Man bevredigen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Op Refoweb werd deze vraag gesteld, maar in het antwoord werd verwezen naar de rubriek zelfbevrediging. Dat is begrijpelijk, omdat er al veel over geschreven is. Toch lijkt deze vraag me de moeite waard voor een antwoord. Daarin ben ik niet volledig objectief, want de laatste tijd heb ik op verschillende manieren van meer mannen begrepen dat ze hier mee worstelen. Het lijkt me daarom erg fijn als iemand er alsnog iets over zou kunnen schrijven. Als stel hebben wij er ook over nagedacht en de beslissing genomen dat mijn man af en toe zichzelf op deze manier 'helpt'. Voorheen had hij het moeilijk met zelfbevrediging en er zijn perioden dat zijn 'behoefte' aan gemeenschap veel hoger ligt dan die van mij. Hij probeert met zijn oplopende 'spanning' om te gaan, zoekt afleiding, beweging, gebed. Dat gaat meestal heel goed, maar er zijn momenten dat het niet meer gaat. Daarover heb ik ook gelezen dat bij mannen geestelijke spanning zich wel eens wil ontladen via een zaadlozing. Onze afspraak werd daarom om op zo'n moment gemeenschap te zoeken, of anders hem te bevredigen. Ons gebed is dat dit een goede, bijbelse weg is om te volgen.

Antwoord

Allereerst zou ik willen zeggen dat masturbatie als zodanig nergens in de Bijbel wordt verboden of veroordeeld. Er zijn mensen die dan verwijzen naar Genesis 38:9. Onan heeft dan gemeenschap met Thamar. Zij is weduwe en Onan is de broer van de overledene. In het OT was het dan gebruikelijk dat als de echtgenoot overleden was zonder kinderen te hebben nagelaten, de broer die taak dan kreeg toebedeeld. Onan moet nu dus een kind bij Thamar verwekken. Dat kind zou dan vervolgens komen te staan op de naam van de overledene. Onan heeft wel gemeenschap met Thamar maar vervolgens “verdierf hij het zaad tegen de aarde.” Hij wilde dus geen kind verwekken bij Thamar en de Heere God straft hem door hem te doden. Daaraan wordt dan ontleend dat masturbatie zondig zou zijn. Het moeilijke woord voor masturbatie is ook wel Onanie, genoemd naar Onan. Maar het gaat hier helemaal niet om masturbatie maar om coitus interruptus ofwel onderbroken geslachtsgemeenschap.

Dat iemand na afloop van de masturbatie er een vervelend gevoel aan overhoudt, is op zich niet verkeerd. Zo word je er wel aan herinnerd wat de eigenlijke bedoeling van seksualiteit is, namelijk het samen beleven van een intieme verbondenheid. Maar als dat op de een of andere manier niet mogelijk is, dan komt de masturbatie al gauw om de hoek kijken om zo een steeds hoger oplopende seksuele spanning te kunnen verminderen.

Ik denk dat een man die zijn vrouw niet dwingt tot seksuele omgang maar aan masturbatie doet, veel en veel beter met zijn vrouw omgaat dan iemand die zijn vrouw wel dwingt tot seksuele omgang en dan dus niet hoeft te masturberen.  Het gaat vooral om het liefdevol omgaan met elkaar en de ander daarbij niet te dwingen tot seksuele omgang als de ander daar niet aan toe is.

En verder is het al helemaal moeilijk voor mensen die geen seksuele omgang kunnen hebben omdat men alleen is of weer alleen is. Ik zie de masturbatie steeds meer als een mogelijkheid om zo toch van die seksuele spanning af te komen die anders best hoog kan oplopen. En natuurlijk is het goed om verlangens zo veel mogelijk te leren beheersen en niet op te wekken, maar tegelijkertijd moeten we de kracht van seksuele verlangens en gevoelens niet onderschatten.

Er zijn ook mensen die verslaafd zijn aan masturbatie. Geen enkele verslaving is goed, dus ook deze niet.

Tot slot: Seksuele omgang is bedoeld als uiting van liefde tussen man en vrouw. Er zijn vele redenen te noemen waarom seksuele omgang niet kan plaatsvinden. De seksuele spanning kan dan hoog oplopen en zo kan masturbatie dan een mogelijkheid zijn om van die seksuele spanning af te komen.

Alie Hoek-van Kooten