Is het wel voor mij?

Ds. C.J. Barth / 8 reacties

Vraag

Ik zit vast. Ik weet dat ik vergeving nodig heb van al mijn zonden en ik weet met mijn verstand dat Jezus dat kan geven door Zijn bloed. Maar ik durf niet te geloven. Is het wel voor mij? En als ik geloof, hoe weet ik dan wanneer mijn zonden vergeven zijn? Volgens mij zou ik dat nooit zo durven zeggen, zeker niet tegenover andere mensen. Straks houd ik mezelf voor de gek! Hoe kan ik dat weten? Dan voelt het bijna veiliger om maar in de zondekennis te blijven hangen, maar dat kan niet, want ik kan niet leven zonder God en met mijn zondeschuld. Ik wil dus heel graag vergeving en zekerheid, maar weet echt niet hoe. Helaas zitten piekeren, twijfelen en onzekerheid in mijn karakter, dus dat maakt het allemaal niet makkelijker. Kan iemand mij verder helpen?! Ik verwacht het bovenal van God zelf, maar zou het fijn vinden als een kind van God mij ook verder zou kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Houd je vast aan Gods Woord. Hij liegt nooit. Vertrouw Hem op Zijn Woord!

Is het wel voor mij?

-God vergeeft graag (!) de zonde voor allen (!) die Hem aanroepen (Ps. 86:5).

-Jezus zegt: ”Al wat Mij de Vader gegeven heeft, zal tot Mij komen. En wie tot Mij komt, zal Ik geenszins (!) uitwerpen.”

- Als je maar even leest in de Bijbel, zul je nog veel meer van zulke teksten tegenkomen. Hand 16:31; Ezech. 33:11; Jes 55:1; Jes 45:19,22. Enzovoorts.

Houd ik mezelf voor de gek? Je bedriegt jezelf echt niet als je gelooft dat God Zijn Woord houdt. Je houd jezelf juist voor de gek als je denkt dat jij de grote uitzondering op Gods Woord bent.  Jezus kán je zonde vergeven en Hij wíl het ook. Hij is bekwame en gewillige Zaligmaker. Twijfel daar niet aan, maar vertrouw God op Zijn Woord.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
8 reacties
Johannes3vers16
Van harte AMEN op het stukje van Ds. Barth!

Lieve vraagsteller, vul je eigen naam eens in bij het lezen van de Bijbel, het is toch een brief uit de Bijbel persoonlijk voor jou!

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, behalve.......(je naam)? Nee hé, staat er niet!

Aanbidt Hem en belijdt je zonde, schuld etc. want Hij zegt in 1 Johannes 1:9 "Indien wij onze zonden belijden, Hij is Getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonde vergeeft en ons reinigt van ALLE ongerechtigheid!

Van harte Zijn nabijheid toegebeden!
Evertje
Helemaal met ds Barth eens. Aanvullend wellicht.

Laat de volgende tekst eens goed op je inwerken:

Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.

1 Johannes 3: 20

NB Lees het ook eens in het verband!! Prachtig hoofdstuk!!
javisje
Beste vraagsteller,

Herken me wel in je onzekerheid en gepieker. Bid de Heere of Hij de middelen (het lezen van Zijn Woord, de prediking enz.) zegenen wil om antwoord op je vragen. Er kan soms zomaar een antwoord komen.

Van harte Gods zegen toegewenst.
1a2b3c
Evertje,
Wellicht is deze tekst wat minder geschikt in dit verband.
Vogens mij betekend dat: als je eigen hart je al veroordeeld, God is meerder, Hij weet veel beter hoe wij zijn dan dat we het zelf weten, dus als je jezelf al moet veroordelen moet Hij dat zeker doen.
Lise
Lieve Vraagsteller,

Het probleem dat je opwerpt is voor mij heel herkenbaar. De Enige Die jou geloof en overgave kan geven is de Heere Zelf. Je mag Hem bidden om Zijn Heilige Geest.
Lukas 11:10-13 Want een ieglijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis ee nslang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijn, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven degenen, die Hem bidden?

Daarnaast raad ik je aan om in dit archief te zoeken onder 'geloofszekerheid' of bij van Dooijeweert (als ik het goed schrijf) omdat hij een keer een dergelijke vraag heeft beantwoord, waarin ongeveer stond dat het niet de bedoeling is dat wij onze zonden heel mooi oppoetsen en ons heel erg focussen op zondebesef.
Lise
http://refoweb.nl/vragenrubriek/12129/2829-mijn-grootste-probleem-was-en-is-nog-steeds2c-toen.html
Diny
Heerlijk om te lezen hoe iedereen de vraagsteller wijst op Gods Woord.
Ik voeg er nog een tekst aan toe: 1 Johannes 1:9 "Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid."
43843
Paulus schrijft aan Timotheus: 'Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben'.
Door een waar geloof in de Heere Jezus, zijn we rechtvaardig voor God.
Niet dat er enige waardigheid is in je geloof, maar het is de hand waarmee je de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mag aannemen en je toe-eigenen
Lees vraag en antwoord 60 en 61 van de H.C. er nog eens op na.