Jongen met lang haar

Ds. H. Liefting / 12 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 23 jaar en heb lang haar tot op mijn schouders. Alhoewel ik praktisch nooit aangesproken word om mijn haarlengte, merk ik dat er in de kerk op mannen met lang haar word 'neergekeken'. Het wordt, denk ik, niet gezien als gehoorzaam of netjes. Nu is mijn vraag niet of het dragen van lang haar is geoorloofd. Vanuit de Bijbel kan men denk ik niet zeggen dat het dragen van lang haar expliciet word verboden (ik denk aan Samuel, Absalom en Simson). Tegelijkertijd keurt Paulus het af in 1 Korinthe 11. Ik voel me goed bij mijn haarlengte. Daarnaast heb ik het voorrecht ontvangen mij een kind van God te mogen noemen. Ik lees o.a. in Romeinen 15:1 en 2 dat ik als christen niet mijn eigen belang moet dienen, maar de ander mag dienen, tot stichting. Er is ook een sterk verlangen in mij om God te dienen en zijn geboden na te leven. Ik vraag me daarom af of het niet beter zou zijn om mijn haar kort te knippen. Is het tot stichting om mij te conformeren aan de heersende cultuur van kort haar bij mannen? Of maakt het eigenlijk niet uit dat ik lang haar heb, en moet ik niet teveel invullen wat gemeenteleden van mij denken?

Antwoord

Prachtig, jouw vraag, waarin heel voorzichtig doorklinkt dat jij het antwoord eigenlijk zelf al wel weet. Je schrijft dat het niet je vraag is of het dragen van lang haar geoorloofd is. Maar volgens mij ben je daar nog niet echt uit, omdat je aan de ene kant schrijft dat het in de Bijbel niet expliciet verboden wordt, terwijl je aan de andere kant toegeeft dat Paulus het in 1 Kor. 11 afkeurt. Paulus keurt het inderdaad af, en wel omdat de natuur ons dat zou leren. Hij maakt er echter geen scheppingsordening van, waardoor je niet kunt zeggen dat wat hij in 1 Kor. 11 zegt, voor eens en voor altijd en voor iedere cultuur geldend is. In de tijd van de Nadere Reformatie bijv. hadden godvrezende dominees lang haar.

Maar al zegt de tekst in 1 Kor. 11 misschien dan niet alles over je vraag, de Bijbel houdt ons ook voor geen aanstoot te geven (Rom. 14:13 en 2 Kor. 6:3). “Opdat de bediening niet gelasterd worde…” En dat wil jij ook niet. Je wilt juist graag de ander dienen. Prachtig toch! Laat daarin je haar geen sta-in-de-weg zijn.

Bovendien is het heel belangrijk dat er in de christelijke gemeente eenheid (zij het in verscheidenheid) is. Satan probeert altijd alles in de war te sturen. Daar gebruikt hij ook graag zoiets onbelangrijks als lang of kort haar voor. Om maar tweedracht te creëren. Daarom is het goed om vanwege de onderlinge vrede, jezelf te verloochenen. En je in dit opzicht te conformeren aan de heersende cultuur in de gemeente. Let wel: je conformeren aan de heersende cultuur moet je altijd alleen doen als de heersende cultuur de Bijbel aan zijn kant heeft. Want er is heel veel in de heersende cultuur waaraan we ons niet moeten conformeren!

Ik vond het verheugend te lezen dat je je een kind van God mag noemen. Wil je anderen zoveel mogelijk tot zegen zijn, neem dan zoveel mogelijk alle beletselen weg! Het gaat immers niet om ons, en zeker niet om ons uiterlijk, maar om de Koning van het Koninkrijk der hemelen dat komt. Zijn Huis moet vol worden. Rijk om daarin ongehinderd te mogen arbeiden, op welke wijze dan ook! Ook als je nog jong bent.

Ds.  H. Liefting, Delft

12 reacties
nita
Is dit niet een persoonlijke keuze. Moeten andere mensen hun ergenis niet opzij zetten, waarom hebben zij het recht om zich te ergeren. Waar is de grens dan. Als ik een rok aan heb, met een bepaalde kleur, die iemand niet zint, moet ik hem dan niet meer dragen omdat er ergenis is?? Hoe kun je je een kind van God noemen als je je ergert aan een man met lang haar? Jammer dat het nu weer hier over gaat, uiterlijke schijn wordt belangrijker geacht dan hoe het hart of de leefstijl van iemand spreekt. Lang haar is misschien niet wat veel mannen hebben, maar is het ook niet iets van gewenning?
19855
@ nita volgens mij besef je niet dat deze persoon een teer geweten heeft, en zich gewoon wat dingen af vraagt en de naaste wil dienen. Jou reactie is nogal erg op je zelf gericht. Moeten we niet als christenen juist de zwakkere dienen? Het gaat hier niet om uiterlijke schijn, dat maak jij er van het gaat hier om het hart jij heb het zelf over uiterlijke schijn, als je je eigen reactie nog eens na leest!
Bergen
Waarom geen lang haar?

Om dat Gods Woord het verbied, het is voor een man een oneer als hij lang haar draagt.

De vraagsteller noemt zich een christen, dat is groot als je dat mag weten,
een Christus wil niet anders dan Gods Woord volkomen gehoorzamen
Bergen
Sorry een christen bedoel ik
nita
@19855 natuurlijk ben ik het er mee eens dat die jongen zich het een en ander afvraagt, maar als hij zo erg er mee zit, dat het hem van binnen pijn doet, had hij mijns inziens allang de schaar er in kunnen laten zetten. Dat is dan nu nog niet gebeurd, maar hij merkt wel dat er op wordt `neergekeken` hij voelt zich er dus niet prettig bij, omdat anderen er op `neerkijken`. Misschien kwam het anders over, wat ik bedoel te zeggen, jammer dat deze jongen die lang haar draagt, zich daar niet prettig bij voelt omdat hij het gevoel heeft er op neergekeken te worden. Dat is dan toch uiterlijk vertoon waar anderen zich aan storen? Het innerlijke is toch zeker belangrijker? Ik vind het vervelend dat er soms teveel naar de uiterlijke dingen wordt gekeken, en daar door je de innerlijke mens niet of te weinig leert kennen.
nita
@ bergen waaruit concludeer jij dat het lang haar dragen een oneer is?
laha51ax
In 1 KORINTHE 11 vers 14 staat dat het een oneer is voor een man om lang haar te dragen. en deze jonge man die deze vraag stellt zegt dat die een gelovige is en dat die de geboden van God wil op volgen. Dan is het tog heel duidelijk wat er in 1 KORINTHE 11 vers 14 staat. De mens is manlijk en vrouwlijk geschapen en dat moet ook tot uiting komen in onze haardracht.
nita
naar mijn idee was dit geen gebod van God, maar een mening van Paulus.

citaat van ds.Liefting
Hij maakt er echter geen scheppingsordening van, waardoor je niet kunt zeggen dat wat hij in 1 Kor. 11 zegt, voor eens en voor altijd en voor iedere cultuur geldend is. In de tijd van de Nadere Reformatie bijv. hadden godvrezende dominees lang haar.

lees dan ook 1 kor. 11 vers 16 maar eens.

hier met deze discussie is de duivel juist zo blij. maar nogmaals, waarom hierover discusieren. Als een man geen lang haar wil knipt hij het kort, wil hij het wel, is het zijn keus. Wie ben ik om het over iemands uiterlijk te hebben, kom op er zijn toch veel belangrijker dingen!!!
19855
@ nita je zegt steeds kom op er zijn belangrijker dingen, maar jij bent degene die er steeds tegen in gaat en als eerste je reactie plaatst. Het zou mij niks verbazen als jij het uiterlijk nog best belangrijk vind.

En dat het geen gebod van God is en maar een mening van Paulus. Wat wil je daar mee zeggen? toch niet dat die mening van Paulus eigenlijk niet zo belangrijk is. Want als je dat gaat zeggen dan kan je beter je Bijbel weggooien. Want dan is het ook niet zo belangrijk wat Mozes, Jozua, David etc etc zeggen. leg het me eens uit, als je wil!?
dijna61
Wat gemeenteleden van je denken is niet zo belangrijk.
Je mag en kunt mensen nooit beoordelen op hun uiterlijk.
En voor iederéén geldt: Zie niet alleen op je eigen belang, maar ook op dat van anderen.
De gemeente van Jezus Christus moet voor iederéén een veilige plek zijn.
Juist daar moet je je thuis kunnen voelen. en jezelf kunnen zijn, net zo als je dat thuis bent.
Ik weet ook wel dat het volmaakte hier niet is, maar wij mogen niet op elkaar neerkijken. Verscheidenheid en creatieviteit mag er zijn.
naam
Uiterlijke dingen zijn toch niet onbelangrijk? De Bijbel heeft het ook over uiterlijke dingen. En als je God liefheeft wil je doen wat hij van je vraagt. Wil je leven naar Zijn wil en wet. Stel je voor dat je het niet meer over uiterlijke dingen zou hebben, wat zou dan alles snel afglijden, toch?

En de woorden van Paulus (NT!) zijn geinspireerd door de Heilige Geest en zeker op jou en mij van toepassing.

En de Bijbel zegt sowieso veel over ergenissen. Bijv.:
- Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
- Maar zo wie één van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
- doch wee dien mens, door welken de ergernis komt.
Enz. Enz.

Laten we bidden in alles: Heere, wat wilt U dat wij doen zullen?
(dat is wat anders dan zelf uitmaken wat je doet, jezelf zijn, je eigen gang gaan enz.)
Giovannino
Calvijn wijst Paulus erop dat het in voorgaande eeuwen juist wel de gewoonte was om het haar lang te dragen - 'van nature' dus. Het was in Paulus tijd in Griekenland echter langzamerhand gewoonte geworden om het korter te dragen. Lang haar werd dan als feminiem gezien. Vandaar dat Paulus zegt dat dat natuurlijk is. Maar het gaat dus om een culturele gewoonte.
"Het staat in de Bijbel" is te snel gesproken en is vooral een dekmantel voor de culturele ideeën die men zelf heeft. Lang haar geldt hier juist niet direct als feminiem, eerder als stoer, mannelijk, onafhankelijk en inividueel. Kort, opgeschoren haar corresondeert eerder met een moderne, burgerlijke cultuur die uitgesproken persoonlijkheid eerder onderdrukt dan bevordert. In deze postmoderne tijd waarin men weer op zoek gaat naar wortels/authenticiteit etc. zie je dat mannen hun haar weer langer gaan dragen en hun baarden laten staan.

Afijn, cultuur wisselt altijd, bepaalde ideeën verdwijnen om later weer terug te keren. Wat je er ook van vindt, het is nog maar de vraag of je a. aan 1 Kor. 11 moet vragen hoe een christelijk kapsel er uit moet zien en b. is het zéér de vraag of 1 Kor 11 absolute conformering en eenvormigheid vereist. Ik vind het antwoord van de dominee daarom wat onbevredigend.