Eetprobleem voelt als zonde

Ds. P.C. van Keulen / 2 reacties

12-01-2018, 12:17

Vraag

Ik hoorde pas dat iemand het volgende zei: “Als je geweten spreekt en je gaat daar tegen in, dan is het zonde.” Ik zit met een probleempje. Al een paar jaar heb ik een soort van eetproblemen. Perioden van extreem lijnen gevolgd door perioden van eetbuien en soms ook overgeven. Ik schaam me hier diep voor en durf het tegen niemand te zeggen. Niemand weet ervan omdat ik enorm in gewicht schommel en heel goed dingen kan verbergen.

Ik heb al wel het een en ander gelezen over eetstoornissen op deze website, en daar werden zulke problemen niet gelijk gezien als zonde. Toch voelt het voor mij wel zo, zeker na zo’n uitspraak. Zo graag wil ik leven voor de Heere, maar mijn ‘eetprobleem’ staat ertussen in. Ik worstel daar echt al een jaar mee, maar ik kom geen stap verder. De vraag blijft maar terugkomen; is dit geen bewuste afkeer van God? Kan ik zo wel een kind van de Heere zijn? Het is zo lastig allemaal. De strijd is enorm.


Antwoord

Beste vragensteller,

In welk verband de opmerking is gemaakt “als je geweten spreekt en je gaat daar tegenin, dan is dat zonde” kan ik uit jouw vraag niet opmaken. Je hebt al jaren een soort van eetproblemen en zeker na zo'n opmerking voelt het voor jou wel als zonde, ook al worden eetstoornissen op deze website niet direct gezien als zonde. Dit brengt voor jou veel strijd en vragen mee.

Een eetprobleem, eetstoornis wil ik persoonlijk meer zien als een gevolg van de zonde, ook al hebben wij een volle verantwoordelijkheid over hoe wij hebben om te gaan met ons lichaam. Nu blijven perioden van extreem lijnen, eetbuien en soms overgeven zich herhalen in jouw leven. Dit is geen bewuste afkeer van God, het is een psychisch probleem. Ook kinderen van God blijven lichamelijke, psychische of wat voor problemen dan ook ondervinden zolang zij op deze aarde zijn, maar deze kunnen het kindschap niet te niet doen. Als de liefde van God in ons geopenbaard is in Jezus Christus dan zal niets ons kunnen scheiden van die liefde, want Hij heeft Zijn kinderen liefgehad met een eeuwige liefde!

Dit sluit echter de strijd ertegen niet uit, ook daarin hebben we een verantwoordelijkheid. Je schrijft: Ik schaam mij hier diep voor en ik durf het tegen niemand te zeggen. Tegen God kun je het gerust zeggen. Je schrijft: Is dit geen bewuste afkeer van God? Keer je tot God! Ken Hem in al jouw wegen! Breng je zorgen en moeiten bij Hem voor Wie geen ding onmogelijk is en Die ook jou kan en wil geven wat je nodig hebt. Daarbij, gezien de problematiek waar je mee te maken hebt, is het ook raadzaam om hulp te zoeken bij jouw huisarts, die verder kan helpen/verwijzen. Voor hem hoef je je niet te schamen, hij zal in zijn praktijk heel wat vaker er mee te maken hebben. God, Die de weg van de middelen gegeven heeft, wil de middelen ook zegenen. Hierbij is het misschien ook goed om iemand in vertrouwen te nemen met betrekking tot jouw problematiek om van hart tot hart te kunnen spreken, dit kan een goede (betrouwbare) bekende van je zijn of iemand uit het pastoraat vanuit jouw gemeente, bijvoorbeeld de predikant.

Ik wens je heel veel sterkte toe,
Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

eetstoornis
Dit artikel is beantwoord door

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
    17-06-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
138 artikelen
Ds. P.C. van Keulen

