Ongewenste beelden Youtube

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik het volgende voorleggen. Wij hebben een gezin met drie jonge kinderen (4-9 jaar). Wij zijn op zoek naar zo veilig mogelijk internetgebruik voor ons gezin. Wij hebben hiervoor een abonnement bij Solcon, we hebben Youtube in de veilige kindermodus staan en proberen zoveel mogelijk mee te kijken. Ze gebruiken de computer vooral om op Youtube knutselfilmpjes te bekijken en daarna na te doen, spelletjes te spelen en kinderfilmpjes te kijken. Ze krijgen 30-60 minuten per dag de mogelijkheid te internetten afhankelijk van de leeftijd en dag in de week.

Het is echter niet mogelijk om 100 procent van de tijd mee te kijken en ook willen we hen verantwoord internetgebruik leren. Echter ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen is het bij ons nog wel mogelijk dat ze per ongeluk/ongewild op sites komen (met name Youtube) met ongewenste beelden. Heeft u nog meer tips voor ons hoe we dit laatste nog beter kunnen voorkomen?

Antwoord

Beste ouder,

Wat een mooie vraag, goed dat u bezig bent met de online veiligheid van uw gezin. Ook met een filter kun je als ouder niet altijd voorkomen dat er ongewenste dingen op het scherm komen. Wat een goede regel is, is dat internet alleen in de woonkamer wordt gebruikt. Grote schermen (laptop) zijn handig omdat je zo als ouders, ook als je wat anders aan het doen bent, altijd in één oogopslag kan zien wat er gebeurt op het scherm. Op een telefoon of tablet is dat toch lastiger. Ook samen dingen online doen is handig, in plaats van iedereen op zijn eigen schermpje, zo kun je ook nare dingen meteen bespreken (dat hoeft niet meteen heel zwaar, maar meer: je kunt de reactie van je kind peilen en vragen wat hij vindt van de beelden).

Bij YouTube is het slim om “autoplay” uit te zetten (blauw schuifje onder het filmpje). Dan gaat YouTube niet zelf alternatieven afspelen na het filmpje, maar klik je zelf aan wat je wilt zien.

Met vriendelijke groet,
Bert Jan Peters,
Kliksafe

Lees meer artikelen over:

internetopvoeding