezien niet te betekenen dat ze er daarom niet mag zijn. Ook voor haar geldt: “Wie zijn zonde bekent en laat, zal barmhartigheid geschieden.” Jij hebt geen reden om jezelf ‘boven’ haar te stellen. Ook niet al heb je op seksueel gebied zuiver geleefd. Je hebt op andere terreinen zonden die, van God uit gezien, niet minder zwaar wegen. Net als zij heb jij nodig om je zonden te bekennen en te laten, zodat je barmhartigheid geschieden mag. Je hoeft dus niet te denken dat je met haar geen relatie mag aangaan. Het mooiste zou het zijn, als jullie beiden de weg gaan van zonden bekennen en ervoor om genadige vergeving vragen. En als je elkaar dan aan de voet van Christus kruis mag vinden, dan kun je elkaar ook echt vinden. Spreek wel van meet af aan met elkaar af, dat je voor een verkering zonder seksuele gemeenschap gaat. Praat veel met elkaar en zoek naar een relatie die inhoud heeft. Deel je gedachten, verlangens, opvattingen, ontdekkingen en dromen met elkaar. De verkeringen waarin seks een grote plaats heeft, zijn vaak de beste niet. Je leert elkaar doordat het lichamelijke zo’n grote rol speelt niet goed genoeg kennen. Samen bidden brengt je tien keer dichter bij elkaar dan samen seks hebben.

4.  Ik proef in je vraag, dat je je idealen op het gebied van verkering en seksualiteit hoog hebt staan. Mooi zo. Dan mag ik er vanuit gaan dat jij niet één van de jongens bent die zichzelf niet als maagd gedragen, maar die wel een meisje als vrouw willen krijgen die altijd maagd gebleven is. Dat zou hypocriet zijn. In zo’n geval zou ik het alleen maar verdrietig vinden dat je je vraag gesteld hebt. Maar nogmaals, daar ga ik niet van uit. Ik zou je aan willen moedigen om je idealen hoog te houden. Het is aan jou te beslissen of je al of niet een relatie met haar zou willen hebben. Kun je, hoewel je haar leuk vindt, het toch niet goed zetten dat ze in haar eerdere relatie seksueel actief was, begin er dan niet aan.

Dordrecht,
Ds. A. de Lange