Spanningen rond de intimiteit

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel en hebben nu ongeveer vier jaar een relatie. We zijn erg gelukkig met elkaar en hopen aankomend voorjaar te gaan trouwen. De laatste tijd zijn er echter wat spanningen in onze relatie gekomen. Deze spanningen hebben met de intimiteit in onze relatie te maken. Voorheen waren de verlangens die wij ten opzichte van elkaar hadden vrijwel gelijkwaardig. De laatste tijd is het echter zo dat ik (vrouw) niet meer zo verlang naar de intimiteit waar mijn vriend wel naar verlangt (tongzoenen e.d.). Dit is wel zo’n twee weken zo geweest en langzaam aan komt het wel weer wat meer terug, maar het is niet zo dat ik weer elk moment dat ik bij mijn vriend ben hier behoefte aan heb. Bij hem is dit wel zo. We snappen elkaar hierin niet. Ik verlang dan wel naar intimiteit, maar in de vorm van elkaar omhelzen en kussen. Zijn verlangens gaat hierin verder. Ik heb de laatste tijd veel last van spanningen en ben nogal gestrest; misschien dat hier invloed op heeft. We zijn bang dat dit in ons huwelijk ook spanningen op kan gaan leveren. Het maakt mij ook best wel onzeker wat betreft mijzelf. Ik weet niet of het normaal is dat een vrouw hier echt zoveel minder behoefte aan heeft dan een man. Ik weet wel dat een vrouw en een man wat betreft seksualiteit en intimiteit veel van elkaar verschillen, en dat een man meer behoefte heeft aan seksualiteit. Maar meer weet ik er eigenlijk ook niet veel vanaf. We weten hier samen niet goed een weg in te vinden. We hopen dat iemand ons tips kan geven over hoe we hiermee om moeten gaan. Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is goed om in verkeringstijd je partner te leren kennen... en een gevolg daarvan is dat je ook over jezelf na moet denken.  Lees eens een paar boeken over de verschillende facetten die met verkering, liefde en huwelijksvoorbereiding te maken hebben. Er bestáán verschillen tussen mannen en vrouwen, anders zouden ze ook nooit aanvullend naar elkaar kunnen zijn. Ook daarover is genoeg geschreven dat het lezen de moeite waard maakt. Om daarna ook samen met elkaar er over te praten. Ga naar een huwelijksvoorbereidingcursus of -catechisatie, praat met a

3 reacties
esthuis
http://www.premarriagecourse.nl/
Succes en zegen met de voorbereiding naar jullie huwelijk!
Daniel
Beste vraagstelster,

Het is niet dat vrouwen minder intimiteit willen, je geeft om elkaar of niet zo heel veel.
Mevrouw C. M. Chr. Rots - de Weger heeft helemaal gelijk, je hoeft niet met elkaar te trouwen.
Alles heeft te maken met van elkaar houden, als dat gevoel er niet is kunnen jullie beter stoppen.
AHHK76
Het is niet erg als de behoeftes verschillend zijn. Spanning kan daar zeker invloed op hebben. Over het algemeen zijn vrouwen iets meer gericht op praten en mannen iets meer op seksualiteit. Als er maar ruimte en respect voor elkaar is, dan lijkt mij dat geen reden om uit elkaar te gaan.