Vitamines er uit

J. van Dijk / 2 reacties

Vraag

Ik hoorde laatst een uitspraak dat wanneer je fruit erg fijn maalt je de vitamines kapot maalt. En als je (geschild/geperst) fruit een tijdje laat staan voordat je het op eet/drinkt, dat de vitamines er ook uitgaan. Is dit zo? En hoe kan dat?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over vitamines doen heel wat verhalen de ronde... Zo zijn er wijsheden dat er vitamines geslikt moeten worden als de “R” in de maand is (dus vanaf septembeR tot apRil) en dat de vitamines net onder de schil zitten (waardoor iedereen vanaf jongsafaan glanzend rood geboende Elstar appels voorgeschoteld krijgt). Het is vaak zo dat grootmoederswijsheden wel een kern van waarheid bevatten, welnu...

Vitamines zijn voor het blote oog niet te zien (als je al capsules/vitaminepillen slikt zijn de vitaminen verstopt tussen alle andere stoffen die de fabrikant gebruikt om de pil aantrekkelijk te maken). Vitaminen zijn stoffen die ieder mens nodig heeft voor een normale stofwisseling, groei en weerstand. Het is niet noodzakelijk om vitaminen te slikken, maar het is wel erg belangrijk om te letten of de voeding die je binnenkrijgt voldoende vitaminen bevat... Indien deze voeding deficient aan vitaminen is of de vitaminen dan is het verstandig deze in de vorm van vitaminepillen te slikken. Vooral op oudere leeftijd wordt dit van belang; voedingsstoffen en vitaminen worden niet altijd even goed opgenomen en de weerstand wordt gedurende de jaren minder, waardoor het verstandig is om in ieder geval te zorgen dat de vitamines in voldoende mate aanwezig zijn in het lichaam.

Wat betreft de bereiding van vruchten zijn er een aantal zaken waarover ik wat duidelijkheid kan geven. Allereerst zijn vitaminen niet in een blender kapot te malen, daarvoor zijn ze te klein. Wat de blender kapot maakt is de structuur van de vrucht, niet de stoffen die de vrucht bevat. Wat betreft het schillen van de appel is het bekend dat de meeste vitaminen aan de buitenkant van de appel zitten aangezien de schil de 'verdedigingslinie' van de appel is; schillen van appels zorgt er dus voor dat er wat vitaminen verloren gaan. Dit is echter bij de peer niet het geval; hier zijn de stoffen weer over de vracht verspreid. Ook is het niet goed voor de vitaminen (met name vitamine C) als vers vruchtensap lang blijft staan aangezien UV-straling zorgt voor afbraak van de vitaminen; natuurlijk gebeurt dit alleen als de vruchtensap in het licht staat en in langzame mate. Bij bereiding van groenten kunnen de meeste vitaminen bewaard blijven als je ze stoomt omdat je dan niet teveel vitamines met het kookvocht weggiet.

Hopelijk geeft dit enig inzicht in de 'vitaminologie'...

Met vriendelijke groet uit Tanzania :-),
Jacob van Dijk

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
Pompelmoen
Ik hoor steeds vaker dat je lichaam vitaminen via een pilletje niet goed kan 'opnemen', omdat de materie waar het van nature in zit ook nodig is om een en ander goed te laten verlopen. M.a.w.: dat een vitaminetablet in principe een volwaardig dieet niet kan vervangen. Weet iemand daar meer van?
Dhr. Van Dijk, nog een goede tijd in Tanzania!
Orchidee
Een vit pil kan je het beste innemen met een vit C- een glas sap bijv, dan word het wel goed in je lichaam opgenomen.