Vier keer gedumpt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Heel raar wat ik nu ga zeggen: ik ben vier keer in mijn leven gedumpt door een jongen. Nu heb ik voor de vijfde keer een relatie met een zeer lieve en geïnteresseerde jongen. Toch blijkt mijn vertrouwen sterk geschaad. Ik ben ontzettend bang om hem kwijt te raken en dat vertel ik hem ook weleens. Nee, ik claim hem beslist niet maar mijn angst is wel erg groot. Zo erg dat ik niet eens meer naar zang-uitjes durft te gaan uit angst dat hij een ander meisje zal ontmoeten. En dit is niet wat ik wil! Ik wil dat ik niet continu op mijn lip hoeft te bijten als hij contact heeft met een ander meisje. Ik laat dit natuurlijk omdat het van den zotten is hem hierin te verbieden. Alstublieft, veroordeel me niet waar ik bang voor ben. Probeer me eerst te begrijpen. Ik wil hier ontzettend graag verandering in brengen, maar hoe? Nu wil hij heel graag verloven. Ik ook ten zeerste. Alleen: ik wil niet op basis van wantrouwen (wat aan mij ligt!) een verloving beginnen. Hoe kan ik hier voor mezelf aan werken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bewustwording is het begin van verandering! Volgens mij ben jij al een heel eind op die weg! Je weet dat de ‘fout’ bij jou zit en waardoor die is ontstaan. Nou, dan is het nu zaak om iedere positieve actie van jezelf te belonen! Ga je tóch uit en het is goed gegaan, beloon jezelf met iets leuks. Heb je hem vertrouwd en bij jezelf een goed gevoel daarover herkend: beloon jezelf met iets leuks. Hij wil jóú als verloofde: dat is toch geweldig! Maak er samen een leuk feest van, zorg dat je er mooi uitziet: dat zijn dingen die je in de hand hebt!

Op basis van wantrouwen houd je geen relatie in stand. Op basis van liefde wel. Liefde is géven, de ánder gelukkig maken. Altijd mét jezelf. Soms ondánks jezelf.

Ik wens je een goede tijd toe, waarin déze relatie mag groeien en zich verdiepen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
1 reactie
Alphonsus
Goed dat je van je angst al iets tegen hem verteld hebt.
Die angst is overigens, zoals je het beschrijft, zeer begrijpelijk. 4x gedumpt klinkt overigens wel wat fatalistisch. Ik wil je aanraden het niet meer zo voor jezelf te benoemen omdat het dan zo'n eigen leven gaat leiden in je gedachtewereld.
Bouw jezelf op met de gedachte dat God, die van alles weet heeft, je beschermd en bewaard heeft voor al die anderen die kennelijk niet de juisten waren.

Vertel je vriend indringend met welke angst je toch nog leeft. Wanneer hij je werkelijk liefheeft en je gevoelens begrijpt zal hij het ter wille van jou nalaten om met opzet in contact met andere meisjes te komen of de contacten beperkt houden.

Overigens een man aan banden leggen werkt NOOIT goed uit. Dus ook een mate van vrijheid, op basis van geschonken vertrouwen aan hem, moet je hem wel gunnen.