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Niagara
12-01-2018 / 17:47
In het geval van een eetprobleem kan de stem in je hoofd die zegt dat je moet lijnen/overgeven voelen als je geweten dat spreekt, daardoor is het ook zo moeilijk om er tegenin te gaan. Ergens weet je met je verstand dat het niet goed voor je is, maar het voelt soms of het niet luisteren naar je dwanggedachten rondom eten ook zondig is, daarom is het ook zo moeilijk om er een goede keuze in te maken. De gedachte ‘ik ben te dik dus ik moet afvallen’ is namelijk een gecompliceerde gedachte. Als je lichaam een tempel van de Heilige Geest is wil je daar niet slecht mee omgaan door te veel te eten, dus ga je het tegenovergestelde doen: te weinig eten/overgeven. Dat is dan echter ook weer niet gezond, dus wordt je wanhopig: wat moet ik dan? Als je enkel op jezelf en deze wereld focust kom je daar niet uit. Wat helpt, is focussen op wat God bedoelt. God zegt: “jij bent mijn geliefde kind. Ik vind je waardevol, daarom wil ik dat je goed met jezelf omgaat.” De straffende gedachten in je hoofd als je ‘te veel hebt gegeten’ komen niet van God. Vaak is het een combinatie/vervorming van wat er tegen je is gezegd in je jeugd of zelfs nog steeds tegen je gezegd wordt en heb je die stemmen jezelf eigen gemaakt zodat je het nu tegen jezelf zegt. Boodschappen als ‘ik ben waardeloos’, ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘mensen vinden mij...(vul zelf maar in)’ , Wat is dat goed met jezelf omgaan dan? Niet voortdurend focussen op wat er allemaal niet goed is aan jezelf en je gedrag, maar kijken naar jezelf met de liefde die God ook voor jou heeft. Zet tegenover elke negatieve gedachte over jezelf een gedachte waarvan je weet dat God dat van je vindt. Dus vind je jezelf waardeloos? God vindt jou zo waardevol dat Hij je als Zijn kind wil aannemen, zelfs al kostte Hem dat een deel van Hemzelf: Zijn eigen Zoon. Vind je jezelf niet goed genoeg? God kent jouw diepste zijn en wijst jou niet af. Hij weet dat jij soms dingen verkeerd doet, maar Hij houdt zoveel van jou dat Hij dat tegen de hoogste prijs van Jezus heeft weggedaan zodat Hij jou kon vertellen: ‘voor Mij ben je rein, schoon, witter dan sneeuw. Alles wat je verkeerd doet reken ik jou niet meer aan. Ik wil alleen dat je me vergeving vraagt om onze relatie te herstellen, want een relatie met jou is wat Ik het liefste wil, dáár draait het mij om en dáárvoor heb Ik mijn Zoon geofferd.’
Ben je bang voor wat mensen van je vinden, denk dan maar aan Rachab de hoer. Haar reputatie was zo laag als hij maar kon zijn. Toch is zij zo opgenomen in het Israëlische Verbond van Gods genade dat zij zelfs in de stamboom van Jezus voorkomt (ze is de moeder van Boaz van Boaz en Ruth, lees je in Mattheus). God beoordeelt je niet op het oordeel van mensen, Hij kent je hart en dat ziet Hij als rein door Zijn Zoon. Alles wat je moet doen is geloven dat die genade, Gods offer, ook voor jou is, Jezus ook voor jou is gestorven. Vertrouw op God, want Hij is almachtig. Hij kan je bevrijden van alle problemen, Hij is de enige die je voor eeuwig kan redden. Op deze aarde geeft Hij wel andere mensen die je kunnen helpen, zoals een hulpverlener om je met je eetprobleem te helpen. Daar mag je dankbaar gebruik van maken. Ga echter je weg met God, de Heelmeester. Hulpverleners kunnen helpen maar niet alles voor je oplossen. In deze gebroken wereld zul je altijd lijden, het ene moment meer dan het andere, maar ook als je over een paar jaar na behandeling weer zelf verder moet kun je nog steeds weer op deze zwakke plek aangevallen worden. De enige die nooit weggaat en altijd beschikbaar is, is God. Hij wil je helpen, ga naar Hem toe en vertel Hem alles wat je dwarszit, je verdriet en moeiten en boosheid en frustraties. Hij is geen boze man die klaar zit om je te straffen, Hij is een liefdevolle God die je wil troosten en helpen. Soms wel door moeilijke beproevingen als deze, maar die beproevingen hebben het doel dat je leert Hem te allen tijde op te blijven zoeken. Zoek Hem dan ook en laat niets je van Hem scheiden. Want Hij kan je rust geven. Laat Hem je leiden, Hij weet de weg die het beste voor jou is, Hij heeft een plan met je leven. En bid Hem om mensen op je pad die je helpen Hem te vinden. Iedereen ziet God op een andere manier, samen krijg je een beter beeld van Hem.

Leestip om meer te leren over hoe God is en kijkt naar mensen, dus ook jou: het bijbelstudieboek Tien vrouwen uit de bijbel van Max en Jenna Lucado

Heel veel sterkte en zegen gewenst!
lin1991
12-01-2018 / 20:02
Bekend probleem helaas. Misschien moet je eens kijken op Boulimia en de behandeling daarvan. Het is iets waar je zelf mee kan worstelen en jezelf er de schuld van geeft, terwijl het eigenlijk een stoornis is. De buitenwereld ziet niet dat je hier mee loopt want je blijft waarschijnlijk redelijk op gewicht. Door het compenseren kom je niet ineens heel veel aan. Sterkte.

Terug in de tijd

Aan een HHK-predikant. Op bijbelse gronden zijn de ambten enkel voor mannelijke belijdende leden van de kerk. Vaak wordt gezegd en aangemoedigd dat  vrouwen volop mee moeten doen in functies binnen de...
Geen reacties
11-01-2022
Aan ds. Van Campen. Toen ik laatst een preek van u naluisterde, haalde u een tekst aan en zei toen het volgende: "Als er een tekst is waarmee je je kunt verdedigen tegenover Jehovah's Getuigen, dan is...
2 reacties
11-01-2013
Vraag van m’n dochter van 5. Waarom kwamen er helemaal geen vrouwen op bezoek bij kindje Jezus? Ik vond het een mooie vraag en dacht ook aan Zijn sterven, waar rondom juist daar wel vrouwen een functi...
9 reacties
11-01-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering