Verjaardag van adoptiekinderen

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Mogen adoptiekinderen zelf hun verjaardag kiezen?

Antwoord

Dát je geboren bent en bestaat is het vieren meer dan waard. Doorgaans vieren we onze verjaring op onze geboortedag. Nu kan het zijn dat om bepaalde redenen niet duidelijk is wanneer iemand geboren is. Dit komen we vooral tegen bij adoptiekinderen en dan in het bijzonder zij die te vondeling zijn gelegd of waarbij de biologische moeder om culturele of persoonlijke redenen bepaalde informatie achterhoudt. Sommige tehuizen hanteren dan de administratieve regel dat bij “geboorte” de “datum van aangifte” wordt gehanteerd, waaruit geconcludeerd mag worden dat het kind al enkele dagen, zo niet weken eerder is geboren. Ook kan het gebeuren dat de administratie van een kindertehuis onvolledig is of bijvoorbeeld door brand verwoest.

De vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat ik de achtergrond ervan niet ken. Is bovengenoemde soms het geval? Of zijn er andere redenen, waarom een adoptiefkind zijn/haar verjaardag (op een andere dag) wil kiezen?

Wanneer u een juridisch antwoord verwacht, is het gemeentehuis m.i. de eerstaangewezen plaats voor dergelijke informatie.

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

adoptie