Geen inhoudelijk contact

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Met regelmaat bel ik mijn vriend, maar voel me na die telefoontjes ontzettend teleurgesteld. Ik vertel van alles en hij luistert wel, maar reageert niet op wat ik zeg. Moet ik dan steeds vragen: Wat denk je nu, enz.? Dan mis ik zo sterk echt contact. Het is dan soms zo nietszeggend. Ik hang keer op keer heel teleurgesteld en onbevredigd op en voel dan zoveel onvrede. Ik twijfel daarna ook elke keer over onze relatie. Hij vertelt zelf ook heel weinig. Ik mis inhoudelijk contact. Hoe kan ik hiermee omgaan en wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Teleurstelling heeft altijd te maken met verwachtingen. Ga bij jezelf na wat je eigenlijk van een telefoongesprek met je vriend verwacht. Met welke reden bel jij hem? Belt hij jou wel eens, of gaat het contact (meestal) van jou uit? Hij luistert, zeg je. Dat lijkt me al heerlijk. Maar jij wilt ook graag een reactie. Die hij niet uit zichzelf geeft. Vraag hem er dus om. Zeg, dat je dat wilt en wanneer je dat wilt. Als inhoudelijk contact voor jou belangrijk is –en daar is niks mis mee, begrijp me goed- dan moet je zorgen dat dat er komt. En zo niet, vraag je dan af of je met deze jongen zo’n relatie op kunt bouwen dat jullie beiden tot je recht komt.

Sterkte ermee.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
2 reacties
Jess
Mijn man is ook absoluut geen prater. In de verkeringstijd waren we vooral verliefd maar echt gesprekken hebben we nooit gehad. Dat mis ik nu wel in mijn huwelijk. Praten vindt hij moeilijk en meestal krijg je er toch gezeur door zegt hij. Dus neem alsjeblieft het advies van Marijke ter harte.
Alphonsus
Telefoongesprekken tussen geliefden zijn zelden bevredigend. Zeker als je er een hele dag naar uitzit om elkaar weer te spreken. De verwachtingen zijn dan te hoog gespannen.
Inhoudelijk over gevoelens of ervaringen te spreken door de telefoon is ook niet het meest geëigende middel. Je ziet elkaar niet en de omgeving waarin je verkeert kan voor beiden zo verschillend zijn dat een gesprek op "gevoelsniveau" niet uit de verf komt.

Laat hem wel weten dat je van contact wel meer verwacht dan dat je tot nu toe ervaart. En dan dat niet als verwijt.
Samen zoeken naar oplossingen in het leven zal niet beperkt blijven tot dit onderdeel.

Laat je vervolgens ook niet vangen in te veel zelfmedelijden en wees nuchter. Het leven is nu eenmaal geen roze wolk.