Volkomen overgeven aan Jezus

Ds. J. Westerink / Geen reacties

25-01-2010, 17:00

Vraag

Als ik hoor dat je je volkomen moet overgeven aan Jezus is er altijd wel iets wat ik niet wil. Een zonde loslaten, bijvoorbeeld. Als ik daar dan een paar weken over heb lopen malen en tenslotte toch maar besluit om iets los te laten, heb ik wel weer iets anders. En als ik dan echt denk dat ik alles heb gehad, ga ik dingen verzinnen. Hoe moet ik daar mee omgaan?


Antwoord

Beste ‘maler’,
 
Om maar met de deur in huis te vallen: ik snap heel goed dat jij op deze manier aan het malen raakt. Want van tweeën één: of jij hebt verkeerd begrepen wat er gezegd is, of men heeft jou verkeerd onderwijs gegeven. Want wanneer iemand tegen jou gezegd heeft, dat jij je volkomen aan Jezus moet overgeven en meer niet, dan heeft die iemand jou wel erg het bos ingestuurd, sterker nog, jou in het licht van de Bijbel misleid. Zoals jij het schrijft word je helemaal op jezelf teruggeworpen en zou jij jezelf volkomen kunnen overgeven. Lees de Psalmen eens: daar hoor je heel andere taal: mensen die in diepe afhankelijkheid de Heere vragen: Leer mij; Help mij; Zoek Uw knecht, enz., enz.

In het NT kom je geen andere taal tegen. Denk maar aan Paulus in Rom.7 en in Filipp.3, om maar niet meer te noemen. En zegt Jezus niet: Zonder Mij kunt gij niets doen. En leert Hij ons niet dat tot het dagelijkse gebed -voornaamste stuk van de dankbaarheid- hoort het gebed om de vergeving van de zonden. Lees maar eens hoe bijbels de catechismus daarover spreekt. Waar de Heere in je leven aan het werk gaat, leer je tegen de zonde te strijden, maar daar leer je ook wat men vroeger wel eens zei: je gaat minder zonde doen en tegelijk meer zonde zien. Met die strijd kom je in dit leven nooit klaar. Me dunkt, daar heb je al iets van gemerkt.

Zoek het maar bij Jezus en verwacht alles van Hem en van Zijn verzoenende bloed en de kracht van Zijn Geest. Dan word jij hoelanger  hoe meer een arme zondaar en Hij hoe langer hoe meer een riijke Christus.
 
Sterkte in deze levenslange strijd.
 
Een hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
    25-08-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief
121 artikelen
Ds. J. Westerink

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

De laatste tijd denk ik veel na over geestelijke zaken. Steeds meer ga ik mijn zonden inzien en hoe het steeds erger wordt met mij, hoe ik steeds meer in schuld kom te staan. Pas las ik deze tekst: Ps...
Geen reacties
25-01-2021
Ik ben 18 jaar oud en mijn vriend is een jaar ouder. Ik kan me enorm ergeren aan het karakter van m'n vriend, o.a. niet serieus, kinderachtig, oneerlijk, asociaal. Daarnaast gebeuren er regelmatig zak...
6 reacties
25-01-2012
Aan een dominee uit de rechterflank van de PKN. Wij zitten heel ons leven al in een Gereformeerde Bondsgemeente waar helaas de laatste jaren ontwikkelingen gaande zijn waar wij niet achter staan. Onze...
16 reacties
25-01-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering