Simvastitine

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Sinds een jaar slik ik het medicijn simvastitine omdat ik een te hoog cholesterolgehalte heb. Nu is het zo dat mijn man en ik met de pil willen stoppen, omdat we graag zwanger willen worden. Mijn huisarts zei echter dat ik met dit medicijn niet zwanger mag worden. In de bijsluiter wordt het ook afgeraden. Omdat mijn huisarts geen ander medicijn weet, moet ik doorgaan met het slikken van mijn huidige medicijnen, wat dus als gevolg heeft dat ik niet zwanger mag worden. Kan ik niet een poos stoppen met het slikken van dit medicijn?

Antwoord

Het slikken van simvastatine tijdens een zwangerschap is inderdaad niet wenselijk. Dan blijven er twee keuzes over: a. Stoppen met simva en proberen zwanger te worden. b. Niet zwanger worden.

Ik neem aan dat er een goede reden bestaat simva te slikken. Dat betekent dat je vaten tijdens het niet-slikken iets meer lijden onder een te hoog cholesterol, waardoor theoretisch de ontwikkeling van slagaderverkalking toeneemt en de kans om later in je leven een vorm van hart- en vaatziekten te ontwikkelen iets groter wordt. Het is goed om niet te overdrijven. Het is niet zo dat het infarct opeens om de hoek ligt, maar de theoretisch kans neemt toe. Wanneer je stopt accepteer je dat risico, tegelijkertijd geeft het een kans om zwanger te worden. In het leven moet je vaak voors en tegens tegen elkaar afwegen.

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je stopt en na een eventuele zwangerschap weer doorgaat met de simva. Anders gezegd: wanneer wij in hetzefde schuitje hadden gezeten had ik zeker gekozen voor een zwangerschap. Het is belangrijk te realiseren dat chol. medicijnen preventief werken: ze lossen geen enkele klacht op, maar verkleinen enigszins risico's op een veel later tijdstip. Maar de keus is aan jullie.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch